Dnes již legendární Škoda Octavia je vozem, který je neskutečně oblíbený nejen mezi českými uživateli. Její nová čtvrtá generace se již od prvních chvil prezentuje jako velmi pohledný a i nadále prostorný vůz.
My jsme se aktuálně svezli s velmi slušivým „kombíkem“, který disponoval výbornou specifikací, tedy dvoulitrovou naftovou motorizací, sedmistupňovým DSG automatem a výbavou Style.
Líbivý exteriér
Na začátek se musím přiznat, že jsem příznivcem aktuálního designového směru vozů značky Škoda. Nová generace Octavie je pak navržena plně v tomto duchu a mě si tedy po stránce vnějšího vzhledu rozhodně získala. Všudypřítomné ostře řezané linie a dynamické tvary se tak značně podepisují i na vzhledu nové Octavie.
Přední partie nabídne širokou přední masku s výrazným chromovaným lemováním, na kterou velmi elegantně navazují přední světlomety. Jejich tvarování a světelný podpis pak dodávají Octavii značně uhrančivý pohled. V rámci přední partie nesmí chybět ani široké proříznuti spodní části nárazníku, do kterého jsou vepsána mlhová světla.
Boční profil je proporčně velmi vyvážený a to i přes poměrně dlouhý převis zadní části karoserie, který zcela logicky oceníte v kubatuře zavazadlového prostoru.
Zadní partii oživuje výrazný prolis, do kterého jsou vepsána koncová světla, která jsou následně decentní linkou propojena se spodní částí víka zavazadelníku. Samozřejmostí víka zavazadelníku je pak výrazný nápis „Škoda“, který vystřídal původní logo.
Čtvrtá generace Octavie je tedy po stránce vnějšího vzhledu opravdu povedeným vozem. Chvílemi v ní vidíte Superb a pak zase Scalu, oba líbivé kousky z mladoboleslavského portfolia.
Prostorný a vzdušný interiér
Interiér nové generace Škody Octavia není v rámci digitalizace tak radikální, jak je tomu u nové generace Golfu. Octavia tak oproti Golfu nabízí v rámci palubní desky více mechanických ovladačů a stále dvojici oddělených displejů palubního infotainmentu a přístrojového štítu. Palubní deska i s takto zvoleným přístupem působí v nové Octavii velmi jednoduše a svěže. Elegantní horizontální linie ji pak přehledně dělí do jednotlivých partií.
Přístrojový štít před řidičem nabídne známé plně digitální prostředí, u kterého lze přepínat mezi jednotlivými styly zobrazení. Dále lze měnit zobrazované údaje uvnitř jednotlivých budíků. K tomu slouží pravý roller na volantu. Po stranách displeje jsou pak umístěny známé indikátory teploty motoru a stavu paliva.
Hlavní displej palubního infotainmentu v testované výbavě Style byl vybaven systémem Columbus a uhlopříčkou 10“. Jeho základní obrazovka nabídne dvě hlavní plochy. Do první části si navolíte oblíbené funkce, ta druhá je pak věnována médiím.
Přes displej infotainmentu se pak ovládají i další funkce kterými jsou jízdní asistenti, klimatizace, nastavení vozu, telefon a samozřejmě navigace. Tento přistup ovládání jednotlivých funkcí přes displej infotainmentu přinesl avizované a pro mě zcela pozitivní zjednodušení palubní desky.
Pod samotným displejem v rámci palubní desky je pak umístěna dotyková lišta, kterou známe z nedávno testovaného Golfu, a kterou se u nové Octavie ovládá hlasitost rádia. Nový Golf v rámci této lišty nabídl také nastavení teploty, dávala mi tam tedy o něco více smyslu, než u testované Octavie. Hlasitost rádia jsem si totiž pravidelně nastavoval spíše na levém rolleru nového multifunkčního volantu, než na avizované dotykové liště.
Pod displejem palubního infotainmentu je dále v rámci palubní desky umístěno pár klasických ovladačů, které jsou velmi elegantně integrovány do jednoho rámečku s výdechy klimatizace.
Dále tu máme středový tunel, ten je vybaven novým voličem automatické převodovky. Obdobně jako u nového Golfu, doznal volič výrazného zmenšení a středový tunel je tak o poznání vzdušnější.
Obdobně jako u nové generace Golfu je i v Octavii novinkou hlasové ovládání. Povelem „Hej Lauro“ aktivujete asistentku, která se vám pokusí splnit „všechna“ vaše přání. Hlasově tak aktuálně můžete ovládat funkce radia, telefonu, klimatizace nebo navigačního systému. Dle automobilky se systém hlasového ovládání stále zdokonaluje a v kontextu s novými aktualizacemi by měl umět vždy o něco více.
Velkou novinkou se u nové generace Octavie stává přítomnost head-up displeje, který své údaje promítá přímo na čelní sklo.
Stran vnitřních rozměrů rozhodně potěší mezigenerační nárůst. Plusové milimetry si vůz připsal jak do délky, šířky, tak i výšky. Navýšení se dočkal také zavazadlový prostor, který nově nabídne 640 litrů, při sklopených opěradlech dokonce 1700 litrů.
Interiér nové generace je tedy velmi prostorný, uspořádání samotné palubní desky pak působí pohledně a vzdušně. Přeci jen menším zklamáním se pro mě stalo zpracování samotného středového tunelu, který si bohužel neodpustil přítomnost tvrdých plastů.
Nabízené motorizace a jízdní dojmy
Škoda Octavia čtvrté generace je aktuálně prezentována se čtveřicí benzínových a trojicí dieselových motorizací, dále pak s jedním plug-in-hybridním provedením.
Benzínové motorizace zastupuje základní 1,0 TSI o výkonu 81 kW, dále pak 1,5 TSI s výkonem 110 kW. Dále tu máme variantu spalující CNG 1,5 TGI G-TEC disponující výkonem 96 kW. Octavia RS je pak v nabídce s 2,0 TSI o výkonu 180 kW.
Naftové motorizace zastupuje 2,0 TDI, ta je vyladěna na 85 a 110 kW výkonu u provedení RS pak na 147 kW.
Stran převodovek, zde je k dispozici šestistupňová mechanická převodovka nebo sedmistupňový DSG automat.
Avizované plug-in hybridní provedení disponuje benzínovou 1,4 TSI o výkonu 150 kW. Tato varianta se pak pojí se šestistupňovým DSG automatem.
Námi testovaná dieselová motorizace 2.0 TDI Evo je pod stejným označením a výkonností úplně nová. Jejích 110 kW výkonu je ve voze více než dostačujících, motorizace se projevuje dobrou reakcí na plynový pedál a její dynamika je také na dobré úrovni. Za pochvalu pak stojí také její odhlučnění a spotřeba. V rámci týdenního redakčního testu jsem s ní jezdil se spotřebou okolo 5,5 litrů na 100 km.
Komfortní ladění nové Octavie bylo v testovaném voze doplněno příplatkovým podvozek DCC. Adaptivní podvozek DCC si již tradičně zaslouží slova chvály, v individuálním režimu ho můžete nově ladit ještě do měkčí polohy, než nabízí samotný režim komfort, stejně tak do tvrdší, než nabídne sportovní režim. Rozsah nastavení je tedy opravdu velký a nová generace Škody Octavia je s tímto podvozkem velmi komfortní. Obdobně jako u nedávno testovaného Golfu mě však nemile překvapila jistá hlučnost podvozku při přejíždění příčných nerovností. To je však asi jediný nedostatek, který jsem u jízdních vlastností nové generace Octavie pozoroval.
Závěrem
Základní Octavii „liftbackového“ provedení pořídíte s litrovým TSI (81 kW) a výbavou Active již od 493 900 Kč včetně DPH. Základní Octavii Combi stejné specifikace pak od 533 900 Kč včetně DPH. Námi testované provedení, tedy Octavia Combi 2.0 TDI (110 kW) se sedmistupňovým DSG automatem a ve výbavě Style pak startuje již na částce 782 900 Kč včetně DPH. Konkrétně testovaný vůz se pak s příplatkovou výbavou vyšplhal s pořizovací cenou lehce přes jeden milion korun. Škoda tedy přichází se zajímavými cenami základních výbav, na druhou stranu s rostoucí výbavou také výrazně stoupají pořizovací ceny nové generace.
Nová generace Škody Octavia tedy přijíždí s velmi líbivým exteriérem, prostorným a vzdušným interiérem. Nově pak prošla jistou dávkou digitalizace a nově nabídne také více výbavy. Ve výsledku tedy rozhodně nepochybuji o její pokračující oblíbenosti nejen mezi českými uživateli.