TEST Škoda Rapid 1,6 TDI – Svižný šetřílek

TEST Škoda Rapid 1,6 TDI - Svižný šetřílek

Když jsme Vám na podzim loňského roku přinesli první test tehdy zcela nového modelu Škoda Rapid s malým zážehovým přeplňovaným motorem TSI o zdvihovém objemu 1,2 litru, shodli jsme se v redakci na tom, že se jedná o výborný vůz za přijatelnou cenu, který záhy bude kralovat českým silnicím společně se svou větší sestrou Octavií. Nyní po více než půl roce můžete zcela nového Rapida v obdobné konfiguraci koupit ze skladů Vámi vybraného prodejce za cenu nižší než 275 tisíc, což z něj dělá naprosto bezkonkurenční nabídku. Pojďme se ale na něj podívat jako na reprezentativní vozidlo v plné výbavě, na velkých kolech a především s naftovým motorem. Je výrazné cenové navýšení akceptovatelné nebo je stále nejlepší nabídkou verze Ambition s motorem 1,2 TSI?

Exteriér

Jednoduché linky, ostré hrany a celkově konzervativní design – to jsou hlavní tři poznávací znaky nového Rapidu. Na druhou stranu v rámci portfolia značky vypadá Rapid stále svébytně a konat se nemůže ani záměna s větší Octavií. Celkově vzato působí Rapid již na první pohled mnohem hodnotnějším dojmem, než například jeho největší konkurenti Peugeot 301 a Citröen C-Elysee. Jejich testy jsme Vám letos již přinesli.

Rozeberme si to trochu důkladněji. Předním partiím bezesporu vévodí rozměrná chromovaná maska chladiče s vertikálně umístěnými žebry a ostře řezané hlavní světlomety. Nezbytnou součástí výbavy jsou přední mlhové světlomety, bez kterých Rapid jen těžko maskuje svůj původ a určení. Boční tvary jasně naznačují, že bylo vozidlo již od počátku vyvíjeno jako liftback. Žádné neakceptovatelné převisy, uměle naroubované plechy nebo naprostá disproporce. Rapidu to z profilu zkrátka sluší a lví podíl na tom má rozvor dlouhý 2620 mm, litá kola o velikosti 16 palců a výrazný boční prolis táhnoucí se od předních světlometů až k zadním partiím. 

Interiér

Bude sbírat Rapid body i za interiér? Ano i ne. Hlavní předností je dostatek prostoru ve všech směrech, nevýhodami pak prvky, na kterých se již na první pohled šetřilo a zbytečně táhnou image vozu dolů. Ale opět hezky popořadě.

Mohlo by vás zajímat:  KTM 890 Adventure: Jízda nemusí končit tam, kde končí silnice

Hned po usednutí za velmi příjemný multifunkční volant nás překvapí, jak poměrně nízko ve voze sedíme, alei fakt, že se nám dostává (na danou třídu) přímo královského prostoru. Přední sedadla jsou dostatečně dimenzovaná jak v podélném i příčném směru, prostoru nad hlavou zůstává i u vysokého řidiče stále dostatek. Óda na prostor se koná i ve druhé řadě sedadel, kde je dostatek místa jak pro nohy, tak pro hlavu. Pokud něco Škodovka opravdu umí, je to opravdu skvostná nabídka vnitřního prostoru.

Vraťme se však zase zpátky k místu řidiče, odkud máme ten nejlepší výhled na celou palubní desku. Té v našem případě vévodil dotykový displej multimediálního systému Amundsen+, pod kterým se nachází ovládání automatické klimatizace. Nemá smysl se bavit o tom, že by displej mohl být klidně o 15 čísel výše. Tohoto neduhu se zkrátka automobilka nechce zbavit. Svou čest si tak Amundsen+ musí získat zpátky velmi příjemnou svižností celého systému a intuitivním ovládáním.

Největší bolístkou jinak povedeného interiéru jsou použité materiály. Nikdo sice v této třídě neočekává kůží obšitou palubní desku nebo čalounění alcantarou. Přesto se nemůžu zbavit dojmu, že je ve vozidle použito více levných a především tvrdých plastů, než je zdrávo. Ty navíc na sobě až příliš ochotně nechávají znát stopy opotřebení. Nový vůz by zkrátka neměl tolik trpět na neodstranitelné následky běžného používání a už vůbec, pokud má cenovku 450 tisíc korun. Tento dojem bohužel nedokážou napravit ani jinak velmi elegantní chromované doplňky. 

Zavazadlový prostor

Objem zavazadlového prostoru činí královských 550 litrů. Po sklopení sedaček pak vzroste až na 1490 litrů. Potěší dobře přístupný otvor s nakládací hranou ve výše 700 milimetrů. Výtku mám ovšem k sedačkám, které po sklopení vytvoří poměrně výrazný schod. Na druhou stranu zde máme velkou škálu takzvaných Simply Clever řešení. Ať už jde o síťový program, oboustranně použitelný koberec nebo skrytou škrabku ve víčku palivové nádrže.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Mazda MX-5

Pohonná jednotka a jízdní vlastnosti

Jak jsem již v úvodu zmínil, staral se o pohon námi testované varianty vznětový čtyřválec o zdvihovém objemu 1,6 litru, výkonu 77 kW (105 koní) při 4400 otáčkách za minutu a točivým momentem 250 Nm, který je dostupný již od 1500 otáček. V praxi to neznamená nic jiného než velmi slušnou dynamiku a nízké provozní náklady. Svůj podíl na tom má rovněž pětistupňová manuální převodovka. Její kulisa má příjemně krátké dráhy a páka se pohybuje s dokonalou přesností. Zvyknout si budete muset na trochu hrubší projev motoru, který je výrazný především v nízkých otáčkách. Motor v žádném případě neobtěžuje, přesto o něm mnohdy víte o něco více, než by bylo zdrávo.

Velmi důležitým aspektem pro výběr právě této pohonné jednotky je její spotřeby. Tu se nám podařilo během celého testu držet v rozumných mezích.  Nejčastější údaj zobrazený na displeji palubního počítače začínal číslovkou 4! Ano, čtete správně. S Rapidem se opravdu bez větších potíží dalo jezdit za 4,5 litru paliva. Dojezd přes 1000 kilometrů na jedno natankování tak rozhodně není nic nepředstavitelného. Velký vliv na to mají relativně dlouhé převody, kdy motor točí při stokilometrové rychlosti méně než 1800 otáček za minutu. Na druhou stranu si nejsem jistý, zda pocit z jízdy „za 4 litry“ dokáže vykompenzovat šedesátitisícový příplatek za testovanou motorizaci. 

Jak lze ohodnotit jízdní chování vozu, jenž se již od první minuty prezentuje jako ukázkově konzervativní vozidlo a od kterého opravdu nelze očekávat přehnané emoce? Přesně podle těchto vlastností. Na danou třídu je chování nadprůměrné, směrová stabilita ukázková a řízení možná až překvapivě komunikativní.  

Mohlo by vás zajímat:  TEST Chevrolet Spark 1,2 - Kupovali by rockeři Spark?

Neduhy a nástrahy českých silnic nový Rapid filtruje s přehledem. Na těch největších nerovnostech se už přeci jen projeví těžký předek kombinovaný s jednodušší zadní nápravou. Podobné je to i s přehnanou nájezdovou rychlostí do zatáčky, kdy mají přední kola plné ruce práce a až příliš ochotně se boří do podběhů.

Tak jako tak bude Rapid ideálním společníkem pro všední den. Na dálnici nemá problém udržet rychlost okolo 180 km/h, na běžných silnicích budete překvapeni příjemným zátahem motoru od nízkých otáček. Protože je však Rapid koncipován jako rodinné auto, nesměli jsme zapomenout vyzkoušet jeho služby při klasickém víkendovém výletu. Čtyři dospělé cestující s kompletní bagáží a ohromným nákupem slupnul Rapid jako malinu a ani při plném vytížení nepřekročila spotřeba paliva 5 l/100 km. Srovnatelně vybavený vůz si s motorem 1,2 TSI (63 kW) nárokuje přibližně o 1,5 l/100 km více. 

Závěr

Mladoboleslavská automobilka Škoda dokázala vytvořit produkt, kterému není prakticky co vytknout. Základní verze umí nenáročným uživatelům nabídnout vše důležité, vrchol pak představuje testovaný vůz, který neudělá ostudu ani vedle o třídu větších vozů. V tomto případě za vše mohla velká kola a stříbrný lak karoserie. Interiéru pak vévodil kožený multifunkční volant, vyhřívání sedadel a satelitní navigace. To vše za cenu 450 tisíc korun. Je však na zvážení, zda si za tyto peníze vybrat plně vybavené, ale po technické stránce stále levné vozidlo nebo raději sáhnout po větší Octavii a oželet například satelitní navigaci. 

 

Základní cena vozu: 269 900 ,- Kč (Fresh Active)

Základní cena testovaného vozu: 448 900 ,- Kč (Elegance)

 

Klady

– objemný zavazadlový prostor

– dospělý jízdní projev

– spotřeba paliva

– vnitřní prostor na obou řadách sedadel

– reprezentativní vzhled

Zápory

– použité materiály v interiéru

– horší kultivovanost pohonné jednotky