TEST Citroën C-Elysée 1.2 VTi – Zpátky do minulosti

TEST Citroën C-Elysée 1.2 VTi - Zpátky do minulosti

Současná doba není zrovna tou nejlepší pro trh s automobily a pochopitelně na to musí reagovat i samotné automobilky. Některé zvyšují záruční dobu, jiné zase nahodí výrazné slevy společně s lepší výbavou. Ovšem určité značky jdou na to od lesa, neboli uvedou kompletně nový model s nízkou pořizovací cenou. Tuzemská Škoda odpověděla na klesající poptávku liftbackem Rapid, Seat staronovým Toledem a koncern PSA zase dvěma modely, které jsou téměř identické. Do našich rukou se dostal jeden ze zástupců francouzského společenství, přesněji Citroën C-Elysée s motorizací 1.2 VTi a prostřední výbavou Tendance.

Citroën společně s Peugeotem na loňském pařížském výstavišti představili model C-Elysée a 301. Oba vozy nabídnou stejnou koncepci, odlišují se pouze v designu a určitých prvcích. Mnoho let je známo, že na našem trhu se daří především klasickým hatchbackům nebo praktickým kombíkům. Kompaktní čtyřdveřové sedany v České republice a celkově na evropském kontinentu moc popularity nezískají, to spíše na rozvíjejících se trzích. I přes tohle všechno to aliance PSA riskla a čeká, jak se zmíněným dvěma modelům povede.

Design – Pohlednější než 301

Ačkoliv řadíme Citroën C-Elysée do kategorie levných vozů, tak se nemusíte obávat, že by to na automobilu šlo ihned poznat. Na sympatické a přísnější přední části se vyjímá hluboký nasávací otvor, po jehož stranách jsou mlhová světla (součástí výbavy Tendance). Nepřehlédnutelná maska chladiče se skládá v podstatě pouze ze dvou chromových lišt, z nichž bylo také utvořeno logo automobilky. Přední světlomety mají dobrou svítivost a dávají vozu již zmíněnou agresivitu.

Boční profil francouzského modelu nevyčnívá ničím podstatným a má stejnou koncepci jako sourozenec Peugeot 301, který jsme otestovali už dříve. Čtyřdveřovému sedanu zasahují do boční části přední i zadní svítilny, které spojuje linka táhnoucí se přes celý bok až k okrajům lamp.

Zadní pasáž sice vykouzlí úsměv na tváři, ale oproti přídi mi přijde vcelku nudná. Není divu, když tu nalezneme pouze dominantní lampy a označení modelu. Někomu může zadní sektor něco připomínat. Mně stačil větší odstup od vozu a měl jsem jasno – Citroën C-Elysée vypadá jako Daewoo Nexia v karoserii sedan z let devadesátých. Každopádně celkově se design levného sedanu vydařil. Na první pohled aspoň nevypadá lacině, což by mohlo odradit řadu zákazníků.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Nissan Juke 1,6 DIG-T 4x4 Shiro - GT-R pro mladé

Interiér – Prostoru až až, ale…

Kabina vypadá na první pohled opravdu jednoduše a prakticky. Však znáte to pořekadlo – V jednoduchosti je krása a síla. Po usednutí do poměrně pohodlné sedačky mě uvítal tříramenný volant se seříznutou spodní hranou, který lze nastavit pouze výškově. No jo, šetřit se zkrátka musí! Při šmejdění v interiéru jsem zjistil, že dveře nemají ani jeden ovládací prvek. To znamená, že spínače pro stahování předních okének (za příplatek i zadních) nalezneme před řadicí pákou, což není zrovna dvakrát praktické.

I když žijeme v moderní době, bezklíčkové startování tu opravdu nečekejte, takže se vracíme do staré školy – klasický klíček a spínací skříňka. Po otočení do první polohy se část přístrojového štítu i střední panel rozsvítí do oranžové barvy. Nejen na tom je dobře vidět, že Citroën s modelem C-Elysée se pomyslně vrací do minulosti, respektive do devadesátých let. V kapličce se nachází analogový otáčkoměr i rychloměr (přehlednější než v Peugeotu 301), mezi nimiž je malý displej. Ten slouží palubnímu počítači, jenž se přepíná na páčce stěračů (klasika pro vozy PSA).

Středová konzola také ničím nepřekvapí, na jejím vrcholu se nachází typické dva výdechy ventilace, pod nimiž je prostor pro odložení mobilního telefonu a autorádio (příplatek 7500 Kč) s opravdu citlivým kolečkem pro ovládání hlasitosti – při rychlejším přidání hlasitosti omylem do knoflíku ťuknete a rádio se vypne. V prostředním sektoru konzoly se nachází ovládání klimatizace, která je součástí už základní výbavy. Pak už jsou k vidění zmíněné spínače okének a plno držáků na nápoje. Zpracování interiéru je dobré. Nikde nic nevrže, plasty však místy nelícují.

Cestující na zadních sedadlech budou mít dostatek místa pro nohy díky rozvoru náprav o velikosti 2 652 mm. Zadní lavice je dostačující, jenom ty symbolické opěrky nějak postrádají smysl. Sám za sebe se při výšce 188 cm pohodlně usadím a ještě mám rezervu u kolen, ale zmíněné opěrky zadních sedadel mám na krku, protože nejsou nastavitelné. V tomto směru se hledělo spíše na náklady než bezpečnost.

Mohlo by vás zajímat:  Volkswagen Passat patří mezi nejlepší manažerské vozy. Testem benzinového dvoulitru to potvrzujeme

Stojíte-li u kufru automobilu, budete zřejmě bádat nad tím, jak se do něj dostat. Jsou dvě možnosti: buď stisknete tlačítko pod volantem, nebo na klíčku. Víko zavazadlového prostoru doporučujeme otevřít až na úplný doraz. Pokud tak neuděláte, může se stát, že Vás při urovnávání věcí v kufru udeří do hlavy či za krk, což není příjemné. Prostor má objem 506 litrů, ale sedan si vybírá svou daň v podobě úzkého vstupního otvoru a také víko má mohutná madla, jež omezují celkový objem. Škoda Rapid má při srovnání s C-Elysée v rukávu eso, protože se jedná o liftback a má tak velké výklopné zadní dveře.

Jízda – Hbitý tříválec

Pod kapotou námi testovaného vozu se nacházel 1.2litrový atmosférický zážehový tříválec VTi, který disponuje výkonem 72 koní při 5500 otáček za minutu a točivým momentem 110 Nm při 3000 ot./min. Někteří z vás již tuší, že se jedná o základní motorizaci, kterou můžeme objevit i v nabídce jiných modelů aliance PSA. Motorová škála Citroënu C-Elysée krom zmíněné 1.2 VTi nabídne také silnější 1.6 VTi a dieselovou 1.6 HDi.

Po převzetí automobilu mě čekala jízda pražskými ulicemi a následně dálnice D1. Ve městě si francouzský sedan, vyráběný ve Španělsku, nevede vůbec špatně. Bodejť, když je tříválec prezentován jako ideální společník do obydlených oblastí. Rozjezdy jsou plynulé a vhodné je řazení kolem 2500 otáček za minutu. Řízení není tolik přeposilované, jako to bývá zvykem například u vozů Hyundai. V uličkách se s vozem příjemně manipuluje díky lehkému motoru. Dokonce mě překvapil i poměrně velký rejd. Palubní počítač při courání po metropoli zobrazoval spotřebu paliva okolo šesti litrů na sto kilometrů.

Během najíždění na dálnici mi hlavou prolétlo, zda ze mě C-Elysée nevyklepe duši, ale mýlil jsem se. Inženýři z Citroënu nastavili podvozek levnému sedanu tak, aby byl schopen pohltit výmoly a neduhy především na silnicích východních zemí. To znamená, že si hravě poradí i na českých cestách a nabídne posádce maximální komfort a příjemné odhlučnění ve vyšších rychlostech. Při dálničním tempu točí benzínový tříválec kolem 4000 ot/min. Spotřeba paliva se moc nezměnila – 6,5 l/100 km.

Mohlo by vás zajímat:  Test Peugeot 308 HYBRID: Souhra benzínu a elektřiny v designové lahůdce

Testovaná motorizace spolupracovala s pětistupňovou manuální převodovkou. To je také jediná volba k této pohonné jednotce. Pokud jste však příznivci automatů, nemáte o čem přemýšlet. Automatická převodovka je k mání pouze u silnější 1.6 VTi. Neočekával jsem přesné řazení, ale zase takový propadák to určitě není. Schází šestý rychlostní stupeň, aby se C-Elysée cítila dobře i na dálnici, ale to už by se cenová relace pohybovala jinde, což by se ani nevyplatilo.

Po několikadenním testování mě upřímně zarazily starty s dlouhou prodlevou, které bych vůbec nečekal u zážehového motoru a v jarních měsících. Jednou se mi také stalo, že tříválcová jednotka napoprvé nenaskočila. Při jízdě šla C-Elysée s hmotností 1020 kg ochotně za plynem, ale s narůstající rychlostí dravost ustávala. Řekl bych, že na okresních silnicích poznáte auto nejlépe. Rodinný sedan ze země galského kohouta nepochytil závodní geny, a proto nás nemůže vyvést z míry uskákaná zadní náprava nebo naklánění při ostřejším vjezdu do zatáček, které zachraňuje systém ESP. Při klidném a ustáleném tempu na mimoměstských silnicích si 1.2 VTi řekne o 5,3 litru Naturalu na 100 km.

Shrnutí – Vyplatí se koupě levného sedanu?

Citroën C-Elysée s motorem 1.2 VTi ve mě zanechal pozitivní dojmy. I přesto, že je samotnou francouzskou automobilkou označován za levný dostupný model, nejde to na první pohled poznat. Na tom má zásluhu jednak elegantní a stylový design a také příjemné svezení po našich silnicích. Neočekával jsem od C-Elysée žádné jízdní zázraky, ale na přesun z bodu A do B bohatě postačí. Připadne mi pohlednější než Peugeot 301 a oproti Škodě Rapid ztrácí snad jen v zavazadlovém prostoru a prestiži značky. Pokud uvažujete o koupi francouzského sedanu s tříválcem a netrávíte většinu času na dálnici, vřele C-Elysée doporučuji. Bude ideálním společníkem na každodenní soužití.

Základní cena vozu: 212 900 ,- Kč

Základní cena testovaného vozu: 239 900 ,– Kč

Klady:

– vkusný design

– prostorný interiér

– komfortní jízda

– spotřeba paliva

– cena

Zápory:

– horší přístup do zavazadelníku

– opěrky zadních sedadel

– nestabilita při vyšších rychlostech