Renault Zoe je městským elektromobilem, který je tu s námi již od roku 2012. Jedná se o plně elektrický vůz, který si za ta léta prošel již celkem slušným vývojem.
My jsme aktuálně vyzkoušeli jeho modernizovanou verzi nabízející lehké optické retuše exteriéru a nemalými inovacemi si prošel také samotný interiér vozu. To hlavní, s čím modernizovaný Zoe přichází, je možnost rychlonabíjení výkonem 50 kW, výkonnějším elektromotorem a také větší kapacitou baterie.
Exteriér
Po stránce vnějšího designu si mě modernizovaný Renault Zoe získal celkem rychle. Vzhledově se totiž jedná o ideální vůz do města, protože všude kam ho postavíte, tam to jednoduše „rozsvítí“. Ano, do jisté míry za to může ona modrá barva, kterou testovaný kousek disponoval, ale i samotné tvary vozu jsou ve výsledku velmi líbivé a nápadité.
Celkově je pak vůz velmi „uhlazený“ a jen občas je do tohoto „ocucaného bonbónku“ něco efektně vyříznuto. Například do předního nárazníku jsou vyříznuty poměrně objemné otvory (evokující přívod vzduchu k brzdám), do kterých jsou pak elegantně vložená mlhová světla.
Líbí se mi také nepatrné přechody karoserie mezi samotnými nárazníky a blatníky, které jsou viditelné vlastně jen díky přítomnosti jednotlivých spár. Pochválit musím také světlomety disponující elegantním tvarováním a zajímavým světelným podpisem. Zadní lampy pak nabídnou i sekvenční směrová světla.
Interiér
Aktuální modernizace vozu se pak viditelně nejvíce podepsala na jeho interiéru. Palubní deska již není tak prvoplánově hravá, ale působí celkem dospělým dojmem. Látkové čalounění, které se objevuje na sedadlech, bočních výplní dveří nebo středovém tunelu se hojně uplatnilo také na palubní desce. Příjemné a útulné řešení.
Dominantou palubní desky se stal svisle orientovaný 10″ displej palubního infotainmentu, který známe z ostatních vozů značky Renault. Jeho grafické prostředí nabídne velmi dobré rozlišení, samozřejmostí je také možnost propojení se systémem Apple Car Play nebo Android Auto. Opticky je pak displej palubního infotainmentu elegantně propojen s poměrně subtilním středovým tunelem.
V rámci středového tunelu se musím ještě zmínit o voliči převodovky. Ten disponuje celkem originálním tvarem a absencí polohy „P“. Vůz se tak parkuje přes zařazené „N“ a zatažení elektrické parkovací brzdy. Obdobně jako u ostatních elektromobilů se i v Zoe velmi jednoduše volí poloha „B“, ve které vůz výrazněji rekuperuje jinak přebytečnou energii.
Kaplička přístrojů před řidičem je plně digitální a nabídne dvojici kruhových ukazatelů, jejich zobrazovaný obsah lze pak libovolně personalizovat. Střední část displeje je věnována informacím palubního počítače, navíc se zde umí zobrazit i samotná mapa navigace.
Posádce na předních sedadlech nabízí Zoe dostatek prostoru. Zamrzí však absence výškového nastavení předních sedadel. Osobně bych totiž volil daleko nižší polohu za volantem.
Na zadních pozicích již tolik místa neočekávejte, k pocitu lehké stísněnosti totiž přispívají i poměrně objemné opěráky předních sedadel, která mají navíc integrované hlavové opěrky.
Slušným objemem, konkrétně pak 338 litry, disponuje zavazadlový prostor, který je navíc dobře přístupný a nabídne i dvojité dno.
Pohonné ústrojí a jízdní dojmy
Renault aktuálně nabízí Zoe s elektromotorem o základním výkonu 80 kW (108 koní), dále je v nabídce silnější se 100 kW výkonu (135 koní). V obou případech je elektromotor zásobován elektrickou energií z 52 kWh baterie, díky které Zoe slibuje dojezd až 395 km. Stran dojezdu je to samozřejmě stejné jako u ostatních elektromobilů, je tedy odvislý od mnoha faktorů.
My jsme testovali silnější z dvojice elektromotorů, 100 kW výkonu a 245 Nm točivého momentu je pro Zoe zcela dostačujících, vůz je tak příjemně hbitý a v rámci městského prostoru mrštný a značně obratný. Zrychlení na 100 km/h zvládá za 9,5 sekundy a maximální rychlost má omezenou na 140 km/h.
Kombinace podvozku a řízení je velmi dobře naladěná do prostředí, ve kterém se Zoe cítí nejjistěji, tedy do města. Podvozek nabízí slušný komfort doprovázený dobrým odhlučněním interiéru. Řízení má pak ideálně nastavený posilovač, Zoe také bezprostředně reaguje na povely volantu.
Zoe testuji v podmínkách, kdy je topení v plné permanenci, rozmazleně využívám i možnosti vyhřívaného volantu, se spotřebou se tedy v plném komfortu, prosincovém měsíci a převážně v městském prostoru pohybuji lehce pod hranicí 19 kWh/100 km. Dálniční tempo pak Zoe nedělá úplně dobře a spotřeba zde stoupá nad 20 kWh/100 km. Vyšší hodnoty spotřeby jsou pak adekvátním odrazem aktuálního ročního období. V dlouhodobějším průměru však předpokládám, že se budete pohybovat někde v rozmezí 14 – 17 kWh / 100 km.
Samotné dobíjení vozu je díky nové možnosti použití až 50 kW dobíjecí stanice velmi komfortní a rychlé. Zoe tak skoro vybitou baterii tímto způsobem umí dobít (na 100 %) za cca hodinu a půl. Výrazně horší je to ale při dobíjení z klasické domácí zásuvky, zde počítejte se skoro 34 hodinami. Zlatou střední cestou se tak stává domácí 11kW Wallbox, který to zvládne za cca 6 hodin. Neodmyslitelnou výhodou, která Zoe zůstala i po aktuální modernizaci, je možnost nabíjení střídavým proudem o výkonu až 22 kW .
Závěrem
Aktuální ceník mě informuje o tom, že základní Zoe (výbava LIFE) se slabším 110 – ti koňovým elektromotorem a 52 kWh baterií je v nabídce za akční cenu již od 735 000 Kč včetně DPH. O stupeň vyšší výbava ZEN, již nabízí Zoe jak se slabším, tak i silnějším elektromotorem, opět v rámci akční ceny pak od 775 000 Kč, nebo od 800 000 Kč včetně daně.
Nejvyšší testovaná výbava INTENS se silnějším 135 – ti koňovým elektromotorem a 52 kWh baterií v rámci akční ceny startuje na částce 835 000 Kč včetně DPH.
Renault Zoe nám tedy díky své aktuální modernizaci výrazně dospěl. Výkonnější elektromotor, baterie s vyšší kapacitou nebo příplatková možnost rychlodobíjení (+ 25 000 Kč), to vše jsou výhody, které soužití s tímto elektromobilem výrazně zjednodušují a zpříjemňují. Mírné retuše exteriéru a přepracovaný interiér pak velmi dobrý dojem jen podtrhují.
Modernizovaný Renault Zoe je tedy zajímavou volbou v daném segmentu, která je navíc podpořena také celkem rozumnou pořizovací cenou.
Zdroj: Autorský text
Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora