Jaro roku 2023 přineslo tradiční generační modernizaci mého oblíbence, tedy Peugeotu 508. Avizované omlazení si pak pohrálo s jeho vnějším vzhledem a jistých inovací se dočkal také samotný interiér vozu.
Do redakčního testu se mi tento krasavec dostal v průběhu vánočních svátků a hned v jeho vrcholné, celkem limitované, verzi PSE. Peugeot 508 PSE (Peugeot Sport Engineered) je „sportovním“ vozem současnosti, současnosti ovlivněné značnou dávkou elektrifikace. Tato verze je navíc vybavena řadou kosmetických změn, které podporují její sportovní charakter. Vůz dále disponuje sportovním podvozkem a brzdami, o pohon se pak stará výkonné plug-in hybridní pohonné ústrojí o kombinovaném výkonu 360-ti koňských sil.
Exteriér
Peugeot 508 je pohledným vozem střední třídy, který umí zaujmout již svými základními proporcemi. Nízká sportovní silueta vozu je podpořena širokým postojem a dynamickým tvarováním jeho jednotlivých partií.
Aktuální modernizace se podepsala především na pojednání přední partie vozu. Po vzoru svých sourozenců přebírá 508 nové logo, které je vetknuto do nové masky. Její prostorová struktura do sebe více integrovala přední světlomety, které jsou nyní o poznání subtilnější, uhrančivější a disponující technologií Matrix LED. Samozřejmostí je také trojice „drápů“ na každé straně vozu, které slouží pro denní svícení a velice efektně pak inovovanou přední masku lemují. Samozřejmostí je také dynamicky tvarovaný přední nárazník.
Vůz i nadále disponuje velmi elegantní a nízkou proporcí střechy, která díky bezrámovému zasklení bočních dveří působí velmi subtilně. Celá zadní partie pak podporuje mohutné a horizontální proporce vozu. Ty jsou navíc podtrženy umístěním zadních lamp, které jsou efektně propojeny napříč celou zádí. Po modernizaci se drží osvědčených linií, nově jen s pozměněnou full-LED grafikou.
Testované provedení PSE přináší vozu ještě sportovnější charakter, který se v tomto případě neopírá jen o estetické doplňky. PSE totiž disponuje výrazně širším postojem, a to díky nižší světlé výšce podvozku a širšímu rozchodu kol. Vůz dále „stojí“ na velmi slušivých 20“ kolech s nízkoprofilovými pneumatikami o rozměrech 245/35.
Sportovní charakter vozu dále dodávají doplňky v podobě aerodynamických křidélek, které jsou umístěny na obou náraznících a na prazích vozu. Za povšimnutí stojí také kontrastní zeleno-žluté doplňky, černá maska nebo celkem výrazný zadní difuzor doplněný o dvě proporčně adekvátní a plnohodnotné koncovky výfuku.
Interiér
Interiér modernizované 508 se dočkal změn převážně v rámci pojednání obou displejů. Jejich grafika a rozvržení tak následují generačně mladší sourozence. Hlavní displej palubního infotainmentu o velikosti 10″ tak disponuje zobrazením, se kterým přišla již nová 308, jen s výjimkou malého displeje s volitelnými ikonami iToggles, které byste zde hledali marně. Interiér Peugeotu 508 totiž v těchto partiích palubní desky zůstal i nadále věrný pověstné „klaviatuře“ (ovladači rychlé volby). Centrální HD dotykový displej vybavený nejmodernějším infotainmentovým systémem PEUGEOT i-Connect Advanced umožňuje zobrazení více oken s widgety a zkratkami. Samozřejmostí je také bezdrátové propojení s vaším mobilním telefonem.
Modernizovanou grafikou disponuje také přístrojový štít před řidičem. Propracovaná grafika nabídne více motivů zobrazení a v případě testovaného vozu také celkem schopný systém nočního vidění.
V rámci aktuální modernizace se musím zmínit také o středovém tunelu, který přišel o klasický ovladač automatické převodovky v podobě elegantní „páky“. Po vzoru mladších modelů se převodovka nově ovládá prostorově méně náročný ovladačem, který je doplněn o klasická tlačítka pro parking (P) a rekuperační brzdu (B). Díky tomuto řešení je středový tunel příjemně vzdušný, po stránce uživatelské mi však více vyhovovalo původní řešení. Převážně pak při aktivaci rekuperační brzdy, kterou mnohdy upřednostníte před brzdovým pedálem. Dříve tak stačilo ovladač převodovky lehce potáhnout směrem dozadu, dnes bohužel musíte po hmatu hledat ono titěrné tlačítko.
Testovaná verze PSE vychází z nejvyššího výbavového stupně, svým uživatelům pak nabídne jiné čalounění a hlavně prošívání, které je laděno do kontrastní zeleno-žluté barvy. Samotný volant je pak vybaven specifickým symbolem a prahy vozu jsou disponují lištou s nápisem Peugeot Sport Engineered.
Modernizovaná „pětsetosma“ je i nadále věrná konceptu, který je plný futuristického vzhledu aplikujícího princip i-Cockpitu. Samotné palubní desce stále dominují výrazné horizontální proporce a členění. Do její horní partie je pak integrován avizovaný displej přístrojů před řidičem a výdechy klimatizace. Další úrovni palubní desky, která obdobně jako ta horní elegantně navazuje na boční výplně dveří, dominuje inovovaný displej palubního infotainmentu. A jak už tomu u vozů této značky bývá, přes dotykový displej se zde ovládá mnoho prvků vozu. To má za následek celkem pozitivní minimalizaci jednotlivých ovladačů ve voze. Pod klaviaturou se pak nachází další ovladače, které nedisponují klasickými tlačítky, ale jsou pouze dotykové.
Sportovní linie karoserie se zcela logicky podepisuje i na vnitřní prostornosti vozu, převážně pak v rámci nízké střechy, která lehce znepříjemňuje samotné nastupování do vozu. Jakmile se ale dovnitř nasoukáte, zdá se, že máte vyhráno. Značně nízká pozice sedáku ve voze přináší následně i celkem dostatek prostoru v místech nad hlavou.
Zavazadlový prostor testované verze SW pak nabídne velmi slušný objem, v základu 530 litrů a po sklopení opěradel až 1780 litrů, potěší pravidelné půdorysné rozměry a nízká nakládací hrana.
Nabízené motorizace a jízdní dojmy
Vrcholný Peugeot 508 PSE dostal pod kapotu nejvýkonnější pohonné ústrojí, které je v rámci koncernu aktuálně k dispozici. V dnešní elektrifikované době se tedy i nadále bohužel jedná o plug-in hybridní pohonné ústrojí. Srdce „závodníka“ tedy neplesá, i přesto je ale nutné podotknout, že tento plug-in dokáže verzi PSE propůjčit dostatečně rozmanité jízdní vlastnosti.
Osazené plug-in hybridní pohonné ústrojí v tomto případě kombinuje turbem přeplňovanou zážehovou šestnáctistovku PureTech (147 kW, 300 Nm) hned s dvojicí elektromotorů. Přední elektromotor je umístěn v rámci automatické převodovky Aisin a disponuje výkonem 81 kW a točivým momentem 320 Nm, zadní elektromotor (pohánějící zadní nápravu) poskytuje výkon 83 kW a točivý moment dosahuje hodnoty 166 Nm. Celkový kombinovaný výkon tohoto pohonného ústrojí dosahuje úctyhodných hodnot 265 kW (360 koní) výkonu a 520 Nm točivého momentu.
Neodmyslitelnou součástí tohoto plug-inu je také baterie, která v případě 508 disponuje kapacitou 12,4 kWh. Klasické zimní počasí mi pak v případě její plné kapacity nabídlo dojezd okolo 30 km čistě na elektrickou energii. A „elektrikou“ to i v případě tohoto plug-in hybridu tradičně začíná. Peugeot 508 PSE se totiž vždy aktivuje v elektrickém režimu a při dostatečně nabité baterii v něm pak dokáže i nadále setrvat. O pohon se většinou stará zadní elektromotor, přední se následně připojuje až v závislosti na jízdních podmínkách. Koncernové plug-in hybridní pohonné ústrojí již tradičně umí nabídnout schopný elektrický režim, to samé pak platí i v případě modernizovaného modelu 508. Testovaný vůz byl navíc vybaven příplatkovou 7,4 kW nabíječkou, která ho z externího zdroje byla schopná dobít za cca 2 hodiny.
Čistě elektrický režim je v případě plug-in hybridní 508 PSE dále doplněn o režimy Comfort, Hybrid, Sport a 4WD.
Při nízkém stavu nabití baterie se vůz automaticky přepíná do klasického hybridního režimu, ve kterém je nevíce patrné propracované sladění celého pohonného ústrojí. Benzínová šestnáctistovka se tak připojuje velmi hladce a mnohdy až nepozorovaně.
Neodmyslitelný sportovní potenciál vozu se samozřejmě nejvíce projeví při jeho přepnutí do režimu Sport. Díky okamžitému nástupu elektromotorů je 508 vždy připravena k okamžité reakci na povel od plynového pedálu. Zátah vozu je tedy nebývale lineární, zrychlení z 0 na 100 km/h zvládá za slušných 5,2 vteřiny. Velice příjemné a lehce návykové je pak pružné zrychlení vozu, například najíždění na dálnici nebo samotné předjíždění, tak v těchto situacích dochází k nárůstu rychlosti opravdu úctyhodným tempem.
Peugeot 508 PSE vás nezklame ani v zatáčkách. Adekvátní dostatek jistoty vám dopřeje díky nízkému těžiti a adaptivnímu podvozku, u kterého převažuje spíše sportovní, tedy tužší nastavení. Opřít se můžete také o brzdy, ty jsou v tomto případě čtyřpístkové s plovoucími kotouči a chválit musím také samotné řízení, které je příjemně strmé a „schované“ za malý volant I-cockpitu.
Stanovení spotřeby vozu je v případě plug-inu tradičně celkem obtížné, odvislé od četnosti smysluplného dobíjení vozu. Peugeot 508 PSE bezostyšně svádí ke svižné jízdě, která je v případě malé zásoby elektrické energie hodně závislá na benzínové šestnáctistovce. Ta se pak musí celkem logicky poprat s vyšší hmotností vozu a úplně s klidem si řekne i o 10 l/100 km. Co se týče dlouhodobé spotřeby, tak tady mi palubní počítač informoval o hodnotě 8 l/100 km.
Z výše uvedených řádků je tedy jasně patrné, že verze PSE poměrně obstojně pracuje ve více jízdních režimech a nabídne tak široký jízdní projev. Dobře nastavený podvozek přináší vozu adekvátní míru komfortu, kterou oceníte například v čistě elektrickém režimu, zároveň však dostatek jistoty při krocení 360-ti koní kombinovaného výkonu v rámci ostrého tempa. Výkonná plug-in hybridní verze 508 PSE je tedy stran jízdního projevu rozhodně zajímavou volbou, osobně bych však u takto sportovně střiženého vozu ocenil jednodušší a lehčí pohonné ústrojí, které by o sobě umělo dát více vědět a vám tak dopřálo daleko intenzivnější jízdní zážitek.
Závěrem
Aktuální ceník nás informuje jen o cenách plug-in hybridních provedení. Modernizovaný Peugeot 508 tak pořídíte od 1 070 000 Kč včetně DPH. V tomto případě se jedná o vůz s výbavou Allure a plug-in hybridním pohonným ústrojím HYBRID 180 e-EAT8. Vrcholné GT s výkonnějším plug-inem HYBRID 225 e-EAT8 je v nabídce od 1 190 000 Kč. Testované provedení kombi (SW) pak opět v základní výbavě Allure a se slabším plug-in hybridem HYBRID 180 e-EAT8 pořídíte od 1 105 000 Kč včetně daně. Verzi GT s výkonnějším plug-inem HYBRID 225 e-EAT8 pak od 1 230 000 Kč.
S cenou a dostupností testované verze PSE je to i po modernizaci stejné, v základním ceníku ji bohužel nenajdete a její dostupnost je nutné řešit s konkrétním prodejcem a přes volné výrobní sloty v rámci automobilky. Na tento ojedinělý kousek si pak budete muset připravit minimálně 1,8 milionu korun.
Na finální hodnocení testovaného vozu se podívejme ze dvou úhlů pohledu. Nejprve tu máme samotnou modernizaci tohoto modelu, v rámci které se automobilka zaměřila na prvky, se kterými v posledních letech pracuje velmi úspěšně. Patří sem především vnější design vozu, který je i po modernizaci velmi povedený, tomu pak úspěšně sekundují také úpravy týkající se celého vnitřního infotainmentu.
Dále tu máme, lehce limitované, vrcholné provedení PSE disponující výkonným plug-inem, se kterým je však nutné pracovat jako s každým jiným pohonným ústrojím tohoto typu (dobíjení atd.). Peugeot 508 PSE je tedy vozem s rozmanitým jízdním projevem, dokáže být opravdu velmi rychlý a jistý, zároveň i celkem úsporný a v čistě elektrickém režimu je značně použitelný. Upřít mu pak nemůžeme ani fakt, že se jedná o dosti výjimečný a originální kousek.
Zdroj: Autorský text
Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora