Bydlet v rodinném domku, ideálně s garáží, dával by mi plug-in hybrid jasný smysl. Na to dojíždění do práce, pro dítě do školky, na nákupy… pěkně ekologicky a ekonomicky na elektřinu, na delší cesty na benzín. Není proto divu, že prodeje hybridních aut meziročně rostou. Mezi zástupce takzvaných „dobíjecích“ hybridů patří i Peugeot 308. Ten může svým názvem lehce mást, protože označení HYBRID v tomto případě neřadí vůz do kategorie (samonabíjecích) full hybridů, ale do kategorie (nabíjecích) plug-in hybridů. Tedy těch, kde se už bez kabelu a zásuvky neobejdete. Odměnou za to, že auto nakrmíte i něčím jiným než benzínem, vám bude čistě elektrický papírový dojezd 60 km. To je slušné.
Musím říct, že jestli mě nějaké auto dokázalo svým designem v poslední době uchvátit hned na první pohled, byl to rozhodně Peugeot 308. Třetí generace vozu, který se poprvé objevil v roce 2007, velmi dobře ví, jak zaujmout. Do týdenního testu jsem tentokrát dostal verzi označenou jako Peugeot 308 HYBRID 225 e-EAT8. V tomhle krkolomném názvu ale nehledejte žádné složitosti. Je tu plug-in hybridní Peugeot 308 s výkonem 225 koní a osmistupňovým automatem. Dokáže mě sladění benzínu a nafty přesvědčit o tom, že auto nevyniká jenom svým vzhledem? No, uvidíme…
Přirozená elegance
Musím připomenout, že Peugeot 308 je prvním autem z portfolia automobilky, které už dostalo nové logo. A na přední masce se vyjímá velmi dobře. Ostatně, už samotná velká vertikální maska přitáhne pozornost a skvěle plynule naváže na delší kapotu. Boční linie přidávají autu na jeho eleganci, zatímco záď překvapí svou výraznou robustností. I díky snížení linie střechy, což není doplněk jenom designový, ale i praktický. Peugeot 308 má díky tomu lepší aerodynamiku, což nejenom v případě hybridní verze přijde vhod.
Jasnou charakteristikou, se kterou Peugeot 308 přichází, je také jeho světelný podpis. Horizontální světlomety jsou orámovány vertikálními světly určené na denní svícení. Ty jsou zasazeny do předního nárazníku a jakmile se rozsvítí, jasně evokují velké tesáky dravých šelem. Zadní světla zase symbolizují lví drápy a Peugeot je nabízí v provedení Full LED, popřípadě variantě 3D Full LED.
Diskutovaný i-Cockpit
Čím jiným začít, než tolik diskutovaným i i-Cockpitem. Peugeotů už jsem otestoval hodně a za sebe nemám na rozdíl od některých mých kolegů s daným řešením sebemenší problém. Sedí se mi pohodlně, ruce nemusím mít tak vysoko a všechny informace z přístrojové desky mám v podstatě v zorném poli. V rukou svírám nový kompaktní volant, na kterém nechybí řada nezbytných mechanických ovladačů, pro přístup nejenom k funkcím nezbytným během jízdy. Modernizovaný desetipalcový přístrojový štít na mě působí skvělým nadčasovým dojmem, překvapuje dobrou čitelností, ale i přehledností všech informací, které z něho mohu vyčíst.
Propracovaností mě zaujala také nové středová konzole, kde v podstatě nic zbytečně nepřebývá. Designově do auta skvěle zapadá, přesto nabídne vše, co jako řidič potřebuji mít při ruce. Volič jízdních režimů, tlačítko pro startování, volič převodovky a ruční brzdu. V části u spolujezdce se pod roletkou skrývá prostor nejenom pro nápoje. Celkově vpředu, pro řidiče i spolujezdce, nabídne tento pětidvéřový hatchback dostatek místa. Vzadu už je to o něco horší, ale i ve čtyřech osobách není cesta žádná velká hrůza.
Souhra benzínu a elektřiny
Jak napovídá název auta, Peugeot 308 HYBRID 225 e-EAT8, sedím v plug-in hybridu, který kombinuje benzinový motor PureTech s osmistupňovým automatem a elektromotor. Celkový výkon hybridní soustavy je 225 koní, přičemž samotný výkon elektromotoru je 81 kW, spalováku 132 kW. Poháněna je výhradně přední náprava. Peugeot 308 Hybrid disponuje třemi jízdními režimy, a to Electric, Sport, a Hybrid. První varianta nabídne jízdu výhradně na elektřinu, druhá je zaměřena na sportovní jízdu, třetí nechává plné rozhodování o využití pohonné jednotky na voze.
V případě využití čistě elektrického režimu je WLTP dojezd slušných 60 km (ve městě až 74 km). U sportovního režimu je jasně znatelný důraz na výkon, kdy se hybridní ústrojí Peugeotu 308 snaží z auta vymáčknout co to jenom dá, za využití síly spalováku i elektromotoru. V případě běžného ježdění je ideální volbou režim Hybrid, v podstatě automatický režim, kterým si auto samo řídí, co je pro danou chvíli nejlepší.
Auto se ve zvoleném režimu Hybrid chová v pomalých rychlostech s lehčí nohou na plynu, jako elektromobil a využívá výhradně elektromotor. V případě dupnutí na plyn a potřeby vyššího výkonu se přidává spalovací motor. Ten se sepne také při dosažení vyšších rychlostí, jelikož auto vyhodnotí, že jízda na baterii by vedla k jejímu zbytečnému plýtvání. Při klasické „devadesátce“, nebo dálničním tempu, auto primárně využívá benzinový motor, zatímco elektromotor zapojí primárně opět až ve chvíli, kdy se jede pomalejším tempem a jízda na elektřinu dává logický smysl.
Tohle nastavení hybridního systému hodnotím extrémně kladně. V podstatě není třeba řešit, že máte před sebou město, jelikož mimo obec jedete na benzín, v obcích a městech primárně na elektřinu. Pokud byste přece jenom měli potřebu nějakou energii ušetřit, nabízí Peugeot 308 Hybrid funkci e-Save. Stačí nastavit hraniční nabití baterie a množství elektřiny v akumulátoru pod tuto hodnotu neklesne. Auto zajistí, aby docházelo k udržení hodnoty, nebo dokonce i nabíjení na tuto úroveň. A to jak díky rekuperaci, tak pomocí spalovacího motoru.
Jede dobře, ale…
Znovu musím pochválit logiku automatického Hybrid režimu, která z mého pohledu funguje tak, jak má. Rychlejší jízda na benzín, pomalejší jízda, kolony, rozjezdy… na elektřinu. Co je ale problém, to je zpomalování. Podřazování osmistupňového automatu v tu chvíli působí, že auto až nepřirozeně cuká. A je jedno, zda brzdíte plynule a snažíte se rekuperovat, nebo brzdový pedál prudce sešlápnete. Tohle cukání se objevuje na můj vkus až hodně často a kazí můj celkový dojem z hybridního systému. Velká škoda.
V případě opaku, tedy rozjezdů, včetně těch prudších, není autu moc co vytknout. Tady si na celkovou plynulost, ale i rychlost a přesnost řazení nemohu stěžovat. Peugeot 308 se na stovku dokáže dostat za slušných 7,5 sekundy a elektromotor skvěle vyplní prodlevu ve chvíli, kdy motor řadí, nebo než se chytne turbo. Navíc ani celkový dojem ze zrychlování není špatný. Žádné až nepřirozené řvaní motoru mě nečekalo, ale samozřejmě pravdou je, že když na semaforech sešlápnete plyn na podlahu, benzinová čtyřválcová přeplňovaná jedna-šestka o sobě dá hlasitěji vědět.
Tužší podvozek Peugeotu 308 rozhodně svědčí a jakmile si to uvědomuji, zjišťuji, že se dá s tímhle malým hatchbackem užít mnoho zábavy. Reakce plynu při režimu Sport jsou okamžité, auto skvěle drží, díky velikosti a tvaru karoserie nemám sebemenší obavy z nějakého houpání. Nedostavuje se ani žádná velká nedotáčivost. Na okreskách prostě sedí skvěle.
Co jsem před chvílí chválil, to musím nyní lehce pohanit. Peugeot 308 Hybrid skvěle funguje jen ve chvíli, kdy máte v akumulátoru dost energie. Jinak se z auta stává běžný full hybrid. I v tu chvíli samozřejmě umí energii celkem slušně využít a použít. Ale najednou musí hrát prim benzinový motor a vzhledem k váze baterií je to znát jak na výkonu, tak i na spotřebě. V tu chvíli plug-in hybridní ústrojí samozřejmě postrádá smysl. Negativem je v tuhle chvíli i nemožnost rychlejšího AC nabíjení (natož snad DC) na dobíjecích stanicích, takže kdo čeká že přijde z nákupu k plně dobitému autu, musel by v obchodě trávit asi 2 hodiny. V tomhle vidím nedostatky plug-in hybridů celkově, není to věc, kterou by trpěl jen testovaný Peugeot.
Pro manželku, i manžela
I přes nějaké ty výhrady hodnotím plug-in hybridní Peugeot pozitivně. Může být skvělým autem pro manželku, která ocení kompaktní rozměry i jeho elegantní design. V případě každodenního domácího nabíjení a cest kolem komína dává tenhle pohon naprosto logický, ekologický i ekonomický smysl. Zároveň se nebojím tvrdit, že si tohle auto rád nepůjčí i manžel, na nějakou kratší cestu po okreskách, která může být skvěle zábavná, i když na první pohled se to zdát nemusí.
Zdroj: Autorský text Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora / David Hampl