TEST Peugeot 301 1.6 HDI – Rapid po francouzsku

TEST Peugeot 301 1.6 HDI - Rapid po francouzsku

Současná doba je plná ekonomické krize, což vyžaduje na všech možných místech různá úsporná opatření. To se bohužel projevuje i na trhu s novými automobily. Velká část zájemců o vůz nemá dostatek financí na jeho nákup a spolu s tím je velmi složité vybrat takový, který by dokázal splnit přesná očekávání. Proto francouzská automobilka Peugeot vyvinula levný sedan s označením 301, který má za úkol konkurovat české bombě v podobě Škody Rapid. Do naší redakce vůz zavítal ve výbavovém stupni Allure a osazen vznětovou motorizací o objemu 1.6 litru. 

Exteriér 

Model 301 se oproti Citroënu C-Elyssé, jeho dvojčeti, vyznačuje jednoduššími detaily, avšak stále mu nechybí jistá dávka elegance. Vůz byl navrhován na špatně udržované a nezpevněné cesty, takže je jeho světlost oproti konkurenci nepatrně vyšší. 

Při prvním pohledu mě zaujala hlavně přední maska chladiče se stříbrným orámováním, ve které je v horní části zapracován nenápadný nápis Peugeot. Kapota se vyznačuje decentním prolisem, v němž se nachází typické logo výrobce. Přední světlomety vynikají příjemným usměvavým vzhledem a zasahují až do boků vozu. 

Zadní část 301 přitáhne pozornost díky rozměrným světlometům, které i přes absenci LED diod disponují celkem slušnou svítivostí. I laik pak z místní mohutnosti pozná objemný zavazadlový prostor. V designovém srovnání s tuzemskou Škodou Rapid je podle mého názoru Peugeot 301 povedenější.

Interiér a výbava 

Naše verze disponovala nejvyšší výbavou Allure. Nacházelo se zde poměrně značné množství luxusních detailů a také světlé čalounění, jenž je velmi náchylné na zachytávání nečistot. Osobně bych si zvolil raději tmavý odstín. Po usednutí za povedený tříramenný volant se zploštělou spodní částí jsem se doslova zabořil do měkké sedačky s dobrým bočním vedením. Připomnělo mi to staré známé francouzské vozy z 90. let minulého století, které se až přílišnou měkkostí sedadel vyznačovaly. Na druhou stranu musím uznat, že i přes nemožnost podélného nastavení volantu jsem si ideální polohu k řízení našel téměř okamžitě. Dlouhé dálniční přesuny pak nebyly problém, čemuž pomáhala i skvělá motorizace 1.6 HDI.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Citroën DS3 1,4 VTI Young & Wild

Interiér vozu je pojat jednoduchým způsobem, nenajdeme zde žádné složité křivky. Vše je přehledně uspořádané. K vidění jsou doplňky z leskle černého plastu na spodním rameni volantu, orámování středového panelu, okolo výdechů klimatizace či madlech dveří. Na středovém panelu si našel místo centrální displej zobrazující aktuální dojezd, spotřebu paliva a další volitelné údaje. Pod ním je umístěno ovládání rádia a také displej manuální klimatizace. Poměrně nepraktické je elektrické ovládání stahování všech oken, které je z neznámého důvodu umístěno před řadící pákou.

Výbavově je na tom Peugeot 301 oproti Škodě Rapid o něco hůře, protože i přes nejvyšší stupeň Allure nabízí pouze čtyři airbagy na místo obvyklých šesti. Nechybí systémy ABS a ESP, elektricky nastavitelná zpětná zrcátka nebo klimatizace. Na druhou stranu zde chybí několik prvků výbavy, jejichž přítomnost bych opravdu uvítal. Patří mezi ně osvětlení ve slunečních clonách, dešťový senzor či xenonové světlomety.

Po stránce prostoru pro posádku se u Peugeotu 301 odehrávají doslova zázraky. Pasažéři vpředu mají dostatek místa pro nohy, při své výšce 182 cm mi stále nad hlavou zůstalo 6 cm místo. Za to si 301 zaslouží pochvalu! V zadní části se cestující budou cítit skoro jako v Octavii II, protože prostoru pro kolena je tu opravdu dostatek. Místa nad hlavou je zde už o poznání méně. Osobám vyšším jak 185 cm bych doporučoval cestovat na předních sedadlech. 

Mohlo by vás zajímat:  Test Honda CR-V e:HEV Sport Line: Krok k sofistikovanosti i sportovnímu hávu

Na zadních sedadlech mě doslova zarazily opěrky hlavy, nebo spíše jen jejich náznak. Toto levné řešení totiž nevěstí nic dobrého v případě nárazu zezadu. Dále si neopustím připomínku k zavazadlovému prostoru, který sice oplývá vynikajícím dvojitým dnem a objemem 640 litrů, opravdu jsem však nepochopil jeho víko. Doslova pouhý kus plechu bez jakékoliv vnitřní izolace a co víc, chybí plynové vzpěry. V důsledku nedostatečného zajištění víka v otevřené poloze jsem byl nesčetněkrát obdařen ranou do krku či hlavy. 

Motor a jízda

Testovaný Peugeot 301 byl osazen úsporným motorem 1,6 HDI o výkonu 68 kW, jenž spolupracuje s přímo řazenou pětistupňovou převodovkou. Tato motorizace dokáže s vozem vážícím 1195 kilogramů ve městě pěkně zacvičit a zároveň je výborná na dlouhé dálniční cestování. Při rychlosti 130 km/h motor točí příjemných 2800 ot/min a spotřeba činí 5,6 l/ 100 km. Je velká škoda, že není k dispozici 6. převodový stupeň, který by výslednou spotřebu na dálnici ještě více snížil. Při městském popojíždění se motor začíná projevovat už od 1800 ot/min, kdy nabírá sílu, a poleví až u 4000 ot/min. Kombinovaná spotřeba paliva se za dobu testování ustálila na poměrně přijatelné hodnotě 5,9 l/100 km, a to i přes fakt, že jsem střídal velmi ekonomický provoz s rychlým dálničním tempem. Převodovka vozu je na francouzské poměry přesná. Vývojáři si zde dali záležet a dráhy jsou příjemně dlouhé. 

Jízdnímu komfortu se nedá prakticky nic vytknout. Tento model je vytvořen za účelem provozu na špatně udržovaných cestách, takže se k nám hodí přímo náramně. Elektrický posilovač řízení má proměnlivý účinek v závislosti na rychlosti vozu, což řidič ocení hlavně při městských manévrech a parkování. Podvozek je příjemně tuhý, výmoly na silnici žehlí obstojně a rázy od kol až na výjimky neuslyšíte. Má však i své limity. Hlavně v prudších táhlých zatáčkách se vůz ve vyšších rychlostech docela naklání a případnému vyjetí ze silnice musí bránit systém ESP, kterým je vybavena i ta nejzákladnější verze. Proto je lepší jezdit s 301 méně agresivně. Přeci jenom se jedná o automobil vhodný pro začínající řidiče či mladé rodiny a rozhodně není stvořen na silniční závodění. S ohledem na cenovou úsporu se viditelně šetřilo na zvukové izolaci. Stačí jet s 301 po trochu drsnějším povrchu a komunikace v kabině je rázem složitější. 

Mohlo by vás zajímat:  Kia NIRO Plug-In Hybrid, 1.6 GDI PHEV 6DCT – praktický crossover prošel decentní modernizací

Závěr

Peugeotu se povedlo vytvořit příjemně vzhlížející automobil, který se může svou cenovkou a jízdními výkony za jistých okolností rovnat i s novou Škodou Rapid. Za velice slušné peníze dostanete úsporný a dobře vybavený rodinný vůz, který byl od začátku navrhován pro provoz v těžších podmínkách.

Díky úsporným opatřením sice tu a tam narazíte na drobné nedostatky. V konečném součtu bych však vytknul pouze nedostatečnou hlukovou izolaci, obtížně dosažitelná tlačítka elektrického stahování oken a víko zavazadlového prostoru bez plynových vzpěr. Vzhledem k velmi nízké základní ceně se však dají i tyto věci úspěšně přehlédnout. 

 

Základní cena vozu: 220 000 ,- Kč

Cena konkrétního vozu: 340 000 ,– Kč

 

Klady:

– vzhled

– komfort

– vnitřní prostor

– úsporný motor

– příznivá cena

Zápory:

– nedostatečná hluková izolace

– chybějící plynové vzpěry víka kufru

– tlačítka stahování oken