TEST Opel Astra Sedan 1,7 CDTI Cosmo – Rodinný závoďák

TEST Opel Astra Sedan 1,7 CDTI Cosmo - Rodinný závoďák

Pokud se zamyslíte nad otázkou, která neprémiová automobilka nabízí model nižší střední třídy jako hatchback, kupé, sedan, kombi a v neposlední řadě jako hothatch, jednoduchou vylučovací metodou dospějete k Opelu. Čtvrtá generace Astry opět sází na atraktivní, leč méně oblíbenou tříprostorovou karoserii, čímž se stala trnem v oku všem Golfům, Leonům a jim podobným. Právě tuto karosářskou verzi jsme podrobili redakčnímu testu a to v pravděpodobně nejlepší verzi jakou můžete koupit – s naftovým motorem o výkonu 96 kW, nejvyšší výbavou Cosmo a adaptivním podvozkem FlexRide.

Design – Malá Insignia

Divili byste se, kolik lidí si novou Astru s tříprostorovou karoserií plete s Opelem Insignia. Přestože vozy dělí rozdíl jedné třídy, Astra se Insignii rozměrově přiblížila. Oproti minulé generaci totiž do délky vyrostla o 71 milimetrů, je o 64 milimetrů širší a o 42 milimetrů vyšší. 

Design Astry jde ruku v ruce s dalšími modely automobilky Opel. Z vozu čiší nebývalá elegance a sportovnost, která je umocněna 17“ litými koly. Nešetřilo se chromem a v případě testovaného vozu ani luxusními prvky v podobě adaptivních předních světlometů a zadních lamp s diodovými pásy. 

Interiér

V podobném duchu jako exteriér je navržen i vnitřek. Pohodlné přední sedačky jsou dostatečně dimenzované pro rozměrnější postavy a oproti konkurenci nabídnou i možnost prodloužení sedáku. Sportovní tříramenný volant má ideální průměr i tloušťku věnce a v místech uchopení se nezapomnělo na vybrání pro palce. Široký rozsah nastavení řidičovy sedačky vůči volantu zajistí odpočinkový i lehce závodní posez, což vzhledem k adaptivnímu podvozku oceníte na klikatých okreskách.

Typicky opelácká středová konzola disponuje velkým množstvím tlačítek. Ovládání je ale tak intuitivní, že si na něj zvykne i středně cvičený jezevčík. Vše je přehledné a ihned po ruce včetně ovládání klimatizace a vyhřívání předních sedaček, jenž se nachází v dolní polovině středové konzoly. Stejně rychle si zvyknete i na přístrojový štít se čtveřicí tubusů a palubním počítačem. V závislosti na zvoleném nastavení adaptivního podvozku FlexRide mají tubusy buď světlé, nebo rudé podbarvení, což v noci vypadá impozantně.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Volkswagen Lupo 1.4 16V

Nejvyšší výbava Cosmo, se kterou vůz pořídíte již od 365 900 korun, toho nabízí opravdu mnoho. Testované Astře nechybí tempomat a omezovač rychlosti, asistent rozjezdu do kopce, dvouzónová automatická klimatizace či kůže na volantu.

Pro českého zákazníka však nejsou až tak důležitá hejblátka na přístrojové desce nebo kožené čalounění výplní dveří s kontrastním prošíváním. Typický Čech chce do svého nového vozu naložit celou rodinu a kompletní víkendový nákup. Dovolí tu to však Astra s karoserií sedan? Řekněme, že ano. Vpředu nechybí prostor v podélném ani příčném směru a totéž platí i vzadu. Že by ho zde však bylo nadbytek, se říci nedá. Zadní sedáky jsou totiž ukotveny poměrně nízko, což nutí cestující více vystrkovat kolena. Nárůst výšky karoserie se podepsal na prostoru nad hlavami cestujících, takže zde nebudou strádat ani osoby s výškou okolo 180 centimetrů. 

Důležitý je rovněž zavazadlový prostor, který má objem 460 litrů. To je sice hodnota o 30 litrů nižší než v případě minulé generace, pro běžnou českou rodinu však bohatě stačí. V souvislosti s karoserií sedan je však nutno počítat s horším přístupem skrze menší vstupní otvor a s poměrně velkou délkou ložné plochy, což ztěžuje vykládání předmětů méně vzrostlým osobám.

Motor – Správná volba

Pod kapotou testované Astry se nacházel naftový čtyřválec CDTI o objemu 1,7 litru a maximálním výkonu 96 kW. Točivý moment 300 Nm je dostupný od 2000 – 2500 otáček za minutu, což je v rámci konkurence vysoká hodnota. V našem případě byl motor spojen s manuální šestistupňovou převodovkou, která potěší příjemně dlouhými drahami a přesným pohybem v kulise. Prozatím se však stále nepodařilo vyléčit opeláckou bolístku v podobě špatné synchronizace mezi prvním a druhým rychlostním stupněm. Pokud tedy motor při rozjezdu vytočíte až k červenému poli, může se stát, že dvojku napoprvé nezařadíte.

Mohlo by vás zajímat:  Test Toyota C-HR: Vylepšilo se kritizované, dokonalý obal zůstává

Testovaná motorizace je nejlepší možnou volbou z hlediska jízdní dynamiky a spotřeby paliva. S Astrou nemá agregát sebemenší problém při rozjezdech ani v případě pružného zrychlení. Potěší příjemně jemný chodem a skvělou spotřebou paliva. Ta se při dálničních přesunech pohybovala okolo 5,2 l/100 km, mimo město nebyl problém dosáhnout hodnoty pod 5 litrů nafty. Ani v extrémním případě, kdy budete motor dřít na hranice jeho možností, se průměrně nedostanete přes 7,5 l/100 km.  

Jízda – Berte FlexRide

Ano, příplatek za adaptivní podvozek se skutečně vyplatí! Je součástí sady Ride, která mimo již zmíněný podvozek obsahuje adaptivní xenonové světlomety s funkcí automatických dálkových světel, samozatmavovací vnitřní zpětné zrcátko a dešťový senzor. To vše za rovných 40 000 Kč, což může někomu připadat moc.

Osobně bych oželelel třeba navigační systém za 20 000 Kč nebo parkovací senzory za 16 500 Kč ve prospěch balíčku Ride. Adaptivní světlomety totiž mají skvělou svítivost, na natáčení do zatáček si velmi rychle zvyknete a už nikdy nebudete řešit otravné přepínání mezi dálkovými a potkávacími světly. Totéž platí o jízdě v tunelu, kdy se denní svícení bleskurychle přepíná na světla potkávací.

Adaptivní podvozek FlexRide plynule přizpůsobuje tuhost tlumičů situaci mezi koly a vozovkou. Z Astry se tak stalo jedno z nejpohodlnějších aut ve svém segmentu! Podvozek dokáže filtrovat nepřeberné množství nerovností a nedovolí přenášení rázů do karoserie či interiéru. 

Mohlo by vás zajímat:  Yamaha XSR 900 SP: Povedený ,,naháč´´ z Japonska, s hodně nabroušeným mečem

To vše již v základním nastavení, kterým to ale nekončí. K dispozici je i nastavení Tour a Sport, které tlumiče přizpůsobí na rozdílnou notu. Zmáčknutím tlačítka Tour se změní charakter podvozku na houpavější. Rozhodně však nečekejte situaci jako v Citroënu C5. Režim Sport tlumiče přitvrdí a nedovolí přehnané náklony karoserie v zatáčkách. V konečném důsledku to znamená, že se z Astry stane rodinný závoďák. Řízení s elektronickým posilovačem totiž s rostoucí rychlostí tuhne a navozuje pocit sportovnosti. Vše je velice dobře sladěno, což platí i o stabilizačním systému, jenž nezasahuje přehnaně brzo. 

Závěr

Opel Astra sedan je příjemnou alternativou proti zavedené konkurenci, která se stěží zmůže jen na hatchback, popřípadě kombi. Za velice slušné peníze dostanete reprezentativně vyhlížející vůz s kvalitním interiérem, úsporným motorem, a pokud si připlatíte za balíček Ride, budete se cítit jako v prémiovce. A to nejen jízdně! Výtka směřuje pouze k nízko usazeným zadním sedákům, díky kterým nezbývá moc prostoru před koleny cestujících vzadu a převodovce, jenž není zvyklá na sportovní zacházení. 

 

Základní cena vozu: 311 900 ,- Kč (Essentia)

Základní cena testovaného vozu: 446 900 ,- Kč (Cosmo)

 

Klady

– úsporný a kultivovaný motor

– kvalita a zpracování interiéru

– jízdní vlastnosti

– reprezentativní design

– zajímavá základní cena

Zápory

– synchronizace převodovky

– méně místa vzadu

Porovnejte parametry vozu Opel Astra s konkurencí na Autohled.cz

Reklamní sdělení

Opel Astra, Kadett, Omega, Zafira, Corsa nebo Frontera – náhradní díly na všechny tyto Opely najdete na ImDily.cz