TEST BMW 118i M Sport – Rodinný sportovec

TEST BMW 118i M Sport - Rodinný sportovec

Když jsem byl na přelomu loňského roku pozván na oficiální prezentaci k uvedení nové generace BMW řady 1 na český trh, jímala mě vlna rozpaků. Kontroverzní tvary zadní části na jedné straně, nárůst rozměrů a nejmodernější turbomotory na straně druhé. První osobní kontakt a následná projížďka s naftovou a benzínovou verzí mě však přesvědčila o vynikající práci mnichovských inženýrů.

K plnohodnotnému redakčnímu testu došlo klasicky o něco později, přičemž se mi do rukou dostala benzínová verze, osetá množstvím znáčků s magickým písmenem M. Za zapůjčení vozu opět vděčím autosalonu Synot Auto se sídlem ve Zlíně.

Exteriér – Maxievoluce

Pokud srovnám tvary předchozí a současné generace BMW řady 1, rozhodně vztyčuji palec nahoru. Původní skepse stran designu především zadní části vyprchala již při prvním osobním kontaktu s vozem a celkový nárůst rozměrů nyní hraje do noty širšímu spektru klientely. Ano, BMW řady 1 již není hanlivě nazýváno rozsedlým gaučem či autem pro ženy. Je bráno za plnohodnotného uchazeče nejvyužívanějšího rodinného vozu.

Jak jsem uvedl již na začátku, byl testovaný model vybaven M aerodynamickým paketem. Optické změny poznáte ihned při pohledu na přední část, které dominuje rozměrnější přední nárazník s trojicí otvorů pro přívod čerstvého vzduchu. Rozvor náprav o velikosti 2690 milimetrů vyplňují širší prahové nástavce, zadní část, kterou bude testovaná specifikace na cestách ukazovat ze všeho nejčastěji, dostala sportovně elegantní nárazník. Testovaný kousek byl postaven na 18“ litých discích Star-spoke, za které si výrobce účtuje 12 100,- korun. Třešničkou na dortu je dokonalý metalický lak karoserie Black Sapphire, u kterého v ceníku naleznete hodnotu 16 650, – korun.

Než se podíváme do interiéru, je třeba rozvinout myšlenku o nárůstu rozměrů oproti minulé generaci. BMW nás již o tomto trendu přesvědčilo u nových generací řady 3 a X3, nejmenší model proto nemůže být výjimkou. V případě řady 1 registruji navýšení délky o citelných 85 milimetrů, šířka narostla o 17 milimetrů. Výška obou generací zůstala naštěstí stejná, proto netrpí cestující nedostatkem prostoru nad hlavou a zároveň disponují vozem, který navýšil své sportovní vzezření o úroveň dál.

Mohlo by vás zajímat:  Test Škoda Kodiaq: Decentní modernizace ponechává populární auto tak, jak ho známe

Interiér – Sportovně elegantní, elegantně sportovní

Po usednutí za volant bylo všem členům redakce hned jasné, kde se zrovna nacházejí. To však neznamená, že bych si stěžoval na vnitřní prostor. Již v první fázi jsem si pochvaloval perfektní pozici za volantem, sportovní přední sedadla, čalouněná kombinací látky Hexagon a Alcantary a hlavně dokonalý M tříramenný volant. Ano, je to ten kousek, který jsem tak obdivoval v testu BMW X3 a který by se měl dle mého soudu montovat do všech bavoráků. Bohužel, zde je součástí M sportovního paketu v hodnotě 93 275,- korun, stejně jako ony výborné sportovní sedačky.

Interiéry mnichovských vozů byly vždy o eleganci, příkladném zpracování kvalitních materiálů a také o dokonalé ergonomii. Již u základní verze za 552 500,- korun bych snad nenašel jedinou vadu, testovaný model byl k posílení dojmu luxusu navíc vybaven atraktivním hliníkovým obložením Aluminium Hexagon.

Silným kritériem pro koupi mnichovského prémiového hatchbacku je jednoznačně velikost vnitřního prostoru. V nové jedničce najde dostatečné pohodlí a cenné centimetry pro kolena čtveřice cestujících, prostřední místo na zadních sedadlech je spíše nouzové. Ani při své výšce 190 centimetrů jsem netrpěl nedostatkem místa v oblasti loktů a kolen, osobně by mi však z hlediska nástupního prostoru vyhovovala třídveřová varianta. S novou generací jedničky registruji i zvětšený objem zavazadlového prostoru, který nyní dosahuje slušné hodnoty 360 litrů (+30 litrů). Sklopením zadních sedaček se navíc docílí objemu až 1200 litrů (+ 50 litrů), což plně dostačuje i ke stěhování bytu. 

Motor – Zlatá střední cesta

Testovaný vůz měl pod kapotou přeplňovaný benzínový čtyřválec o objemu 1,6 litru, maximálním výkonu 125 kW a točivém momentu 250 Nm. Jednotka s označením 118i se nachází přímo uprostřed pětičlenné palety zážehových motorů, zde navíc ve spojení s vynikající osmistupňovou automatickou převodovkou ZF, skrze niž je výkon posílán na zadní kola.

Mohlo by vás zajímat:  Otestovali jsme Opel Astra 1.4 Turbo: Tříválec pod kapotou a CVT převodovka

Ne nadarmo se říká, že maloobjemové zážehové motory s přeplňováním brzy nahradí současnou generaci vznětových motorů. Maximální výkon naší verze graduje ve 4800 otáčkách za minutu, točivý moment je dostupný v rozmezí od 1700 – 4500 otáček. V praxi to znamená, že máte vždy dostatečné množství výkonu a to i ve městě, kde se převodovka snaží kvůli snížení spotřeby paliva co nejdříve řadit nejvyšší převodové stupně. Ve městě tedy není nereálné jezdit za 8 litrů, mimo město na hranici 6 litrů a při dovádění na okreskách za zhruba 9 litrů Naturalu na 100 kilometrů. Nezapomenutelný podíl na těchto hodnotách mají především systémy Start/Stop a u řady 1 revoluční EcoPRO. Jednoduchým přepínačem vedle voliče automatické převodovky přesně nadefinujete, o jaký styl jízdy máte zájem, a jednička se ihned přizpůsobí. Odměnou za to je buď indikace “ušetřených“ kilometrů, které si vůz eviduje na integrovaném displeji ve spodní části otáčkoměru nebo příznivá spotřeba paliva i v těch nejtvrdších režimech jízdy.

Jízda – Tady sport, tady komfort

BMW řady 1 bere většina veřejnosti jako auto do města, pro manželku či jako druhý kousek do rodiny. Tomu všemu je samozřejmě uzpůsobeno ovládání vozu, které se v komfortním režimu omezuje pouze na volant, brzdu a plyn.

Testovaná jednička však toho v sobě ukrývá daleko víc a to hlavně díky instalaci M sportovního podvozku. Chcete jezdit po městě či po dálnici, o nic se nestarat a nebát se o svou páteř při každém přejezdu nerovnosti? Nechejte volič jízdních režimů v poloze Comfort. Auto se Vám pak odvděčí vysokou úrovní pohodlí, nízkou spotřebou paliva a vždy dostupným výkonem. Po přepnutí do režimu Sport se však naplno projeví geny a duchovní síla magického označení M! Podvozek se přitvrdí, přemapuje se funkce stabilizačního systému, řízení ztuhne a automat dovolí vytáčet motor až do červeného pole! Klasika. Díky celkovým proporcím vozu a chirurgicky přesnému řízení však projedete zatáčky daleko rychleji, než s kterýmkoliv jiným prémiovým hatchbackem. To vše za doprovodu příjemného zvuku přeplňované šestnáctistovky! Uvážím-li, že mi dokonalý pocit z řízení nabídl vůz se středním výkonem motoru, nedokážu si představit, jaké peklo se musí dít za volantem nejsilnější specifikace M135i!

Mohlo by vás zajímat:  Test Citroën D S5 2,0 HDi A/T Sport

Resumé

Nová generace BMW řady 1 na mě udělala obrovský dojem již při prvním svezení. Během plnohodnotného redakčního testu se moje kladné pocity prohloubily a to díky úspornému zážehovému motoru, prvotřídnímu zpracování interiéru a perfektním jízdním vlastnostem. Testovaný kousek jsem si zamiloval také díky přeplatkovému M sportovnímu paketu, který však na českých silnicích díky jeho ceně moc vídat nebudeme. Dle mého názoru se výrobci podařilo dokonale vyvrátit tvrzení, že je model řady 1 pouze autem pro ženy. BMW řady 1 je nyní plnohodnotným rodinným vozem!

Záznam z testování BMW 118i M Sport si můžete spustit v sekci VIDEA či na našem oficiálním YouTube kanálu. 

Líbí se Vám testovaný vůz? Tento a mnoho dalších najdete u autorizovaného dealera BMW Synot Auto s.r.o. se sídlem ve Zlíně

 

Základní cena vozu: 690 000,- Kč

Cena konkrétního vozu: 1 033 900,- Kč 

 

Klady:

– design

– kvalita zpracování

– úsporný  benzínový motor

– jízdní komfort

– sportovní podvozek

– nárůst rozměrů

– M sportovní paket

 

Zápory:

– základní cena

– velikost nástupních otvorů

– místo na zadních sedadlech

Porovnejte parametry vozu BMW 118i s konkurencí na Autohled.cz