Málokdy se stane, aby výrobce automobilů dokázal představit jeden vůz hned třikrát během deseti let. Toto však není případ nejnovější generace japonského SUV Mitsubishi Outlander, který k nám do redakce dorazila coby jeden z nejočekávanějších vozů konce loňského roku. Testovali jsme verzi s naftovou „dvadvojkou“, šestistupňovou manuální převodovkou a výbavovým stupněm Intense+. Dokáže navázat na úspěchy svých nadčasových předchůdců?
Design
Hodnotit design auta je velice subjektivní záležitost. Všichni se však zřejmě shodneme na tom, že předchozí dvě generace Outlanderu mezi nejhezčí vozy rozhodně nepatřily. Příčinou byla značná nadčasovost. S tím však souvisí riziko, že ubíhající čas vůz zkrátka nikdy nedohoní.
Nová generace je na tom podstatně lépe. Na naše silnice dorazila v lehce americkém pojetí, které sterilními kompakty přesycený trh značně oživuje. Přední i zadní část vozu připomíná spíše kosmickou loď, profil je pojat klasicky bez negativně nakloněného C-sloupku karoserie. Hodnotný dojem dotváří oranžový lak Copper a tvarově složitá 18“ litá kola. Ano, přesně v takové kombinaci vídáme Outlander v reklamách, přesně takhle mu to sluší nejvíce. Výška, šířka a rozvor náprav jsou shodné s minulou generací, na délce nový vůz ztratil 10 milimetrů.
Interiér
Když jsem loni v září testoval předchozí generaci Outlanderu, byl jsem z interiéru vcelku rozpačitý. Strohé designové pojetí palubní desky k japonským autům patří, mrzely mě však nedostatky ve zpracování.
Mitsubishi se z minulých přešlapů poučilo a vytvořilo pro třetí generaci Outlanderu interiér dle mého gusta. Vysoko umístěné středové konzole dominuje displej autorádia a nevelké množství abnormálně rozměrných tlačítek. Velká výhoda, kterou oceníte při jízdách v terénu. Citelný posun kupředu eviduji v oblasti použitých materiálů. Lesklé černé plasty vypadají dobře, stejně jako šedé dekory s texturou uhlíkových vláken. Volant by si zasloužil hrubší věnec. Chválím široký rozsah jeho výškového a podélného nastavení.
Mitsubishi Outlander nikdy netrpělo nedostatkem vnitřního prostoru. Vždyť jako jedno z mála SUV na našem trhu nabízí třetí řadu sedadel, čili možnost převézt až 7 cestujících. Pokud se však podíváte do seznamu příslušenství, narazíte na položku jménem „Sada pro zvětšení zavazadlového prostoru“. Tou byl vybaven i testovaný kousek a v praxi to znamená nárůst objemu o 190 litrů na úkor třetí řady sedadel. Variabilita interiéru však zůstává zachována díky posuvným zadním sedačkám, po jejichž sklopení získáte objem až 1022 litrů.
Motor
Pod kapotou nové generace Mitsubishi Outlander se může objevit buď zážehový čtyřválec 2,0 MIVEC či vznětový agregát 2,2 DI-D. Jak jsem naznačil již na začátku, naftová alternativa je případem testovaného kousku.
Čtyřválcové srdce s přímým vstřikem paliva common rail plní emisní normu EURO 5. Maximální výkon 110 kW vrcholí v 3500 otáčkách za minutu, mohutný točivý moment 380 Nm je dostupný v rozmezí od 1750 do 2500 otáček. V praxi to znamená, že nemá smysl otáčky hnát do červeného pole, což se příznivě podepisuje na spotřebě paliva. Výrobcem udávané průměrné hodnoty 5,4 l/100 km se mi sice dosáhnout nepodařilo, reálný nárůst o jeden litr však stále považuji za vynikající výsledek!
Testovaná verze spolupracovala s manuální šestistupňovou převodovkou, v nabídce však nechybí ani automat. Dlouhá řadicí páka se v kulise pohybuje s přesností, jen ta kůží obšitá hlavice jakoby přišla z 90. let.
Úspornému a kultivovanému motoru sekunduje sofistikovaný pohon všech kol Multi-Select s funkcí 4WD ECO. Za normálních trakčních podmínek jsou poháněna pouze přední kola, v případě nutnosti se skrze elektromagnetickou mezinápravovou spojku připojují kola zadní nápravy. O připojení zadních kol přitom nerozhodují jen otáčky motoru, ale také zařazený převodový stupeň, natočení volantu či směr pohybu auta. Kdo by však chtěl vozu ulehčit práci, může aktivovat režim 4WD Lock, který rozdělí točivý moment mezi nápravy v poměru 50:50. V tomto režimu je pro Outlander limitní jen světlá výška 190 milimetrů a nájezdové úhly 22,5°.
Jízda
Výsadou vyšších výbav je komfortní bezklíčový přístup do vozu a startování tlačítkem. Jízda s Outlanderem je na poměry třídy na vysoké úrovni. Elektronický posilovač řízení je sice v nízkých rychlostech někdy až moc poddajný, manévrování ve městě s velkým vozem je ale díky tomu ulehčeno.
Dálniční provoz neunaví vůz ani cestující. Podvozek je schopen filtrovat povrch nejstaršího českého tankodromu velmi urputně a ve většině případů si nedovolí přenášet rázy do karoserie či volantu. Podobné je to i na okresních silnicích, kde jsem byl spokojen s nepříliš velkými náklony karoserie v zatáčkách a vysoko položenými limity před přechodem k nedotáčivosti.
Mimo silnici může Outlanderu mezi vozy SUV konkurovat snad jen Subaru Forester se symetrickým pohonem všech kol. Mezinápravová spojka reaguje na změny trakčních podmínek velmi pohotově, v rámci osobní jistoty jsem však vždy přepnul do režimu 4WD Lock. Poměrně lehký vůz s dostatkem točivého momentu pak zvládá strmá stoupání, rozbahněná pole a nezastaví jej ani hluboké koleje.
Závěr
Mitsubishi Outlander třetí generace vstoupil na český trh a ihned si získal řadu příznivců. Bezesporu se jedná o vůz, který bude hrdě pokračovat v úspěších předchůdců a značnou měrou dopomůže k dalšímu růstu automobilky Mitsubishi.
Mezi hlavní výhody patří kultivovaný a úsporný motor 2,2 DI-D, sofistikovaný pohon všech kol, velký vnitřní prostor, povedený design a kvalita zpracování. Za všechno se ale platí a v případě testované verze to není málo. Vezmu-li v potaz pouze pětimístný interiér, rýsuje se silná konkurence nejen z řad japonských (Honda CR-V, Mazda CX-5), ale také korejských automobilek. Jaký vůz však nakonec vybrat, je na posouzení jednotlivce.
Cena konkrétního vozu: 889 057 ,– Kč
Klady:
– úsporný a kultivovaný motor
– vnitřní prostor
– jízdní vlastnosti
– povedený design
– kvalita zpracování
– spolehlivý pohon všech kol
– výkony v terénu
Zápory:
– vyšší základní cena
– občasné vynechávání rádia