TEST Mitsubishi Outlander

TEST Mitsubishi Outlander

Automobilka s diamantem ve znaku neprožívá zrovna své nejlepší období. Přesluhující Lancer, chybějící zástupce střední a vyšší střední třídy, či oznámení konce kultovní řady EVO jsou toho jasným důkazem. Svůj lesk a slávu prostě Mitsubishi momentálně trochu ztrácí a na Outlanderu je to vidět všude, kam oko pohlédne. Myslím, že ho měli pojmenovat spíše Outdater. Bylo by to mnohem upřímnější. Outlander se totiž již jako starý narodil. Na rozdíl od Benjamina Buttona však své postupné mládnutí jen předstírá, facelift žádné podstatné změny nepřináší. Paradoxně právě v jeho zastaralosti spatřuji jeho kouzlo, ale o tom až později.

Interiér působí podobným dojmem jako exteriér. Vypadá jako z konce minulého tisíciletí. Situaci zachraňují příjemné sedačky a nejlepší řadící páka v galaxii. Má dokonalý tvar, je celokožená (takže v zimě nestudí) a je spojena s jedním z nejlepších převodových ústrojí, co znám. Řazení v Outlanderu je radost! Naposledy mě takhle bavilo řadit v Mazdě MX-5. Převodovka v Outlanderu je totiž podobně mechanicky precizní. Proto vám ani nebude vadit poněkud kratší zpřevodování nižších převodových stupňů a z toho plynoucí nutnost častějšího řazení ve městě. Rozhraní centrálního dotykového displeje působí stejně moderně jako facebookový profil vašeho dědy, snaží se tvářit moderně, ale vůbec mu to nejde. Grafika je stejně předpotopní jako v současných Land Roverech (ano i auto za 3 milióny může mít grafiku jako z devadesátých let), ale to lze ještě prominout. S logikou ovládání a přehledností je to však už na pováženou. Aspoň, že displej nabízí pohled vzad skrze parkovací kameru a usnadňuje tak i třeba připojování přívěsu. Prostorností a variabilitou Outlander boduje. Zadní lavici lze posouvat. Můžete měnit i úhel opěradel a po jejich sklopení vznikne naprosto rovná plocha. Objem 677 litrů v pětimístné konfiguraci je i na poměry třídy nadstandardní. Třetí řadu sedadel lze využít ale opravdu jen pro děti. Výhled z vozu je perfektní, pravděpodobně vůbec nejlepší mezi středně velkými SUV. Pozice za volantem je také bezchybná. Co nepotěší, je rezerva umístěná zespodu vozu.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Lexus IS F

Do testu jsme vybrali verzi 2.2 DI-D 4WD s originálním čipem na 180 koní a udělali jsme dobře. Tohle je ideální motorizace pro středně velké SUV! Vrchol točivého momentu (450 N.m) leží v 2200 otáčkách, ale motor je ochotný ke zrychlování už od volnoběhu a za každé situace působí dostatečně silně. Střední pásmo vám pak na požádání vyplaví i nějaké ty endorfiny do mozku. Odezva na plynový pedál je velmi dobrá, otáčky padají rychleji než by se od naftou živené jednotky dalo čekat a dokonce ani zvuk neurazí. Charakterní vznětový motor nemusí být vždy jen oxymóron. Dost možná proto budete šlapat na plynový pedál více než obvykle. Po městě se nám ovšem nepodařilo srazit spotřebu na tabulkových 7,1 l ani když jsme se snažili, většinou jsme jezdili za 8 až 8 a půl litrů. Mimo město se nám tabulkovým hodnotám povedlo přiblížit více: po okreskách jsme s lehkou nohou jezdili za 5,2 l a na dálnici při průměrné stotřicítce za 7,2 litrů. Převodovka a motor Outlanderu nepůsobí ani trochu zastarale a jsou skutečně na samém vrcholu segmentu.

Podvozek je však podobně jako vzhled také z jiné doby… Po ujetí prvních kilometrů v klidném tempu jsem nabyl dojmu, že rychlá jízda s Outlanderem bude utrpení. Řízení je totiž dost nepřesné (hlavně kolem středové polohy) a náklony karosérie v zatáčkách jsou extrémní. Většina dnešních SUV má podvozky naladěné mnohem tvrději. Sice v nich posádka nedostává mořskou nemoc jako v Outlanderu a dokážou projet zatáčku o trochu rychleji, ale zase nedokážou nabídnout takový konejšivý komfort. Osobně u SUV dávám přednost komfortu před pseudosportovností. Existují ale situace, kdy Outlander ztrácí půdu pod nohama a vyklepe vás více než jeho tvrději naladění konkurenti. A to ve chvílích, kdy je povrch skutečně špatný nebo trefíte více po sobě jdoucích nerovností. Tlumiče přestanou zvládat svou práci, nápravy začnou odskakovat a když zrovna jedete rychle zatáčkou, může to být i celkem divoké. Takhle uskakující zadní nápravu jsem zažil naposledy v minulé generaci Mustangu s archaickou tuhou nápravou. U moderního SUV jsem se zatím s takovým chováním nesetkal. Překvapivě mě tento nedostatek podvozku podobně jako u zmiňovaného muscle caru vůbec nevadil a byl jsem z něj dokonce nadšený. Myslíte si teď, že jsem se zbláznil? Tak trochu… Asi málokterý zájemce o koupi SUV, bude divoké chování Outlanderu na nerovnostech považovat za plus, ale pokud vás opravdu řízení baví, tak možná budete mít podobný názor jako já. Rychlá jízda s Outlanderem na rozbité okresce je totiž výzva a zábava i v legálních rychlostech. V dobách dřívějších nabízelo takovou dostupnou zábavu za volantem mnoho vozů, ale v dnešní době je Outlander téměř unikátem. Můžete se díky tomu paradoxně bavit častěji za volantem neohrabaného SUV než s lecjakým vozem s přídomkem „sportovní„. Outlander má namixovány „špatné“ a „dobré“ vlastnosti tak šťastně, že ve výsledku mě jeho jízdní projev prostě oslovuje více, než kdyby bylo vše „dokonalé“. Ty „dobré“ vlastnosti (přehledná karosérie, dobrý posaz, citlivé brzdy, silný motor, perfektní převodovka a na SUV nadprůměrná agilita) dělají z Outlandera dobrý vůz pro pomalou i rychlou jízdu. Ty „špatné“ pocítíte v podstatě jen při ostřejším tempu (nepřesné řízení, velké náklony, uskakování náprav, relativně nízko položený limit adheze) a běžného řidiče od rychlé jízdy brzy odradí. Ale pokud jste nadšený řidič, který rád auto opravdu ovládá (v tomto případě spíše krotí) tak pro vás tyto „špatné“ vlastnosti mohou být ve výsledku i důvodem ke koupi, protože se za jeho volantem budete královsky bavit i v rychlostech, při kterých byste v Mazdě CX-5 zívali nudou.

Mohlo by vás zajímat:  Test Peugeotu e-208 - stylový a hbitý městský elektromobil

Outlander je rozporuplný vůz. Někoho může pro své jízdní vlastnosti na limitu a na velmi rozbitém povrchu vysloveně znechutit a někoho paradoxně i nadchnout. Pokud ale svůj vůz používáte jen jako dopravní prostředek z A do B, nelibujete si v rychlé jízdě a nejezdíte pravidelně po silnicích, které spíše připomínají tankodrom, nemusíte se pořízení Outlanderu vůbec obávat. V běžných situacích je totiž Outlander především díky skvělému motoru, převodovce a nabídce prostoru velmi dobrý vůz a pokud netoužíte po posledních výkřicích techniky a designu, může být tou pravou volbou. Pokud patříte mezi ty řidiče, kteří rádi jezdí svižněji a často jezdíte po rozbitých okreskách, měli byste zvážit, zda chcete řidičsky náročné SUV, kterým Outlander je, nebo spíše takové, které od vás nebude vyžadovat tolik úsilí a koncentrace.

Mohlo by vás zajímat:  Test Kia EV6: Elektrický mimozemšťan, kvůli kterému bych spalováky zakázal hned zítra

Základní cena vozu (Mitsubishi Outlander INTENSE 2.0 MIVEC 150 k): 550 000 Kč

Zákl. cena test. vozu (Mitsubishi Outlander INTENSE+ 2.2 DI-D 180 k): 780 000 Kč

Cena testovaného vozu včetně příplatků: 808 309 Kč

Klady:

– Charakteristika motoru a spotřeba

– Precizní řazení

– Prostorný a variabilní interiér

– Příznivá pořizovací cena

Zápory:

– Neschopnost podvozku dobře fungovat na velmi rozbitých silnicích

– Nepřesné řízení kolem středové polohy

– Zastaralý interiér

Porovnejte parametry vozu Mitsubishi Outlander s konkurencí na Autohled.cz

Foto: David Rajdl (rajdlstudio.com)