Mitsubishi Eclipse Cross se dočkalo modernizace, která zasáhla především jeho vnější vzhled a přinesla plug-in hybridní pohonné ústrojí „pod jeho kapotu“. Toto kompaktní SUV kupé tedy dostalo lehce pozměněné kontury podporující jeho dynamický střih a vylepšené pohonné ústrojí z modelu Outlander. Tento plug-in hybrid pak kombinuje hned dvojici elektromotorů s klasickou atmosférickou benzínovou motorizací MIVEC.
Vnější vzhled
Přední partie modernizovaného Eclipse Cross nyní disponuje ještě výraznějšími rysy, než tomu bylo doposud. Architektura této partie však zůstává i nadále zachována a ponechává si kontury, které tvoří dvojice výrazně prolomených chromovaných prvků do tvaru písmene „C“.
Designéři si však pohráli s rozmístěním předních světel. Hlavní světlomety se nově přesunuly do spodní části a dočkaly se také nového tvarování. LED světlomety v horní části se pak výrazně zúžily a vůz tak doznal o poznání dynamičtějšího a agresivnějšího vzhledu.
Boční partie vozu pak zůstala věrná svému řešení před aktuální modernizací a směrem k zadní partii nabírá výrazně na mohutnosti. Tuto partii dále oživuje a zjemňuje dvojice elegantních prolisů.
Nově je také řešena zadní partie vozu. Ta přišla o dělené zadní okno a o celkem nevzhledné boule, kterými disponovaly zadní blatníky. Tato partie vozu sice přišla o své celkem originální pojetí, na druhou stranu se úspěšně zbavila avizovaných „boulí“.
Interiér
Inovace se v rámci interiéru podepsala na novém displeji palubního infotainmentu, který nově nabídne úhlopříčku 8″. Jeho prostředí a grafika je tedy zase o krok dále, stále se ale jedná o celkem malý krok v kontextu s tím, co dnes nabízí konkurence.
Celkové grafické pojednání ovladačů interiéru mě na vozech této automobilky trápí již delší dobu. Různorodost jednotlivých ovladačů a různé fonty písma nepůsobí v jinak kvalitně pojednaném interiéru jednoduše dobře.
Interiér Eclipse Cross je i nadále velmi prostorný a disponuje slušným zpracováním. Palubní deska vozu je přehledná a její horní partie vybavena měkčeným plastem.
Na displej palubního infotainmentu navazují klasické výdechy klimatizace a její ovladače. Dále v rámci středového tunelu volič jízdního směru s funkcí rekuperace, ovladač pro aktivaci funkce SAVE/CHARGE a čistě elektrické jízdy, volič jízdního režimu, elektronické ruční brzdy a systému auto-hold.
Kaplička přístrojů před řidičem, to je dvojice analogových ukazatelů, která je doplněna o centrální digitální displej. Klasický ukazatel rychlosti je zde doplněný o siloměr, který je kombinovaný s otáčkoměrem. Je zde tedy krásně vidět, do jaké míry jsou využity elektromotory a kdy se připojuje spalovací pohonná jednotka.
Prostor na předních i zadních sedadlech je dostatečný, zadní sedadla jsou navíc posuvná o cca 20 cm a umožňují tedy větší sklopení opěradel. Základní objem zavazadlového prostoru je v případě verze PHEV o něco menší a disponuje 359 litry objemu.
Plug-in hybrid
Pohonné ústrojí modernizovaného a tedy plug-in hybridního Eclipse Cross tvoří ověřené soukolí převzaté z modelu Outlander. Jeho základ tvoří atmosférický benzín MIVEC o objemu 2,4 litru, který spolupracuje hned s dvojicí elektromotorů a jednostupňovým automatem s fixním převodem.
Benzinová motorizace je v případě Eclipse naladěna na 72 kW výkonu, přední elektromotor pak nabídne 60 kW, zadní 70 kW výkonu. Celkový kombinovaný výkon této hybridní soustavy tedy disponuje 138 kW. Plug-in hybridní pohonné ústrojí dále spolupracuje s baterií o kapacitě 13,8 kWh a čistě elektrický dojezd udávaný výrobcem dosahuje hodnoty 45 km.
Vůz je vlastně spíše elektromobilem s dvojicí elektromotorů, který si sebou vozí spalovací pohonnou jednotkou a generátor k zásobení elektromotorů elektrickou energií. Tato koncepce pak, díky absenci přímého propojení motorizace s koly přes klasickou převodovku, přináší jisté výhody. První výhodou je, že spalovací motor pracuje v ideálním pásmu otáček a využívá tak Atkynsonova cyklu, další výhodou je pak absence klasické převodovky.
Eclipse Cross pracuje ve třech jízdních režimech. Prvním je klasický čistě elektrický režim. Druhý a třetí režim jsou hybridní. V druhém, sériovém režimu slouží spalovací motor pouze k výrobě elektrické energie, zatímco pohon vozidla zajišťují elektromotory. Ve třetím, paralelním režimu (při vyšších rychlostech a např. při předjíždění) je vůz poháněn spalovacím motorem s asistencí elektromotorů.
Vraťme se ještě k ovladačům SAVE/CHRG a EV. První dvě zmiňovaná tlačítka Vám umožňují jistou predikci jízdy a možné ovlivnění jejího budoucího stylu. Tlačítko CHRG (CHARGE), zde se vozidlo během jízdy snaží co nejdříve dobít baterie pomocí spalovacího motoru a generátoru. Výhodné pro případ, kdy například víte, že poslední část cesty pojedete městem. To poté můžete s lehkostí projet (proskákat v kolonách) čistě na elektřinu, bez použití spalovacího motoru. Tlačítko SAVE Vám pro změnu bude udržovat aktuální stav baterií, který byl v době aktivace této funkce, pro pohon se tedy využívá hlavně spalovacího motoru. Při aktivaci režimu EV nastává čistě elektrický pohon.
Díky dvojici elektromotorů je Eclipse Cross také čtyřkolkou označovanou jako S-AWC (Super-All Wheel Control). Ta je díky přednastaveným a volitelným jízdním režimům (NORMAL, SNOW, GRAVEL a TARMAC) schopná optimálním dávkováním hnací a brzdné síly všech čtyř kol ovlivňovat stabilitu a jízdní vlastnosti vozu.
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV lze dobíjet pomocí rychlonabíjení (koncovka ChaDeMo) na 80% za 25 minut. Ze standartní zásuvky 230 V (10 A) vůz dobijete za cca 6 hodin. Zmínit se musíme také o technologii V2H a palubní zásuvce o výkonu 1500 W, ze které můžete z vozu napájet elektrická zařízení a spotřebiče mimo dosah rozvodné sítě. A jelikož si Eclipse Cross dokáže sám vyrábět elektřinu z paliva, může plnit funkci jistého akumulátoru pohánějícího další spotřebiče.
V praxi je plug-in hybridnímu Eclipsu nejlépe v rámci městského provozu, kde nejvíce vyniknou jeho přednosti. Tedy tichý, komfortní a bezemisní provoz. Dvojice elektromotorů mu totiž dodává dostatečnou sílu na to, aby se choval jako „čistý“ elektromobil. Ve většině situací se tedy o pohon vozu postarají pouze elektromotory bez pomoci spalovací motorizace. Spotřeba vozu pak v tomto prostředí padá ke 2,0 litrům na 100 km a spotřeba elektrické energie se pohybuje okolo slušných 17kWh na 100 km. V případě dostatečného nabití baterie je Eclipse Cross schopný uhánět čistě na elektrickou energii až do rychlosti 135 km/h.
Pouze prudká akcelerace a pedál „zaražený do podlahy“ aktivuje benzínovou motorizaci do akce. Ta se připojuje velmi hladce a její zvukový projev je směrem do kabiny velmi dobře odhlučněný. Při nízkém stavu nabití baterie se pak vůz chová jako hybrid. Spalovací motorizace je tedy logicky více v permanenci a její spotřeba stoupá k hodnotám okolo 7 litrů na 100 km.
Elektrifikovaný Eclipse Cross je laděn spíše pro klidnějšího a přemýšlivého řidiče, klidná a rozvážná jízda vás s tímto plug-inem odmění úsporným provozem.
Závěrem
Modernizovaný Eclipse Cross nabídne tři stupně výbavy. Základní INTENSE+ pořídíte v rámci akční ceny od 949 950 Kč včetně daně. Další stupeň INSTYLE je k dispozici od 1 119 950 Kč a vrcholem nabídky se stává výbavový stupeň INSTYLE +, který startuje na částce 1 179 950 Kč včetně DPH.
České zastoupení přichází také s limitovanou edicí CHARGE EDITION, která je v nabídce od 1 139 950 Kč včetně DPH. Vůz je pak poměrně slušně vybaven a disponuje například asistenty BSW, RCTA, LCA, výsuvným head-up displejem, 360 – ti stupňovou kamerou, dobíjecím kabelem s brašnou a dobíjecí kartou na 100 dobití zdarma.
Dále tu máme jistou volbu personalizace vozu pomocí připravených paketů. V nabídce jsou pakety Sport (30 990 Kč), Elegance (30 990 Kč), Utility (19 990 Kč), Protection (10 990 Kč) a Light (12 990 Kč).
Mitsubishi Eclipse Cross je i nadále pohledným vozem nápaditých tvarů a jeho sportovní výraz včetně dynamického tvarování zůstaly v rámci modernizace zachovány.
Aktuální elektrifikace ho obohatila o originální a prověřené soukolí, které vozu propůjčuje komfortní jízdní vlastnosti a úsporný provoz. Jeho slabší stránkou se pak bohužel stává grafické pojednání samotného interiéru, které by si modernizaci zasloužilo daleko více než samotný exteriér vozu.
Zdroj: Autorský text
Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora