MG byl britský výrobce malých sportovních automobilů, založený v roce 1924. Historie této značky se přestala psát v roce 1972, kdy došlo k zániku. Vypadalo to, že vozy s charakteristickým znakem na kapotě už budou patřit výhradně jen do kategorie veteránů. Ale nestalo se tak. V roce 2007 se majitelem značky stala čínská společnost SAIC Motor Corporation Limited. A začaly se dít věci… Jestli si současné vozy MG budete spojovat více s Británií, nebo Čínou, to nechám na vás. Já se neutrálním pohledem podívám na jeden z dvou aktuálních modelů, které jsou v České republice k dispozici. Na plug-in hybridní MG EHS.
Design plný emocí
Vzhled vozu rozhodně není ani nudný, ani obyčejný, nebo snad zastaralý. Hlavním designovým lákadlem je určitě dynamický předek vozu, s mřížkou chladiče s diamantovým vzorem a pořádnou porcí chromu, kterým se nejenom okolo mřížky rozhodně nešetřilo. Ani v dominantním logu, přímo ve středu přední masky.
I přes své poměrně velké proporce si MG EHS zachovává určitý sportovnější, dynamický charakter. Boční část a záď působí spíše jednodušším dojmem, přičemž hlavními prvky je v tomto případě jak dvojice koncovek výfuků, tak i povedený převis střechy. Bystrému oku rozhodně nemůže uniknout ani detail v podobě dvou „víček nádrže“ v zadní části auta, který jasně signalizuje, že MG EHS je plug-in hybridním vozem.
Ve znamení komfortu
I uvnitř vozu mě čekalo příjemné překvapení, pokud jde o designové provedení vozu MG EHS. Hlavními prvky, které určitě zaujmou, je tříramenný volant, jehož cílem je snaha o navození určitého sportovního charakteru auta. Důraz na fakt, že MG EHS jde s dobou, jasně potvrzuje jak dotykový displej infotainmentu o velikosti 10,1 palců, tak i plně digitální přístrojové deska s rozměrem 12,3 palce.
Interiér vozu působí vcelku moderním, v mnoha částech až prémiovým dojmem. Je to například výraznější červené prošívání, chromové prvky, ale i mnoho měkčených materiálů. Nechybí pár lesklých ploch i jasná snaha o celkovou designovou jednotu. Výtku bych směřoval snad jen k tlačítkům na volantu, které proti těm ostatním i celkovému dojmu působí zbytečně obyčejně. Praktický účel ale splní a to je hlavní.
Prošpikovaný výbavou
MG EHS PHEV je na český trh dodáván ve dvou výbavových stupních, a to Emotion a Exclusive. Už v první, tedy v „chudší a levnější“ variantě nechybí třeba elektronicky ovládané sedadlo řidiče, vyhřívání předních sedadel, adaptivní tempomat, digitální přístrojovka, infotainment i široká škála bezpečnostních asistentů jako ABS, SCS, FCW, LDW nebo RTA.
V případě výbavy Exclusive je v MG EHS navíc ještě 360stupňová panoramatická kamera, panoramatické střešní okno, uvnitř najdete sportovní sedadla s Alcantrou, elektronicky ovládané páté dveře, nebo kožené čalounění. Vzhledem k cenám, které najdete na konci recenze, skutečně velmi bohatá a slušná výbava.
Zajímavé moderní technologie
Abych shrnul, co jsem doposud napsal. MG EHS nabídne příjemný design, povedený interiér, slušnou výbavu. A co dál? Zajímavé moderní technologie, u kterých se musím zastavit. Plug-in hybridní vůz totiž disponuje 10stupňovou automatickou převodovkou. Pokud jste se nad tím ještě nepozastavili, budu pokračovat. Jde o kombinaci 4 stupňů pro elektromotor a 6 stupňů pro spalovací motor. Tato kombinace zajistí především dokonale hladké dávkování výkonu, účinnost 94 % a odezvu necelé 0,2 sekundy. A po týdenním ježdění musím tento fakt jen potvrdit.
Součástí vozu je také baterie o kapacitě 16,6 kWh, má kompaktní rozměry, umožní nabíjecí výkon 3,7 kW a zajistí, že MG EHS může čistě na elektrický pohon ujet až 52 kilometrů. I k tomu mám jeden zajímavý postřeh. Na rozdíl od řady jiných plug-in hybridů, se MG EHS chová spíše jako full hybrid. To znamená, že elektřinu využívá hlavně při rozjezdech a velmi pomalé jízdě, poté nastupuje do služby i spalovací motor. Elektromotor je ale stále k dispozici, připravený pomoci vozu, když je to potřeba a zajistit tak co nejhladší dávkování výkonu.
V praxi tohle nastavení auta znamená, že vám v baterii vydrží energie opravdu dlouho a nehrozí, že ji „vymlátíte“ na okreskách nebo dálnicích. Kdo má v plánu jenom opravdu krátké jízdy, kde by chtěl elektřinu využít na maximum, má možnost aktivace elektrického režimu tlačítkem „EV“ u voliče převodovky. Za zmínku stojí i fakt, že akumulátor pochází od čínské společnosti CATL, aktuálně největšího dodavatele akumulátorů pro elektromobily.
V automatickém režimu se o využití elektřiny a zapojení elektromotoru stará výhradně technologie vozu. A vše funguje slušně a spolehlivě. Není to ale jediná věc, na kterém MG EHS ukazuje svou pokročilost. Zmínit musím i systém MG Pilot. Pod tímto názvem se skrývají pokročilé asistenční systémy, varovné i asistenční funkce, díky kterým jede auto skoro samo. Usnadňuje jízdu v koloně i ve středu jízdního pruhu, hlídá vzdálenost od ostatních vozů, přepíná dálková světla, ale má i dnes tolik diskutovaný omezovač rychlosti SAS – samozřejmě s možností nastavení toho, co má auto v případě překročení dělat. Takže nebojte, limit klidně můžete překračovat, jak jen budete chtít.
Plynulá, komfortní jízda
Žádné složité výběry možností zákazníka nečekají. MG EHS je k dispozici ve dvou výbavových stupních. A jenom „jedné“ motorizaci. Tedy abych byl konkrétní, jedná se o kombinaci výkonného přeplňovaného spalovacího motoru 1,5 TGI a elektromotoru. Výkon hybridní soustavy činí 190 kW a z nuly na stovku zrychlí tohle auto za slušných 6,9 sekundy. Ideální podmínky pro jízdu s MG EHS je samozřejmě ve chvíli, kdy je i dostatečně nabitá baterie. Pokud není, a nabíječka není k dispozici, lze aktivovat i funkci dobíjení energie během jízdy. Díky spalovacímu motoru a rekuperaci lze dobít akumulátor třeba při jízdě mimo město a mít tak elektřinu k dispozici právě pro cukání v obcích.
Jestli že naladíte na vlnu pohodlného rodinného cestování, bude MG EHS tím pravým společníkem. Jak jsem již uváděl výše, desetistupňový automat řadí neuvěřitelně hladce, plynule a pokud se na to vyloženě nesoustředíte, často si ani nevšimnete přeřazení. Na komfortu cestování se pozitivně podepisuje i skvělé odhlučnění auta. A to i ve vyšších rychlostech. Nejenom, že je skvěle eliminován hluk přicházející od motoru, ale i hluk od kol, nebo ten aerodynamický. Opět vlastnost, která tlačí auto do prémiovějšího segmentu.
Podvozek je i přes snahu, aby MG EHS působilo lehce sportovním dojmem, naladěný značně komfortně. A tak by to mělo být. Běžné nerovnosti auto skvěle přežehlí a větší rázy jsou patrné spíše ve chvíli, kdy nevědomky najedete do nějaké větší díry na silnici.
Co může někoho negativně překvapit, to je spotřeba. Papírová je 1,8 litrů na sto. Ta reálná je podstatně vyšší. I mě překvapila, ale logiku to má. Znovu se vrátím k tomu, že se MG EHS primárně chová jako full hybrid. Takže elektřina je k dispozici opravdu jen při malých rychlostech. Kdo chce jezdit s minimem spotřeby paliva, musí chtě/nechtě začít obsluhovat i tlačítko „EV“ a v závislosti na rychlosti ho buď aktivovat, nebo deaktivovat. A to ještě s ohledem na délku naplánované trasy, aby elektřina dostačila na průjezdy městem. Na druhou stranu mi tohle nastavení auto přijde pořád více logičtější, než plug-in hybridy chovající se více jako elektromobil a na spalovák nepřepnou ani při dálničním tempu.
Cenově slušná alternativa
Nebojím se říct, že MG EHS slušně rozčeří současné automobilové vody. Tento plug-in hybrid v nižší výbavě Emotion lze pořídit za 887 940 Kč, ve výbavě Exclusive za 978 940 Kč. Vzhledem k tomu, že tohle britské (čínské) auto nevypadá vůbec špatně, disponuje moderními technologiemi, působí v mnoha oblastech prémiovým dojmem a nechybí mu mnoho prvků kvalitní výbavy, může být velmi dobrou volbou z rozumu. Tu podpoří i dodací lhůty, které by měly být alespoň podle vyjádření zástupců značky na červnovém představení, velmi příznivé a zcela bezkonkurenční.
Zdroj: Autorský text Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora / David Hampl