TEST Mercedes-Benz A 250 – GTI po krku

TEST Mercedes-Benz A 250 - GTI po krku

Úplně první Mercedes-Benz třídy A byl bezesporu revolučním autem. Na malém půdorysu dokázal nabídnout velké množství prostoru, šokoval koncepcí karoserie se sendvičovou podlahou a, vzhledem k jeho tehdejší ceně, dal okusit luxus značky s trojcípou hvězdou ve znaku i méně movitým zákazníkům. Od té doby už však uběhlo hodně času a před námi stojí poslední, neméně revoluční generace Ačka. Ta stojí na platformě současné třídy B, transformovala se do podoby stylového hatchbacku a v duchu tradice malých Mercedesů dostala pohon předních kol.

Design

Nový Mercedes-Benz třídy A je již v základu velmi pohledné a extravagantní auto. Svou koncepcí designu míří hlavně mezi mladší klientelu, ale rozhodně si nezaslouží přívlastek „auto pro holky“. Testovaná verze s AMG Sport paketem však vůz posouvá o level dál – přidává dravě vyhlížející přední nárazník, zadní nárazník s bočními průduchy a integrovanými koncovkami výfuku a 18“ kola. České zastoupení Mercedesu navíc vůz vybavila stylovým polepem s pruhy, šachovnicemi a jmény hlavních ikon automobilky. Díky tomu se stal prakticky nepřehlédnutelný!

Transformace Áčka v klasický kompaktní hatchback se pochopitelně podepsala na hlavních rozměrech. Oproti předchůdci je karoserie o 160 milimetrů nižší (1433 mm), délka narostla o citelných 454 milimetrů (4292 mm) a o 16 milimetrů se zvětšila i šířka (1780 mm). V praxi to znamená nižší posez cestujících, s čím souvisí snížení polohy těžiště a tudíž i rozdílné jízdní vlastnosti.

Interiér

Interiér nového Áčka Vás doslova obklopí. Nemám tím nyní na mysli, že by zde bylo málo prostoru. Ba naopak. Pohodlně se usadí čtveřice dospělých, prostřední místo vzadu je rezervováno spíše pro osoby menšího vzrůstu. U kompaktních hatchbacků bývá limitní množství prostoru nad hlavami zadních cestujících a u kolen. S koleny to může být horší v případě, že vpředu sedí osoby s výškou okolo 190 centimetrů a vyšší. Ve všech dalších případech jsem žádné připomínky nezaznamenal. Opomenout nesmím ani zavazadlový prostor o základním objemu 341 litrů. Jasně, na Audi A3 lehce ztrácí, kdo by však na druhou stranu v prémiovém hatchbacku stěhoval nábytek? Po sklopení zadních sedadel vznikne objem 1157 litrů.

Řidičova zóna je jako z říše snů. Jednoduchá koncepce palubní desky s materiálem připomínajícím karbon se jednoznačně povedla, totéž platí o umístění displeje multimediálního centra COMAND Online výše do zorného pole řidiče. S kruhovými výdechy ventilace jsme se setkali již v Mercedesu třídy B, stejně tak jako s panelem ovládání klimatizace.

Mohlo by vás zajímat:  Suzuki Swift Sport 1.4 BoosterJet – skvělé sportovní náčiní pro každodenní užití

V  řidičově sedačce s výraznějším bočním vedením a integrovanou hlavovou opěrkou se sedí pohodlně a při správném nastavení výšky volantu máte takřka ideální polohu k řízení. Sedí se nízko a snadno docílíte polohy „krátké ruce, dlouhé nohy“. Sportovní multifunkční tříramenný volant je potažený kůží a v místech úchopu opatřený perforací. Kontrastní červené prošívání vypadá efektně, ideální je rovněž poměr tloušťky a průměru věnce. Dá se snadno říci, že jsem se letos s lepším volantem ještě nesetkal! Volič automatické převodovky je po „mercedesovsku“ umístěn pod volantem a, jak jsem psal již v testu třídy B, na jeho ovládání si velmi rychle a rádi zvyknete. V souvislosti s absencí klasického voliče vznikl ve středovém tunelu prostor pro rozměrnou schránku. Sportovně založení řidiči však nebyli ochuzeni o možnost nastavení režimu převodovky, což pohodlně řeší tlačítko pod panelem rádia.

Kromě nádherných sportovních sedaček a dokonalého volantu si testovaný Mercedes přichystal další libůstky – za zmínku stojí kontrastní prošívání horní části přístrojové desky, výplní dveří, loketní opěrky, ale hlavně rudé bezpečnostní pásy. Ano, jsou sice za příplatek 9.072 korun, pro doplnění sportovní atmosféry na palubě jsou však nezbytné. V horkých letních dnech přišlo vhod i panoramatické střešní okno, které se elektricky vysouvá nad zadní část střechy.

Bezpečnost

Stejně jako ostatní prémiové automobilky, klade i Mercedes-Benz velký důraz na bezpečnost. Testovanému vozu proto nechybělo sedm airbagů (dodáváno standardně), asistent pro jízdu v pruzích, parkovací senzory, zadní parkovací kamera, adaptivní tempomat, bi-xenonové natáčecí světlomety s LED diodami pro denní svícení a funkcí automatických dálkových světel, asistent prevence před kolizí, indikace poklesu tlaku v pneumatikách a opotřebení brzdových destiček nebo systém sledování bdělosti řidiče. Může vzniknout názor, že se zodpovědný řidič bez poloviny těchto hračiček jistojistě obejde. Je ale třeba brát v potaz, že na silnici nebýváme sami a neneseme zodpovědnost za chování ostatních.

Motor

Tak nějak by se dal ve stručnosti popsat motor, který okupoval podpalubí testovaného Áčka. Jednotka má objem 2,0 litru, výkon 155 kW dostupný v 5500 ot/min. a točivý moment 350 Nm. Ten je k dispozici v rozmezí od 1200 – 4000 ot/min., což z motoru dělá silnou zbraň v boji proti některým neprémiovým hothatchům. Akcelerace z 0-100 km/h trvá 6,6 vteřiny, což je pro běžné denní využití s velkými rezervami dostačující.

Mohlo by vás zajímat:  Toyota AYGO 1.0 VVT-i x-play - roztomilý prcek do města

Kultivovaný agregát spolupracoval s automatickou dvouspojkovou převodovkou 7G-DCT, o které při klidné jízdě skoro nevíte. Nahoru řadí hladce bez zaváhání, občas si však neví rady při rychlém podřazování. Zábava však začíná ve chvíli, kdy místo režimu ECO přepnete na SPORT či MANUAL. V tu ránu automobil nastaví druhou tvář a bez milosti předjede vše, co mu přijde do cesty. Velmi často jsem také využíval nevelkých, ale dobře ovladatelných pádel pod volantem. I v manuálním režimu však převodovka nakonec myslí za Vás a těsně před červeným polem řadí vyšší rychlostní stupně. Rychlost přeřazení se však bez nadsázky rovná kadenci menšího kulometu.

Jízda

Mercedes-Benz A 250 má nejlepší předpoklady stát se v přímém srovnání s konkurencí hrdinou klikatých okresek. Ne každý den však jezdíte závody do vrchu a ve většině případů si budete užívat lehkost a eleganci, s jakou Áčko proplouvá silnicemi. I v nízkých otáčkách máte vždy dostatečné množství výkonu prakticky k čemukoliv, pod 2000 ot/min. o motoru prakticky nevíte. O čem však na našich silnicích budete vědět, je tuhost nastavení podvozku. Ten je ve spojení s 18“ litými koly ideální volbou v případě, že jedete na čistém, hladkém asfaltu. V ostatních případech je komfort jízdy lehce snížen, nikdy však na neúnosnou mez. I na hodně rozbitých silnicích můžete očekávat dokonalý kontakt kol s vozovkou, odskakování zádě a jiné neduhy, spojené s tvrdším nastavením, jsou u podvozkářů Mercedesu neznámými jevy. Při ustálené jízdě podle předpisů počítejte se spotřebou okolo 7 l/100 km, dálniční přesuny dokážou výsledné číslo snížit o dalšího půl litru. Velmi solidní výsledek na auto, které má 211 koní, nemyslíte?

Něco jiného nastane v případě, kdy zamíříte na oblíbenou okresku. Nemusíte ani vypínat elektronický stabilizační systém, jelikož auto dokáže řidiči dovolit docela dost. Nezbytnost je přepnutí převodovky do režimu SPORT či MANUAL a může začít pravá zábava za volantem! Motor si nejvíce hoví v rozmezí od 3200 – 5500 ot/min. Zde také pro doplnění sportovní atmosféry vyluzuje velmi příjemné tóny. Jednotka je s převodovkou velmi dobře sladěna, to vše doplňuje elektronický posilovač řízení a již zmíněný tužší podvozek. V letošním roce jsem snad neseděl v autě, které by řidiči dovolilo tak moc! Kolikrát najedete do zatáčky naprosto absurdní rychlostí, zatočíte volantem a auto bleskově zareaguje. V drtivé většině případů se navíc nedočkáte jediné známky nedotáčivosti či jakékoliv nervozity. A když už opravdu dojde ke zdánlivě bezvýchodné situaci, stačí ubrat plyn a auto se v okamžiku srovná. Vzhledem k vysoko nastaveným limitům však v tomto případě doporučuji přehodnotit míru Vašeho pudu sebezáchovy a častěji používat levý pedál. Ostré brzdy s rozměrnými vrtanými kotouči vpředu totiž jen tak neutaháte.

Mohlo by vás zajímat:  Test Opel Astra 1.6 Turbo PHEV: Zaujme výrazným vzhledem, jízdními vlastnostmi i úsporností

Závěr

I když sáhnete po základním Áčku s motorem o výkonu 90 kW, budete kdekoliv na cestách prakticky nepřehlédnutelní. Sázka na vzhled a proporce kompaktního hatchbacku Mercedesu jednoznačně vyšla, což je znát i na oblibě ze strany zákazníků.

Za své peníze dostanete nefalšovaný prémiový vůz, který si Vás získá stylovým designem, kvalitním a excelentně zpracovaným interiérem a ohromujícími jízdními vlastnostmi. Rozhodně doporučuji dlouze nastudovat seznam bezpečnostní výbavy, která je pro vůz k dispozici. Kdybych osobně třídu A kupoval pro rodinu, neváhal bych se v tomto místě rozšoupnout. Nikdy totiž nevíte, kdy Vám elektronika zachrání život.

Testované verzi s AMG Sport paketem a nejsilnějším agregátem základní motorové palety nechybí nic, co může běžný uživatel potřebovat. Oproti umírněnějším konfiguracím má jistý fun faktor, který ji právoplatně řadí do kategorie hothatchů. Jistě, vůz na fotografiích sice stojí skoro 1,2 milionu korun, což je v rámci třídy mnoho, garantuji Vám ale, že si jízdu užijete do posledního desetníku. Áčko není stavěno pro vyškolení řidičů, respektive ke zničení chlapeckých snů při pohledu na rozbitý automobil někde u svodidel. Funguje takřka dokonale, předvídatelně a bude Vás bavit!

Základní cena vozu: 790 000 ,- Kč (A 250)

Základní cena testovaného vozu: 1 181 154 ,- Kč

Klady

– design exteriéru

– špičkový interiér

– jízdní vlastnosti

– ergonomie

– silný turbomotor

– vysoko položené limity

Zápory

– podřazování převodovky při rychlém snížení rychlosti

– snížený komfort jízdy na nekvalitních vozovkách

– horší výhled vzad

Porovnejte parametry vozu Mercedes-Benz A s konkurencí na Autohled.cz