Představení nové Mazdy CX 60 vyvolalo v automobilových kuloárech celkem slušné pozdvižení, jeho původ však úplně nepramení v tom, že se jedná o zcela nový model automobilky. Hlavním tahákem CX 60 se totiž stávají novinkové atmosférické šestiválce, které se usadily pod její kapotou. Mazda s novou „šedesátkou“ tedy adekvátně navazuje na trend, kterému je věrná již delší dobu. Značný odpor k přeplňování a vyšší kubatury nabízených motorizací aktuálně povedeně doplňují také řadové šestiválce.
Do zeleně smýšlející Evropy nám jako první vlaštovka dorazila pro nás poněkud méně zajímavější plug-in hybridní varianta, kombinující známý atmosférický 2,5 litr s osmistupňovým automatem a elektromotorem.
Exteriér
Aktuální designový směr automobilky Mazda je velmi povedený a jednotlivé vozy portfolia propojuje jednotný a jasně čitelný rukopis, kterému nechybí adekvátní dávka elegance a dynamického tvarování.
Testovaná novinka na avizovaný rukopis samozřejmě navazuje, bohužel ne v takové míře, jakou bych zrovna očekával. Přední partii tradičně dominuje objemná maska chladiče, postrádám však typicky uhrančivý pohled vozu, který mu dodávaly úzké a do karoserie výrazně proříznuté světlomety. Jistý náznak tohoto líbivého prvku tvoří v případě CX 60 denní svícení alternované směrovými světly, které vychází z předních světlometů a zasahuje až do avizované masky vozu.
Výrazné proporce přední masky vytěsnily samotné světlomety až do krajů karoserie a značně je tak redukovaly. Výraz přední partie tak vlastně odráží celkový dojem z vozu, který je na Mazdu netradičně málo dynamický a poměrně robustní.
Příprava na řadový šestiválec obohatila vůz o dlouhou kapotu a samotnou kabinu posádky tak výrazně odsunula směrem vzad. To je samozřejmě nejvíce patrné na bočním profilu vozu a například na značné vzdálenosti mezi předním kolem a dveřmi řidiče a spolujezdce.
Zadní partii dominují výrazně horizontálně orientované lampy s elegantním světelným podpisem. Tradiční dvojici chromovaných koncovek výfuku bohužel zřejmě odzvonilo a spodní nárazník CX 60 tak zdobí hned čtveřice integrovaných, bohužel však falešných koncovek.
Interiér
Interiér je místem, kde vás nová CX 60 nemůže rozhodně zklamat. Již tradičně zde vládnou prémiové materiály a prvotřídní zpracování. Díky bohatě dimenzovaným vnějším rozměrům vozu potěší také prostornost celého interiéru.
Rozložení palubní desky je tradiční, v případě vozů značky Mazda tedy velmi přehledné a intuitivní. Kaplička přístrojů před řidičem disponuje plně digitálním displejem s velmi příjemnou grafikou, 12″ displej palubního infotainmentu je pak v rámci palubní desky lehce upozaděn a jeho ovládání i nadále probíhá přes rozhraní HMI na středovém tunelu. Opravdu mohutný středový tunel mezi řidičem a spolujezdcem je věnován elegantní páce voliče osmistupňové automatické převodovky, avizovaným ovladačům palubního infotainmentu, držákům nápojů, parkovací brzdě a v neposlední řádě také elegantnímu přepínači jízdních režimů.
Chválím také přítomnost klasických ovladačů klimatizace, v rámci tohoto samostatného panelu jsou navíc umístěny také ovladače pro výhřev a ventilaci předních sedaček. Další ovladače naleznete také vlevo pod volantem, ovládání CX 60 je tedy velmi přímočaré a uživatelsky jednoduché.
O dobré vnitřní prostornosti jsem se zmínil již výše, kabina vozu je opravdu příjemně široká a na předních pozicích je místa dostatek. Uživatelsky příjemný je také vyvýšený a široký středový panel. Obdobné poměry pak panují také na zadních pozicích, zde mohou narazit jen opravdu vyšší postavy, a to v místech pro kolena.
Zavazadelník disponuje slušným základním objemem 570 litrů, po sklopení opěradel zadní lavice pak vzniká skoro rovná ložná plocha o délce necelých 180 cm. Pod podlahou zavazadlového prostoru bohužel moc místa nenajdete, a to ani na dobíjecí kabely testované plug-in hybridní verze.
Nabízené motorizace a jízdní dojmy
Největším lákadlem Mazdy CX 60 jsou nové šestiválcové motorizace pod její kapotou. Tyto motorizace bohužel dorazí až o něco později a my jsme se protentokrát museli spokojit se „zeleným“ plug-in hybridním pohonným ústrojím. Pro automobilku celkem netypická elektrifikace však z CX 60 dělá aktuálně nejvýkonnější Mazdu v historii. Základ tohoto plug-inu tvoří poslední evoluce osvědčeného 2,5 litrového atmosférického čtyřválce z portfolia automobilky.
Tato motorizace je pro případ „šedesátky“ naladěna na 143 kW (194 koní) výkonu s maximální hodnotou točivého momentu 258 Nm. Součástí pohonu je také elektromotor disponující výkonem 129 kW (175 koní) a 270 Nm. Celkový kombinovaný výkon tohoto pohonného ústrojí pak dosahuje výkonu 241 kW (327 koní) a hodnota maximálního točivého momentu dosahuje rovných 500 Nm. Jistou zajímavostí tohoto pluginu je přepracovaná automatická převodovka, v rámci které byl nahrazen hydrodynamický měnič výše avizovaným elektromotorem.
Pohonné ústrojí Mazdy CX 60 je dále doplněno o slušně dimenzovanou baterii s kapacitou 17,8 kWh. Dle výše uvedených parametru je tedy jasné, že „šedesátka“ je tak schopná čistě elektrické jízdy, dle oficiálních údajů by v tomto režimu měla ujet až 63 km. Realita je však zcela odlišná a v aktuálním zcela zimním počasí jsem se s vozem dostal na hodnotu jen okolo 30 – ti kilometrů.
Vůz je pak možné nabíjet výkonem 7,2 kW, z domácího wallboxu tak Mazdu nabijete za cca 2,5 hodiny, z klasické 230 V zásuvky pak za 8 hodin. Vůz se samozřejmě částečně dobíjí v rámci rekuperace, dobíjet jej lze ale také pomocí benzínové motorizace, což je samozřejmě značně neefektivní.
Hodnocení jízdního projevu začněme tím pozitivnějším. Plug-in hybridní CX 60 rozhodně nechybí síla, která je díky elektromotoru dostupná tzv. na lusknutí prstu. Samotná dynamika jízdního projevu je tedy na tak velký a těžký vůz více než dobrá. Tuto přednost pak samozřejmě nejvíce oceníte v rámci akcelerace (zrychlení 0-100 km/h zvládá za tabulkových 5,8 s), příjemné je také dálniční tempo a s ním spojené bezproblémové zrychlování v případě potřeby předjetí. Avizovaná dynamika se pak zcela logicky opírá o adekvátně nabitý akumulátor, v opačném případě tu máme známou 2,5l atmosféru, která se musí popasovat s dvoutunovým vozem. Vůz si samozřejmě jistou dávku elektrické energie uchovává a následně se chová jako klasický hybrid, částečná výpomoc elektromotoru je tedy pořád k dispozici.
Zde bohužel slova chvály končí, protože fungování plug-in hybridního pohonného ústrojí není zcela dokonale odladěno. S největší pravděpodobností za to může již avizovaná koncepce integrovaného elektromotoru a zároveň absence klasického hydroměniče v rámci automatické převodovky. Chování pluginu tak přináší občasné cukaní, a ani připojování benzínové motorizace není tak sametové, jak to umí konkurence. Jízda v čistě elektrickém režimu také není stoprocentní, vychutnat si totiž tiché a komfortní proplutí ranní kolonou není jednoduše možné. Zde nevím, jestli nešlo o nějakou neduhu konkrétního vozu, ale elektrický režim přinášel do vozu jisté hučení, jakousi meluzínu, která svoji intenzitu měnila s pohybem plynového pedálu. Tuto neduhu jsem musel řešit skvěle hrajícím audiosystémem Bose.
Podvozkově se CX 60 snaží vyrovnat svým sourozencům z portfolia, podvozek však pracuje s daleko vyšší hmotností, a tak se občas z příjemně tuhého podvozku stává spíše tvrdý podvozek, kterému vůbec nechutná český tankodrom. Výrazné zlepšení pak přichází až s kvalitním povrchem.
V čistě elektrickém režimu jsem se s spotřebou CX 60 pohyboval někde okolo 24 kWh / 100km. Následný nízký stav nabití baterie přináší klasický hybridní režim, ve kterém se spotřeba pohybuje v rozmezí mezi 8,0 – 9,0 l / 100 km (ve městě spíše 11,0 l / 100 km).
Závěrem
Nová Mazda CX 60 je dle aktuálního ceníku dostupná ve třech nabízených verzích. Jedná se o námi testovaný plug-in hybrid 2,5l e-Skyactiv PHEV nebo o naftový šestiválec, který je naladěný buď na 200 koní (3,3l e-Skyactic D200) případně na 254 koní (3,3l e-Skyactiv D254). Jednotlivé verze jsou následně dostupné ve výbavových stupních Prime-line, Exclusive-line, Homura a vrcholný Takumi.
Ceny plug-in hybridní verze se pohybují od slušných 1 343 090 Kč u základní verze a od 1 526 490 Kč u vrcholné verze Takumi. U slabší naftové verze se pohybujeme od 1 257 590 Kč u základní verze a od 1 440 990 Kč včetně DPH u vrcholné verze Takumi. Silnější naftu pak ve verzi Exclusive-line pořídíte od 1 390 990 Kč a ve verzi Takumi od 1 533 990 Kč včetně daně.
Mazda CX 60 je ve výsledku rozhodně zajímavým vozem jehož hlavní přednost vidím v prostorném, pohledném, a hlavně kvalitně zpracovaném interiéru. Stran vnějšího vzhledu na mě nová „šedesátka“ až takový dojem bohužel neudělala, postrádám u ní totiž jistou dávku dravosti, na kterou jsme u modelů této automobilky již celkem zvyklí. Dost možná za tento pocit ale můžou objemné základní proporce vozu a v konkrétním případě také poměrně nevýrazná barva testovaného kousku.
Tradičně skvělé jízdní vlastnosti pak v případě CX 60 vymizeli s přítomností ne zcela sladěného plug-in hybridního pohonného ústrojí. Aktuálně nám tedy nezbývá nic jiného, než počkat na řadové šestiválce, které by tomuto modelu mohli přinést tradiční a očekávané jízdní vlastnosti.
Zdroj: Autorský text
Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora