Test Mazdy CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV – rozpačité čekání na šestiválec

0

Představení nové Mazdy CX 60 vyvolalo v automobilových kuloárech celkem slušné pozdvižení, jeho původ však úplně nepramení v tom, že se jedná o zcela nový model automobilky. Hlavním tahákem CX 60 se totiž stávají novinkové atmosférické šestiválce, které se usadily pod její kapotou. Mazda s novou „šedesátkou“ tedy adekvátně navazuje na trend, kterému je věrná již delší dobu. Značný odpor k přeplňování a vyšší kubatury nabízených motorizací aktuálně povedeně doplňují také řadové šestiválce.

Do zeleně smýšlející Evropy nám jako první vlaštovka dorazila pro nás poněkud méně zajímavější plug-in hybridní varianta, kombinující známý atmosférický 2,5 litr s osmistupňovým automatem a elektromotorem.

Foto: Jan Horský

Exteriér

Aktuální designový směr automobilky Mazda je velmi povedený a jednotlivé vozy portfolia propojuje jednotný a jasně čitelný rukopis, kterému nechybí adekvátní dávka elegance a dynamického tvarování.

Testovaná novinka na avizovaný rukopis samozřejmě navazuje, bohužel ne v takové míře, jakou bych zrovna očekával. Přední partii tradičně dominuje objemná maska chladiče, postrádám však typicky uhrančivý pohled vozu, který mu dodávaly úzké a do karoserie výrazně proříznuté světlomety. Jistý náznak tohoto líbivého prvku tvoří v případě CX 60 denní svícení alternované směrovými světly, které vychází z předních světlometů a zasahuje až do avizované masky vozu.

Výrazné proporce přední masky vytěsnily samotné světlomety až do krajů karoserie a značně je tak redukovaly. Výraz přední partie tak vlastně odráží celkový dojem z vozu, který je na Mazdu netradičně málo dynamický a poměrně robustní.

Příprava na řadový šestiválec obohatila vůz o dlouhou kapotu a samotnou kabinu posádky tak výrazně odsunula směrem vzad. To je samozřejmě nejvíce patrné na bočním profilu vozu a například na značné vzdálenosti mezi předním kolem a dveřmi řidiče a spolujezdce.

Zadní partii dominují výrazně horizontálně orientované lampy s elegantním světelným podpisem. Tradiční dvojici chromovaných koncovek výfuku bohužel zřejmě odzvonilo a spodní nárazník CX 60 tak zdobí hned čtveřice integrovaných, bohužel však falešných koncovek.

Foto: Jan Horský

Interiér

Interiér je místem, kde vás nová CX 60 nemůže rozhodně zklamat. Již tradičně zde vládnou prémiové materiály a prvotřídní zpracování. Díky bohatě dimenzovaným vnějším rozměrům vozu potěší také prostornost celého interiéru.

Rozložení palubní desky je tradiční, v případě vozů značky Mazda tedy velmi přehledné a intuitivní. Kaplička přístrojů před řidičem disponuje plně digitálním displejem s velmi příjemnou grafikou, 12″ displej palubního infotainmentu je pak v rámci palubní desky lehce upozaděn a jeho ovládání i nadále probíhá přes rozhraní HMI na středovém tunelu. Opravdu mohutný středový tunel mezi řidičem a spolujezdcem je věnován elegantní páce voliče osmistupňové automatické převodovky, avizovaným ovladačům palubního infotainmentu, držákům nápojů, parkovací brzdě a v neposlední řádě také elegantnímu přepínači jízdních režimů.

Mohlo by vás zajímat:  Testujeme hybridní Jeep Compass 4xe: Do města nebo terénu i bez prodlužovačky

Chválím také přítomnost klasických ovladačů klimatizace, v rámci tohoto samostatného panelu jsou navíc umístěny také ovladače pro výhřev a ventilaci předních sedaček. Další ovladače naleznete také vlevo pod volantem, ovládání CX 60 je tedy velmi přímočaré a uživatelsky jednoduché.

O dobré vnitřní prostornosti jsem se zmínil již výše, kabina vozu je opravdu příjemně široká a na předních pozicích je místa dostatek. Uživatelsky příjemný je také vyvýšený a široký středový panel. Obdobné poměry pak panují také na zadních pozicích, zde mohou narazit jen opravdu vyšší postavy, a to v místech pro kolena.

Zavazadelník disponuje slušným základním objemem 570 litrů, po sklopení opěradel zadní lavice pak vzniká skoro rovná ložná plocha o délce necelých 180 cm. Pod podlahou zavazadlového prostoru bohužel moc místa nenajdete, a to ani na dobíjecí kabely testované plug-in hybridní verze.

Foto: Jan Horský

Nabízené motorizace a jízdní dojmy

Největším lákadlem Mazdy CX 60 jsou nové šestiválcové motorizace pod její kapotou. Tyto motorizace bohužel dorazí až o něco později a my jsme se protentokrát museli spokojit se „zeleným“ plug-in hybridním pohonným ústrojím. Pro automobilku celkem netypická elektrifikace však z CX 60 dělá aktuálně nejvýkonnější Mazdu v historii. Základ tohoto plug-inu tvoří poslední evoluce osvědčeného 2,5 litrového atmosférického čtyřválce z portfolia automobilky.

Tato motorizace je pro případ „šedesátky“ naladěna na 143 kW (194 koní) výkonu s maximální hodnotou točivého momentu 258 Nm. Součástí pohonu je také elektromotor disponující výkonem 129 kW (175 koní) a 270 Nm. Celkový kombinovaný výkon tohoto pohonného ústrojí pak dosahuje výkonu 241 kW (327 koní) a hodnota maximálního točivého momentu dosahuje rovných 500 Nm. Jistou zajímavostí tohoto pluginu je přepracovaná automatická převodovka, v rámci které byl nahrazen hydrodynamický měnič výše avizovaným elektromotorem.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Trabant 1.1 Universal

Pohonné ústrojí Mazdy CX 60 je dále doplněno o slušně dimenzovanou baterii s kapacitou 17,8 kWh. Dle výše uvedených parametru je tedy jasné, že „šedesátka“ je tak schopná čistě elektrické jízdy, dle oficiálních údajů by v tomto režimu měla ujet až 63 km. Realita je však zcela odlišná a v aktuálním zcela zimním počasí jsem se s vozem dostal na hodnotu jen okolo 30 – ti kilometrů.

Vůz je pak možné nabíjet výkonem 7,2 kW, z domácího wallboxu tak Mazdu nabijete za cca 2,5 hodiny, z klasické 230 V zásuvky pak za 8 hodin. Vůz se samozřejmě částečně dobíjí v rámci rekuperace, dobíjet jej lze ale také pomocí benzínové motorizace, což je samozřejmě značně neefektivní.

Hodnocení jízdního projevu začněme tím pozitivnějším. Plug-in hybridní CX 60 rozhodně nechybí síla, která je díky elektromotoru dostupná tzv. na lusknutí prstu. Samotná dynamika jízdního projevu je tedy na tak velký a těžký vůz více než dobrá. Tuto přednost pak samozřejmě nejvíce oceníte v rámci akcelerace (zrychlení 0-100 km/h zvládá za tabulkových 5,8 s), příjemné je také dálniční tempo a s ním spojené bezproblémové zrychlování v případě potřeby předjetí. Avizovaná dynamika se pak zcela logicky opírá o adekvátně nabitý akumulátor, v opačném případě tu máme známou 2,5l atmosféru, která se musí popasovat s dvoutunovým vozem. Vůz si samozřejmě jistou dávku elektrické energie uchovává a následně se chová jako klasický hybrid, částečná výpomoc elektromotoru je tedy pořád k dispozici.

Zde bohužel slova chvály končí, protože fungování plug-in hybridního pohonného ústrojí není zcela dokonale odladěno. S největší pravděpodobností za to může již avizovaná koncepce integrovaného elektromotoru a zároveň absence klasického hydroměniče v rámci automatické převodovky. Chování pluginu tak přináší občasné cukaní, a ani připojování benzínové motorizace není tak sametové, jak to umí konkurence. Jízda v čistě elektrickém režimu také není stoprocentní, vychutnat si totiž tiché a komfortní proplutí ranní kolonou není jednoduše možné. Zde nevím, jestli nešlo o nějakou neduhu konkrétního vozu, ale elektrický režim přinášel do vozu jisté hučení, jakousi meluzínu, která svoji intenzitu měnila s pohybem plynového pedálu. Tuto neduhu jsem musel řešit skvěle hrajícím audiosystémem Bose.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Hyundai i40 1,7 CRDi AT - Prémiový mainstream

Podvozkově se CX 60 snaží vyrovnat svým sourozencům z portfolia, podvozek však pracuje s daleko vyšší hmotností, a tak se občas z příjemně tuhého podvozku stává spíše tvrdý podvozek, kterému vůbec nechutná český tankodrom. Výrazné zlepšení pak přichází až s kvalitním povrchem.

V čistě elektrickém režimu jsem se s spotřebou CX 60 pohyboval někde okolo 24 kWh / 100km. Následný nízký stav nabití baterie přináší klasický hybridní režim, ve kterém se spotřeba pohybuje v rozmezí mezi  8,0 – 9,0 l / 100 km (ve městě spíše 11,0 l / 100 km).

Foto: Jan Horský

Závěrem

Nová Mazda CX 60 je dle aktuálního ceníku dostupná ve třech nabízených verzích. Jedná se o námi testovaný plug-in hybrid 2,5l e-Skyactiv PHEV nebo o naftový šestiválec, který je naladěný buď na 200 koní (3,3l e-Skyactic D200) případně na 254 koní (3,3l e-Skyactiv D254). Jednotlivé verze jsou následně dostupné ve výbavových stupních Prime-line, Exclusive-line, Homura a vrcholný Takumi.

Ceny plug-in hybridní verze se pohybují od slušných 1 343 090 Kč u základní verze a od 1 526 490 Kč u vrcholné verze Takumi. U slabší naftové verze se pohybujeme od 1 257 590 Kč u základní verze a od 1 440 990 Kč včetně DPH u vrcholné verze Takumi. Silnější naftu pak ve verzi Exclusive-line pořídíte od 1 390 990 Kč a ve verzi Takumi od 1 533 990 Kč včetně daně.

Mazda CX 60 je ve výsledku rozhodně zajímavým vozem jehož hlavní přednost vidím v prostorném, pohledném, a hlavně kvalitně zpracovaném interiéru. Stran vnějšího vzhledu na mě nová „šedesátka“ až takový dojem bohužel neudělala, postrádám u ní totiž jistou dávku dravosti, na kterou jsme u modelů této automobilky již celkem zvyklí. Dost možná za tento pocit ale můžou objemné základní proporce vozu a v konkrétním případě také poměrně nevýrazná barva testovaného kousku.

Tradičně skvělé jízdní vlastnosti pak v případě CX 60 vymizeli s přítomností ne zcela sladěného plug-in hybridního pohonného ústrojí. Aktuálně nám tedy nezbývá nic jiného, než počkat na řadové šestiválce, které by tomuto modelu mohli přinést tradiční a očekávané jízdní vlastnosti.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

 

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora