Japonská automobilka Mazda nám s poslední generací modelu 3 přinesla jeden z nejhezčích vozů své kategorie. Mazda 3 Hatchback je po stránce vnějšího designu velmi povedeným vozem, který navíc také skvěle jezdí.
My jsme aktuálně redakčnímu testu podrobili Mazdu 3 se nejsilnější dvoulitrovou benzínovou motorizací Skyactiv–G150, která nabídla slušných 110 kW výkonu (150 koní) a spolupráci se šestistupňovým automatem.
Exteriér – originální tvary karoserie hatchback
Poslední generace Mazdy 3 se nabízí ve dvou karosářských provedeních. Jedná se o klasický sedan a námi testovaný hatchback. Sedan je pak o mnoho usedlejší variantou tohoto modelu a nabízí více elegance a klidu, oproti dynamice a dravosti, kterou disponuje testovaný hatchback.
Testovaný hatchback nabídne velmi celistvé a poměrně jednoduché elegantní tvary. Vůz dále efektně pracuje s proporcemi a rozložením jednotlivých partií v rámci své karoserie. Mazda 3 hatchback disponuje poměrně velkým přesahem karoserie před přední kola a kontrastně velmi malým přesahem v rámci zadní partie. Jistá optická vyváženost vozu je pak docílena mohutným a ve výsledku skvěle vypadajícím „céčkovým“ sloupkem.
Výrazný přesah přední partie pak podtrhují značně zakrojené světlomety, které vozu dodávají na dravosti a dynamice. Přední partii pak samozřejmě nesmí chybět objemná přední maska. Z jejího černého lemování pak velmi elegantně vycházejí právě zmiňované přední světlomety.
Bočnímu profilu tedy dominují ony zmiňované přesahy a masivní „céčkový“ sloupek, dále pak velmi nízká a sportovní silueta.
Zadní partie je pak stejně jako pojetí celého vozu velmi klidná, pracující s jednotlivými proporcemi a detaily. K těm zde patří převážně zadní koncová světla disponující kruhovým motivem, nebo poměrně objemné přesto decentní lízátko pátých dveří. Celá tato partie je pak již tradičně podtržena dvojicí chromovaných koncovek výfuku.
Mazda 3 v testované karosářské variantě hatchback je po stránce vnějšího vzhledu rozhodně velmi povedeným vozem, její tvary jsou originální, dynamické a rozhodně líbivé.
Komfortní a ergonomicky dobře fungující interiér
Palubní deska vozu působí velmi čistě a elegantně, navíc je kvalitně zpracována a disponuje spoustou měkčených ploch. Její orientace na řidiče je pak jasně patrná, samotná palubka přístrojů totiž přechází do dvojice výdechů klimatizace a tvoří tak jeden, na řidiče orientovaný, kompaktní celek.
Mazda je stejně tak jako u klasických atmosférických motorů i v interiéru věrná „staré“ osvědčené klasice. Proto i zde naleznete například klasický displej klimatizace, který je doprovázen obyčejnými tlačítky. Dále tu máme velmi funkční a klasické ovládání displeje palubního infotainmentu pomocí kruhového ovladače, které funguje jednoduše a intuitivně. Co velmi chválím je přítomnost nového 8,8 palce širokého displeje palubního infotainmentu, ten nabídne také novou a dostatečně přehlednou grafiku.
Testovaný kousek byl vybaven šestistupňovým automatem, tedy tradičně chválenou páku manuální převodovky, zde vystřídal volič automatu. Jeho chod je velmi přesný a příjemně odhlučněný. Volič automatu dále nabídne také možnost manuálního řazení.
Ve spojitosti s automatickou převodovkou je středový tunel vybaven ještě ovladačem aktivující sportovní režim převodovky. Přechod do sportovního režimu je pak jasně patrný, automat daleko dříve a razantněji podřazuje a déle drží jednotlivé rychlosti.
Dalším příjemným prvkem interiéru testovaného vozu se stal samotný multifunkční volant. Ten již tradičně disponuje subtilním věncem a velmi vzhledným rozmístěním jednotlivých ovladačů.
Za volantem trojky se sedí opravdu nízko, palubní deska a středový tunel vás pak příjemně obklopují. Přední pozice nabídnou tedy místa dostatek, u zadních pozic je to již o něco horší v místech nad hlavou. Zde je jasně patrná daň za krásu v podobě snižující se střechy vozu.
Samotný zavazadlový prostor nabízí základních 330 litrů objemu, po sklopení opěradel 1019 litrů.
Dlouholetý duch Jinba Ittai, v rámci kterého se automobilka snaží o propojení řidiče a vozu pomocí skvělé ergonomie, funguje pak velmi dobře i u nové Mazdy 3.
Silnější benzínová motorizace a šestistupňový automat
Mazda se i nadále drží atmosférických motorizací, nabízeným základem je tedy benzínový dvoulitr G122 poskytující výkon 90 kW. Tato motorizace je dále pod označením G150 naladěna také na 110 kW výkonu. Třetí nabízená motorizace, o které jsme vás v rámci našich testů také informovali, je pak poměrně nedávno představená motorizace Skyactiv – X, která kombinuje vlastnosti benzínového a spalovacího motoru.
My jsme aktuálně vyzkoušeli silnější z dvojice dvoulitrových atmosfér, tedy motorizaci s označení G150 disponující výkonem 110 kW (150 koní) a kroutícím momentem na hodnotě 213 Nm.
Testovaná benzínová motorizace disponovala systémem M hybrid, jedná se o 24V mild-hybridní systém, který umí rekuperací nasbírat elektrickou energii a uložit jí do baterie k následnému použití. Vůz s touto technologií neumí jet čistě na elektrickou energii, umí ji však použít pro chod jeho elektrického okruhu. Následkem toho je pak například dřívější vypínání motoru při dojezdu do křižovatky. Dvoulitrová atmosféra se tedy snaží být úsporná, ve hře čísel už to taková sláva ale není. Se silnějším dvoulitrem jsem se v rámci týdenního testu pohyboval se spotřebou okolo 6,8 l/100km.
Mazda 3 je i nadále řidičským vozem. Testovaná silnější dvoulitrová atmosférická benzínová motorizace dosahuje svého výkonu při 6000 otáčkách za minutu, vrchol točivého momentu je pak na hranici čtyřech tisíc. Z těchto čísel je tedy jasně patrné, že se jedná o motorizaci, která miluje otáčky. Přidejme k tomu spíše tužší podvozek a řízení přinášející výbornou odezvu od předních kol a máte zaděláno na výborný jízdní zážitek.
Ke stoprocentnímu jízdnímu zážitku bych osobně volil ještě šestistupňový manuál. Šestistupňový automat je sice velmi komfortní a po většinu času řadí bezproblémově (navíc ho lze přepnout také do sportovního režimu), nějak mi ale přijde, že testované trojce lehce ubírá z jejího sportovního ducha. A to mi zrovna u tohoto vozu přijde opravdu škoda.
Závěr
Základní cena Mazdy 3 Hatchback s benzínovým motorem G122 je 555 900 Kč včetně DPH. Silnější benzín G150 pak s šestistupňovým manuálem pořídíte od 655 900 Kč včetně DPH, s testovaným automatem pak od 720 900 Kč včetně DPH. Vyšší pořizovací ceny jsou v případě Mazdy obvykle vykoupeny již bohatě vybavenými základními verzemi.
Mazda 3 je tedy i nadále řidičským vozem, mnoho radosti mi přinesla už dříve testovaná slabší dvoulitrová motorizace G122, s G150 je to ještě o něco lepší. Přiznám se, že jsem ale často vzpomínal na dříve testovaný manuál, automat je sice velmi komfortní, ale k takto sportovně střiženému vozu bych osobně volil manuál. „Trojka“ hatchback je tedy vozem, který nejenže skvěle jezdí, ale také skvěle vypadá, navíc je pak vybaven ergonomicky dobře fungujícím a pohledným interiérem.
Zdroj: Autorský text
Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora