Zatoužit po hybridní Mazdě 2 znamená trochu více vybírat. Jedná se totiž o auto doslova dvou tváří. Začnu klasickou, modelem Mazda2 s motorem Skyactiv. Tenhle vůz dostal do redakčního testu kolega Honza. Zatímco já mě možnost svézt se ve voze Mazda2 Hybrid, která na první pohled vypadá jako… ano, jako Toyota Yaris. Nejde ale o žádnou záměrnou kopírku a konkurenční boj japonských automobilek, ale naopak jejich vzájemnou spolupráci. Mazda2 Hybrid je tedy přeznačkovaná Toyota Yaris. Ostatně, proč ne, tento trend byl, je a bude stále poměrně běžný. A protože s Yarisem jsem se svezl jenom v provedení GR Sport, byl jsem zvědavý, jaký je ve svém sériovém provedení. Tedy vlastně, pardon, byl jsem zvědavý na to, jak jezdí Mazda 2 Hybrid.
Prcek do města
Mazda2 Hybrid je na první pohled autem, jehož revírem je město. Díky své kompaktní velikosti mu nebudou dělat problém úzké ulice, ani skromná parkovací místa. Ve svém designu zajímavě kombinuje výraznější a odvážnější postoj, ale stále si zachovává určité elegantní siluety. Mezi hlavní designové taháky zcela určitě patří nejenom výraznější přední maska, ale tak trochu „přifouklé“ blatníky, díky kterým má Mazda2 Hybrid zajímavou siluetu a rozhodně i majestátnější vzhled. Vlastně působí vcelku širokým dojem, přičemž papírově je vidět, že si stále umí zachovávat své kompaktní, do města ideální rozměry.

Určitě zaujme také záď, především díky svým siluetám světel, kde je na první pohled jasně vidět, že se designéři skutečně vyřádili a nedrželi se při zemi. Povedeným designovým prvkem je také výrazný přesah střechy. Nejenom ten ukazuje, jak dobře může vypadat barevný kontrast „bílé a černé“. Tyhle dvě barvy se skvěle doplňují a Mazda2 Hybrid díky tomu umí ukázat jak svou dravou, tak i elegantní tvář.
Hlavně jednoduše
Interiér působí značně jednoduchým, dá se říct více praktickým než designovým dojmem. Ostatně k tomu mám u Toyoty vždy nějaké výhrady a je jasné, že Mazda2 Hybrid se několika výtek musí dočkat také. Za sebe bych určitě uvítal trochu větší designovou sladěnost, ať jde třeba o tlačítka, použité materiály, nebo jednotlivé plochy. Na druhou stranu, Mazda2 Hybrid je primárně městské, a v základu by to mělo být i levné auto, a design interiéru musí být něčím vykoupen.
I přes své kompaktní rozměry ale musím interiér Mazdy vcelku pochválit. Kdo bude jezdit maximálně ve dvou a není vzrůstu reprezentačního basketbalisty, nebude mít důvod si stěžovat na jakékoliv větší nepohodlí. Vzadu už je to s místem pochopitelně horší, ale nejde o nic, co by se nedalo zvládnout. Tím se přímo dostávám k tomu, že i když to leckde mohlo vypadat lépe, svůj účel interiér splní a myslí primárně na pohodlí a praktičnost.

Samozřejmá je i dobrá ergonomie. Hlavní ovládací prvky jsou k dispozici buď na volantu, nebo v oblasti středové konzole. Dnes už samozřejmý infotainment nabídne benefit v podobě mechanických tlačítek rychlého přístupu, klimatizace se taktéž ovládá mechanicky, o kousek níže a volič převodovky má pořád podobu standardní, výrazné řadicí páky. Za sebe bych snad displej infotainmentu měl více nakloněný k řidiči, ale to je spíše drobnost. Stejně jako to, že podobně jako infotainment, tak i přístrojovka by mohla být přece jenom modernější. V kapličce přístrojů zvláště tedy onen středový displej, ale na druhou stranu – svůj účel splní i v této podobě a zobrazí mi vše, co si navolím.
Jedna motorizace
Tady se chtě-nechtě musím vrátit k druhé tváři auta, Toyotě Yaris. V takovém případě je k dispozici několik motorizací. Mazda2 Hybrid ale přichází jenom s jednou, z hlediska emisí logickou variantou. Ta kombinuje zážehový tříválec o objemu 1,5 litru s elektromotorem. První varianta pohonu nabídne 68 kW, druhá 59 kW a celkový výkon soustavy je 85 kW. Výkon je hnán výhradně na přední nápravu, skrz převodovku e-CVT.
Vzhledem k určení auta – do města, nelze tomuto řešení rozhodně nic vytknout a Mazda2 Hybrid se tak může stát skvělým ekologickým i ekonomickým společníkem. Často jsem byl až překvapen, jaký poměr trasy dokázala Mazda ujet výhradně na elektřinu. A to vše bez starostí s nabíjením, jelikož potřebnou šťávu si auto dobije buď rekuperací, nebo spalovacím motorem. Vlastně krom volby jízdního režimu, nebo krátkodobého přepnutí na EV režim, nemá řidič možnost do chování hybridní jednotky, jakkoliv zasahovat. Ostatně, proč také.

Ve městě jako doma
Místem, kde se Mazda2 Hybrid bude cítit nejlépe, je samozřejmě město. Klidná jízda znamená v takovém případě možnost využívat jak výhradně elektromotor, tak i spalovák v optimálním režimu. V tu chvíli asi není autu až tak co vytknout. Zrychlení 9,7 sekundy do města plně stačí, svižnost a obratnost je dostatečná a výhled z vozu naprosto vyhovující. Město je pro Mazdu ideální teritorium a jenom těžko bych hledal věci, co jí vytknout.
Mimo město už je na tom Mazda2 Hybrid přece jenom trochu hůře, zvláště v plném naložení. Zachránit situaci zvládá především elektromotor, který se snaží dodat vozu svižnost, ale později i jemu dochází dech. Na jízdy po okreskách, v jednom člověku, je Mazda2 Hybrid vcelku ucházející auto, ale žádné extra sportovnější dojmy s ním nečekejte. V případě potřeby výkonu se dostaví také velký nešvar e-CVT převodovek, tedy nadměrná, až obtěžující hlučnost. A to kdykoliv sešlápnete plyn ve snaze co nejrychleji akcelerovat.

Pokud jde o celkový jízdní komfort, tak je ovlivněn hlavně kvalitou silnice. Ve městě, při pomalejší jízdě drobné nerovnosti odfiltrujete snadno, na okreskách už je to trochu horší a mnohdy zcela nečekaně se nějaký ten dunivý až nepříjemný zvuk objeví. Základem spokojenosti je tedy především vědět, na co, kde a jak Mazdu používat a nedělat z ní jiné auto – třeba Yaris GR Sport, který je opravdu sportovněji laděný městský prcek a pro okresky může být jako stvořený.
Tak které?
Mazda2 Hybrid, nebo Toyota Yaris Hybrid? To je otázka, na kterou nemám odpověď a jsem přesvědčen, že hlavní roli budou hrát především položky v ceníku, nebo preference k určité značce. Potom lze mít v garáži vcelku stylové, příjemné městské autíčko, které zvládne městské cesty za slušné peníze a pro běžnou denní agentu spojenou s cestami do práce, na nákup, za sportem a zábavou bude jako dělané. Za mě je Mazda2 Hybrid auto do města se vším všudy, což znamená spíše jednodušší řešení, kompaktní rozměry i vcelku přijatelnou cenovku. Mazda2 hybrid ve výbavovém stupni Pure je totiž k mání za 508 400 Kč.
Zdroj: Autorský text Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora / David Hampl