TEST Lexus IS F

TEST Lexus IS F

Zase jednou vybočíme a otestujeme vůz, pro který již k prodejci vyrazíte zbytečně. Ale copak bychom si pro sebe mohli nechat jízdní dojmy osmiválcového Lexusu IS F? Jen upřesníme, že jde o jeden z posledních kusů modelového roku 2012.

Vzhled

Typ IS F bych rozhodně mohl označit slovem pohledný. Nemá německou strohost ani italskou zdobnost, ale rozhodně má svůj styl. Jistě, masku ve tvaru přesýpacích hodin ani diodové hokejky tu ještě nenajdete, ty se u modelu IS objevily až na současné třetí generaci, ale mně se snad tento starší vzhled líbí víc. Se všemi těmi boulemi a průduchy dostatečně naznačuje svůj potenciál, ale neřve to vulgárně do světa, jak to mají jiné automobily ve zvyku. A to je dobře, k Lexusu by se to ani nehodilo. Je tak jen na vás, jestli si všimnete většího počtu otvorů, větších kol, vyboulené kapoty, spoileru na hraně kufru nebo čtyř koncovek výfuku. Mimochodem jen dvě z nich jsou funkční, ty horní jsou jen na ozdobu, což je trochu škoda. Americké zaměření trochu vyzrazuje například odrazka ve světlometech.

Interiér

Uvnitř je všude cítit prémiová kvalita. Lexus se snažil a je to vidět: měkkčené plasty, kvalitní kůže a perfektní zpracování a slícování. Kožené díly jsou prošity modrou nití, což je oficiální barva divize F. Přední sedadla jsou velmi pohodlná, ale poskytují i příkladnou boční oporu. Zkombinování pohodlí i sportovnějšího tvarování se Lexusu opravdu povedlo na výbornou. Jen ten sedák by mohl být delší. V tomto případě není prodlužovací, jak jsme zvyklí například u BMW. Záležet si Lexus dal i se vzhledem, vaše oko určitě upoutá lesklý stříbrnozlatý dekor podobný karbonovým vláknům nebo modrý ozdobný prvek na volantu. Prémiovost zasáhla i audio systém s patnácti reproduktory, který dodala firma Mark & Levinson.

Mohlo by vás zajímat:  Peugeot 108 1.0 TOP! ALLURE – město jako na dlani

Odkládacích prostor je ve voze dost, fajnšmekry potěší vyklápěcí kapsy ve dveřích, které připomínají starší automobily. Rozhodně je to hezčí než nějaký plastový výlisek. Ale kvůli tomu nemáte kam dát PET lahev, takže se bude povalovat někde po autě. Zato kafe si vypijte radši už na pumpě, držáky uprostřed totiž v zatáčkách kelímek sice udrží, pokud se ale vy neudržíte na uzdě, tak vám tekutina v nich názorně předvede fyzikální zákonitosti odstředivé síly.

Ve výbavě nechybí ani celá řada podpůrných asistentů a výstražných upozornění včetně obligátního a velmi otravného pípání při nezapnutých bezpečnostních pásech. Osobně si myslím, že pokud hodlá někdo riskovat svůj život, tak bychom mu to měli hezky demokraticky povolit. A není vůbec vyloučeno, že se někdo bude chtít zabít jen kvůli tomu protivnému zvuku, ale zpět k Lexusu.

Prostoru vzadu Lexus tolik nepobral, ale v tomhle segmentu jej stejně až tak nečekáte. Koneckonců prosby výkonuchtivých drožkařů Lexus vyslyšel a uvedl nedávno model GS F. Kufr je celkem malý, což by až tak nevadilo. Mnohem víc vás otráví způsob jeho otevírání. Jednak máte tlačítko v interiéru vedle otevírání nádrže, ale také je tu obligátní staromódní klika na víku. Jenže pokud nemáte v kapse klíček, budete za kliku brát marně, kufr se vám prostě neotevře ani když před ním padnete na kolena.

Jízda

No ale dost už bylo popisu, vás všechny jistě zajímá, jak tohle jezdí. Tak nebudeme otálet a nakousnem to jablíčko. Začátek je prostý, nastartujete, rozjedete se a zrychlujete. Na hodnotě 3600 otáček se otevře sání, neviditelná ruka vás přitlačí k opěradlu, zadek auta přiklekne a vyrazí vpřed s razancí Usaina Bolta. Nástup maxima točivého momentu osmiválce je razantní a je velmi pravděpodobné, že vám ostatní vozy budou rázem připadat hodně pomalé. Jakmile si navíc osaháte učinek skvělých brzd Brembo, nebudete se bát popohnat to splašené stádo do trysku. Ruku v ruce s tím jde i zvuk, který je vážně nádherný. Syrovost a jadrnost obsaženou v bublání vám zkrátka žádný přeplňovaný čtyřválec nebo šestiválec z přímých konkurentů vozu nabídnout nemůže. Snad jen pokud byste utratili dalších pár tisíc za jiný výfukový systém.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Peugeot 106 Rallye

Vůz je pochopitelně vybaven automatickou převodovkou, ale jak se u sportovních sedanů sluší, máte možnost si volit kvalty sami. Jednak pohybem páky, kdy ale vyšší stupně jsou dopředu a nižší dozadu. Tohoto nelogického rozmístění se asi výrobci nevzdají. Naštěstí tu jsou ovšem ještě pádla pod volantem. Ale ani pádla nezachrání trucující převodovku, takže nad Lexusem visel otazník, zda v tomhle ohledu bude lepší než nedávno testované Infiniti. A to tedy Lexus zostudil na celé čáře, protože osmikvalt na povely reaguje okamžitě. Pokud jste v manuálním režimu, odmítá přeřadit nahoru a nechává agregát trápit klidně v omezovači. A i v automatickém režimu reaguje pružně podle toho, jak moc a s jakou razancí šlapete na plynový pedál. Pokud ovšem jedete v klidu, například osmdesátkou, převodovka tam hodí osmý stupeň a motor se jen tak zlehka převaluje na 1200 otáčkách a v takových chvílích nespotřebuje ani příliš mnoho benzínu.

Modelový rok 2012 s sebou přinesl zcela nový přepracovaný podvozek. Dle svědectví trpěly předchozí vozy na příliš tvrdé tlumiče, které z vás vytřásly duši. V posledních eFkách ovšem tohle naštěstí neplatí, ne že bychom seděli ve vrcholu komfortu, přeci jen jde o sportovní sedan, ale rozhodně se nepokouší vám zlomit páteř pokaždé, když na silnici přejedete nějakého mravenečka.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Škoda Octavia 1,2 TSI Elegance - Česká prémiovka

Průměrná spotřeba je zhruba 13 litrů a průměrný dojezd cca 400 kilometrů. Když se hodně snažíte, můžete ujet až 650 kilometrů. Nejvíc z nich patrně budete chtít strávit na dálnici, kam se tenhle sedan hodí nejlépe. Jen pozor, pokud jste zvyklí na trojblik, Lexus ho totiž nemá. Ale ani ve městě to s ním není vyloženě nepříjemné. Jen pozor při manévrování, ať si nepoškrábete perleťový lak. Alespoň že při zařazení zpátečky se vám automaticky sklopí zrcátka, takže si neodřete ta krásná kola. Ani s parkováním vám to moc neusnadní, protože parkovací senzory jsou jen po stranách nárazníku, ale na druhou stranu se alespoň neodnaučíte normálně parkovat.

Závěr

Lexus IS F není jen tak nějaký supersedan, ale pravé osmiválcové monstrum. Sílu a výkon dává okatě najevo, ale rozhodně to na vás jen tak nehraje. Zatím se ovšem nestal modlou všech výkonuchivých řidičů a nepovedlo se mu vytkačit BMW M a Audi RS ze svých pozic. A to je dobře, díky tomu se pohybuje ve velmi přijatelné cenové hladině a nabízí jeden z nejlepších poměrů ceny a výkonu na trhu. Pokud tedy hledáte výkonný a prakticky rodinný vůz, který ve finále převálcuje skoro všechno na českých silnicích, a nechcete zapadnout do davu německé konkurence, tak je právě tohle to pravé pro vás.

Porovnejte parametry vozu Lexus IS s konkurencí na Autohled.cz