Test Lexus ES: Dravý manažerský sedan, který svou krásu ani po letech neztrácí

Img 20230117 115203

Píše se rok 1989 a světu je poprvé představen Lexus ES. Manažerský sedan, který si ihned získává velkou oblibu. Tu potvrzují i čísla, jelikož doposud se celosvětově prodalo více než 2,5 milionu těchto vozů. A jeden z nich se dostal i do mého testu. Konkrétně Lexus ES 300h F Sport TOP. Že se v označení nezvládáte úplně orientovat? Nevadí, ke všemu se dostanu.

Manažerský sedan

Tato dvě slova mnohdy stačí k tomu, aby si člověk udělal obrázek o charakteristice a zařazení daného vozu. Lexus ES působí díky svým liniím velmi elegantně a nutno říct, že stále moderně. Ostatně to potvrzuje i jeho srovnání se současným faceliftem, kde se toho kromě nově koncipované masky chladiče a světlometů až tolik nezměnilo. Tedy pokud pominu technologické inovace, třeba v podobě volitelných digitálních zrcátek. Ale pokud jde o vzhled, proč něco výrazně měnit, když k tomu nebyl žádný velký důvod. Auto které je na trhu od roku 2018 i dnes, po pěti letech, vypadá stále skvěle, moderně a stylově.

Mnou testovaný kousek dorazil ve výbavě F Sport TOP, v červeném laku Morello. Ten sportovnímu charakteru auta pěkně pomáhal. Zároveň ale zůstalo i u manažerské elegance a stylu. Lexus ES tak dokáže kombinovat příjemné elegantní, dlouhé linie, stejně jako ostře řezané tvary. Mezi pozornost přitahující a rozhodně zajímavé prvky patří opravdu výrazná a netradičně tvarovaná maska chladiče (čekáme snad u Lexusu něco jiného?), dále povedeně, do boků znatelně zasahující LED světlomety, nebo prudčeji svažující-se záď. K tomu přidejme celkově nízkou a elegantní boční siluetu, zatmavená okna, nějaký ten chrom a je jasné, že tomuhle autu jenom tak někdo neodolá.

Foto: David Hampl

Exkluzivní interiér

Od manažerského sedanu pochopitelně očekáváte trochu vždy trochu více. Stejná očekávání jsem měl i já při usedání za volant. A velmi brzy se mé očekávání naplnilo. Dá se říci, že interiér kombinuje vše, co by mělo v takovém voze být. Kvalitní měkké materiály, pohodlná sedadla, designové sladění, komfortní, maximální výbava i praktičnost. Samozřejmě budu konkrétní.

Mohlo by vás zajímat:  Mazda 6 2.5 Skyactiv-G A/T – šikmooký vyzyvatel domácího šampióna

Připadat si v Lexusu ES jako skutečný výše postavený manažer není složité. Po usednutí a nastartování se vám posune sedadlo i volant do zvolené, nastavené a uložené polohy. V případě slunečního svitu tlačítkem vysunete stínítko na zadním skle. Své věci si můžete uložit do prostorné, prakticky z obou stran otevíratelné loketní opěrky. Vlastnosti auta či polohu head-up displeje nastavíte na přístrojovém štítu, kde se jeho střední část efektně posune do boku.

No, a potom zjistíte, že na odsunutí části stropu zakrývající střešní okno neexistuje tlačítko a musíte to udělat ručně. Stejně tak zjistíte, že infotainment má z hlediska grafického znázornění to nejlepší za sebou. Také zjistíte, že „Lexusí“ dotykový touchpad není pro ovládání infotainmentu úplně praktickou volbou a raději zůstanete u osvědčeného dotyku. Jde o věci, u kterých jistě nadzvednete obočí, ale když se vám Lexus ES stane parťákem na několik stovek kilometrů, snadno na ně zapomenete a interiér zhodnotíte jen kladně. Tak, jako já.

Foto: David Hampl

Jedna motorizace

Vracím s k úvodu, k mému označení auta, tedy k názvu Lexus ES 300h. Poslední část názvu označuje zvolenou motorizaci. Jiné označení na našem trhu v případě Lexusu ES nenajdete, jelikož se auto prodává pouze v jedné moto konfiguraci. A tou je hybridní pohon, který se skládá z 2,5litrového atmosférického čtyřválce s výkonem 131 kW, který je doplněn elektromotorem o výkonu 88 kW. Celkově výkon hybridní soustavy disponuje hodnotou 160 kW. Přenos výkonu zajišťuje převodovka E-CVT. Trochu zklamáním je, že Lexus ES je výhradně předokolkou.

Mohlo by vás zajímat:  Test Hyundai i30 1.5 T-GDI iMT fastback: Výkonný švihák

Kromě tlačítka „EV mode“, které umožní (při správných podmínkách – nabití akumulátoru a nižší rychlosti) využít pouze elektrického pohonu, nemá řidič možnost do fungování hybridního ústrojí nijak zasahovat. Vše se řídí samotné auto a po tom týdnu mohu zhodnotit, že poměrně slušně. Přepínání mezi spalovákem a elektromotorem má logiku, probíhá mnohdy zcela nepozorovaně a je zajišťováno, aby v akumulátoru stále nějaká energie byla, třeba při potřebě využít ji k nenadálému zrychlení.

Co ale řidič ve svých rukou má, to je možnost volby jízdního režimu. A těch je opravdu požehnaně. Od režimu Eco, přes Normal a Custom (modifikovatelný režim), až po Sport, nebo dokonce Sport+, zaměřený na maximální výkony.

Foto: David Hampl

Komfortně, i výkonně

Lexus ES ve výbavě F Sport TOP může mít skutečně dvě tváře. Ta první je manažerská. I když je podvozek pocitově naladěný lehce tvrději, rozhodně to delším jízdám nijak neškodí. Díky adaptivnímu podvozku umí Lexus ES velmi dobře absorbovat a žehlit jakékoliv drobné nerovnosti, a tak i dlouhá jízda není, jakkoliv nepříjemná. Potřebu výkonu pomůže správně dávkovat navolený jízdní režim.

Při běžné jízdě, řekněme třeba na obchodní jednání, je velkým benefitem i slušné odhlučnění, kdy i dálniční přesuny nejsou spojeny ani s nepříjemným aerodynamickým hlukem, ani s hlukem od pneumatik. Klidnou jízdu nijak neruší ani motor. Jeho ne příliš povedené projevy zažijete jen ve chvílích potřeby rychlé akcelerace, tedy prudkého dupnutí na plyn. Jde zkrátka o jedno z hlavních negativ při využití převodovek E-CVT. Na druhou stranu jsou tu i jasné benefity, jako je absence jakéhokoliv cukání jak při rozjezdech, tak při brzdění. Tady ale pozor na optimální dávkování brzdného výkonu. Lexus ES se snaží primárně rekuperovat – dobíjet akumulátor. Pocitově to působí, jako by nebrzdil úplně dobře. Až při výraznějším sešlápnutí pedálu se do hry dostanou brzdové destičky, které se do kotouče doslova zakousnou. Prvních pár desítek kilometrů tak bude nutných k tomu, abyste se naučili brzdný výkon správně nadávkovat.

Mohlo by vás zajímat:  Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D – offroad ve společenském obleku

Druhou tvář, tu sportovní, přináší manažerskému sedanu jízdní režim Sport+. Už samotné grafické ztvárnění v kapličce přístrojů dá tušit, že tento režim klade důraz především na výkon. Hodnoty blížící se ostrým autům ale nečekejte. Zrychlení z nuly na stovku za 8,9 sekundy vás brzy vrátí na zem. Daný režim se hodí spíše při potřebě jistoty bleskových reakcí na plyn a při potřebě pružného zrychlení. Vzhledem k výšce, tvaru vozu a jeho aerodynamice dokáže Lexus ES působit jistě i v ostřejších průjezdech a není důvod obávat se nějakých neočekávaných náklonů. Ve sportovním režimu jistoty umocní i evidentní vyšší tuhost podvozku a řízení. Při opravdu ostřejší jízdě bude znatelná absence pohonu 4×4, který by jízdní zážitek pochopitelně dokázal nejenom umocnit, ale hlavně o kousek posunul možné limity. Ten ale Lexus ES nenabídne.

Foto: David Hampl

Pro náročné

Až na nějaké ty zmíněné mouchy mohu říci, že Lexus ES je autem, které dokáže splnit i požadavky náročnějších zákazníků. Označení ho jako manažerského sedanu je skutečně na místě. Některé věci sice nejsou dotažené k dokonalosti, ale celkově auto zanechá rozhodně pozitivní dojem. Primárně díky vzhledu, výbavě a komfortu, ale i možnostem jeho využití.

A kolik za něj? Zaměřím-li se na ceník aktuální modelový rok, tak částka za Lexus ES startuje na sumě 1 249 000 Kč. Výsledná cena se pochopitelně odvíjí i od zvolené výbavy. V případě mého F Sport TOP začínáme na 1 819 000 korunách.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora / David Hampl
David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora