TEST Infiniti FX30d GT Premium – Skyline ve fraku

TEST Infiniti FX30d GT Premium - Skyline ve fraku

Když jsem naposledy seděl v Infiniti FX, držel jsem v rukou volant s fialovým prošíváním, zadek měl hluboko zabořený ve sportovní sedačce potažené Alcantarou, všude byl samý karbon a moje pravá noha dávala povely stádu 420 koní. Jednalo se o limitovanou edici pojmenovanou po úřadujícím mistru světa Formule 1 Sebastianu Vettelovi. V dnešním testu se však podíváme na mnohem umírněnější a úspornější verzi s třílitrovým naftovým motorem. Přivítejme Infiniti FX30d GT Premium.

Design – Dostane každého

Jedním z důvodů proč při výběru prémiového SUV sáhnout po FX a ne po BMW X5 nebo Audi Q7, je design. Sami jistě uznáte, že majitelé prémiových SUV z Německa se s méně výrazným lakem karoserie ztratí v davu. To se Vám s Infiniti FX rozhodně nestane. Japonské křivky, téměř rovná kapota, nahrbená zadní část a celková mohutnost vozu přitahuje pozornost. A je přitom naprosto jedno, jestli jedete ve dva roky staré verzi nebo v nové, s omlazenou přední částí.

Ano, nezdá se to, ale Infiniti FX skutečně omládlo. Designéři zapracovali hlavně na přední části, která nyní disponuje novou maskou chladiče a spodní částí nárazníku s kapkovitým lemováním mlhových svítilen. Zbytek 4870 milimetrů dlouhého SUV zůstal až na dva nové odstíny laku karoserie a 20“ litá kola beze změn. Jedním z exkluzivních laků karoserie byl opatřen i testovaný vůz. V dokumentaci jej najdete pod jménem Iridium a vyznačuje se odolností proti poškrábání. 

Interiér

Pokud jezdíte v německých konkurenčních vozech, interiéru Infiniti FX patrně nepodlehnete. Neříkám, že je navržen špatně, je jen prostě trochu jiný. Poměrně úzkou středovou konzolu s „japonskými“ tlačítky známe z dříve testovaného modelu EX, stejně jako ovládací panel HDD navigace s dotykovým displejem. Zpracování plastů, kožených potahů či výplní dveří je bez debat kvalitní, jak se na prémiové SUV sluší. Bohatě dimenzované přední sedačky jsou elektricky nastavitelné a dovolí až nebývale nízký posez. Vzhledem k délce sedáků jsem nepostrádal možnost jejich elektrického či manuálního prodloužení, opěradlo by však mohlo disponovat větším bočním vedením. Tříramenný sportovní volant padne skvěle do rukou a je elektricky výškově a podélně nastavitelný.

Mohlo by vás zajímat:  Test Citroën ë-Berlingo XTR – oblíbený rodinný vůz a elektrické pohonné ústrojí

Vzadu už to s místem taková sláva není. Nejde ani tak o prostor pro kolena, chybějící centimetry jsem však zaznamenal v oblasti hlavy, kde si svou daň vybírá nezaměnitelná linie střechy. Už dávno také neplatí, že se na zadní sedačky pohodlně usadí trojice cestujících. Prostřední místo k sezení je totiž opravdu nouzové a najde lepší uplatnění při sklopení středové loketní opěrky. 

S prostorem pro zavazadla jsem byl spokojen. Základní objem 410 litrů sice v době nových Octavií dech nevyrazí, pro běžné použití však stačí. Pohodlným sklopením zadních opěradel vznikne rovná ložná plocha a objem vzroste na konečných 1305 litrů. Potěší nízká nakládací hrana kufru, zamrzí docela vtíravé pípání během elektrického otevírání pátých dveří. Tento fakt však vyvažuje možnost nastavení úhlu rozevření, což usnadňuje manipulaci v prostorách s nízkými stropy. 

Motor – Základ stačí

Pod kapotou testovaného vozu tepe třílitrový naftový šestiválec o výkonu 175 kW a točivém momentu 550 Nm. Celkem běžná motorizace, řeknete si, Infiniti však motor nabízí teprve od poloviny roku 2010. Moderní jednotka s přímým vstřikováním paliva a úhlem sevření válců 65° vznikla ze spolupráce značek Nissan a Renault. Hodně lidí ji považuje za pouhé dCi s novou nálepkou, ale šeredně se mýlí. Většina dílů je totiž zcela nová nebo značně upravená.

Na rozdíl od dříve testovaného modelu EX30d motor disponuje aktivním uložením, které při studených startech eliminuje chvění vozu. Po nastartování si jednotka udržuje velmi nízké volnoběžné otáčky a na povely plynu reaguje okamžitě. Je dostupná pouze se sedmistupňovou automatickou převodovkou, do jejíž práce může řidič zasahovat pomocí hořčíkových, ke sloupku řízení pevně usazených pádel řazení. Vzhledem k pohodovému charakteru vozu je však lepší nechat veškerou práci na automatice. Skutečné uplatnění totiž pádla najdou pouze ve verzích s benzínovým osmiválcem.

Mohlo by vás zajímat:  Test Citroën C4 X SHINE - naftová motorizace a praktičtější tvary pro extravagantního Francouze

Motor svým projevem nedává nikterak znát, že spaluje naftu. Skvělou kultivovanost a výborné odhlučnění oceníte za každých podmínek, stejně jako nízko položené maximum točivého momentu (1750 ot/min). V praxi to znamená, že 2150 kilogramů vážící SUV odpovídá na sešlápnutí plynového pedálu prakticky okamžitě a díky 550 Nm točivého momentu dokáže zatlačit do sedaček. Druhou stránkou věci je maximum výkonu již ve 3750 ot/min a absence výkonové špičky. V praxi však zjistíte, že to není špatně a především ve chvíli, kdy si prolouskáte palubní počítač pro odečtení aktuální spotřeby. Ta totiž během testu málokdy přesáhla osmilitrovou hranici. Při poklidném dálničním tempu jsem se dokonce dostal i o půl litrů níž, což vzhledem k objemu palivové nádrže zaručí dojezd až 1200 kilometrů na jedno tankování. 

Jízda – Vzduchoplavba

Jezdit s Infiniti FX30d je opravdu radost. Spojení komfortně naladěného podvozku a 20“ litých kol s pneumatikami o vyšším profilu zaručuje nerušené cestování a to dokonce i po hodně rozbitých vozovkách. Přirozeným prostředím vozu je dálnice, kde se nad výmoly doslova vznáší. Výkon 175 kW je pro každodenní použití dostačující a oblíbil jsem si i výbornou pružnost motoru, kterou jsem ocenil v táhlých stoupáních při předjíždění. 

Okresní silnice nejsou hlavním působištěm Infiniti FX, přesto si zde zachovává notnou dávku jistoty. I přes svou velkou hmotnost se FX do zatáček vrhá vehementně a díky inteligentnímu pohonu všech kol dokonce dokáže vykouzlit úsměv na rtech. Infiniti FX totiž disponuje systémem pohonu všech kol ATTESA-ETS, který jsem již popisoval v letním testu menšího EX30d. Veškerý výkon je v normálních podmínkách posílán na zadní kola, v případě potřeby jde až 50% výkonu na přední nápravu. Když se opět zmíním o skutečnosti, že byl tento systém původně vyvíjen pro Nissan Skyline GT-R, pochopíte, co mám s oním úsměvem na rtech na mysli.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Škody Superb Combi Scout 2.0 TSI DSG – terénní ambice pro rodinné kombi

Protože je bezpečnost hlavním tématem dnešní doby, dohlíží na průběh jízdy několik užitečných pomocníků. Často jsem využíval služeb aktivního tempomatu a jeho přidružené funkce Forward Collision Warning, která hlídá bezpečný odstup od auta před jedoucího před Vámi. O bezpečné držení vozu v jízdním pruhu se starají systémy Lane Departure Warning a Lane Departure Prevention. První jmenovaný dává opravdu nesnesitelným pípáním vědět o neúmyslném vyjetí z jízdního pruhu, druhý Vás v něm jemným přibrzděním kol na levé či pravé straně vozu udrží. Dobrou zprávou také je, že na sobě systémy pracují nezávisle a zůstávají po nastartování motoru vypnuty. Zde je hlavní rozdíl oproti modelu EX, který systém LDW po nastartování automaticky zapíná.  

Závěr

Infiniti FX je příjemnou alternativou proti konkurenci ze stájí BMW, Audi či Mercedes-Benz, kterých je v naší domovině jako hub po dešti. Prémiové SUV v sobě spojuje krásný a mohutný design karoserie, silný a o přitom úsporný naftový agregát a špičkově zpracovaný interiér s netradičním ztvárněním. Testovaný vůz ve výbavě GT Premium navíc nabízí širokou škálu komfortní a bezpečnostní výbavy, kterou má zmíněná konkurence za tučné příplatky. Mezi hlavní nedostatky vozu patří stísněný prostor na zadních sedadlech a průměrná odezva automatické převodovky, což ale vzhledem k poklidnému charakteru vozidla moc často nepocítíte. Když se na Infiniti FX30d GT Premium podívám komplexně, 100% hodnocení si rozhodně zaslouží! 

 

Základní cena vozu: 1 658 500 ,- Kč

Cena konkrétního vozu: 1 681 500 ,– Kč

 

Klady:

– design karoserie

– jízdní vlastnosti

– špičkový interiér

– ovládání multimediálního systému

– prostor a pohodlí na předních sedadlech

– spotřeba paliva

– bohatá výbava

– příznivá cena

– neokoukanost

Zápory:

– průměrné reakce automatické převodovky

– méně prostoru na zadních sedadlech