TEST Hyundai Santa Fe PHEV Luxury – nebývale komfortní a prostorné plug-in hybridní SUV

1

Model Santa-Fe je největším a také nejluxusnějším zástupcem v početném portfoliu automobilky Hyundai. Jeho poslední, poměrně výrazná, modernizace aktuální čtvrté generace přichází celkem brzy, a to díky značné elektrifikaci pohonných ústrojí. Jasně patrné změny pak nastaly také v rámci exteriéru a interiéru, nová je i podvozková platforma vozu.

My jsme aktuálně vyzkoušeli vrcholný kousek, tedy plug-in hybridní Santa Fe s bohatou výbavou Luxury a sedmimístnou specifikací.

Foto: Jan Horský

Exteriér

Čtvrtá generace modelu Santa Fe přišla s velmi pohledným a sebevědomým výrazem. Její aktuální omlazení pak v nastoleném trendu pokračuje a přidává vnějšímu vzhledu jistou nápaditost a značnou odlišnost, která novým modelům značky Hyundai rozhodně není cizí.

Zmiňovaný přístup je pak nejvíce patrný v rámci přední partie, která doznala největších změn. Dominuje jí objemná maska s prostorovým členěním a integrovanými hlavními světlomety. Avizované světlomety jsou i nadále rozděleny do dvou částí, efektně pak propojeny světelným „T“ prvkem denního svícení.

Boční partie disponuje značně robustními tvary a elegantně vyváženými proporcemi mezi plnou a prosklenou částí karoserie. Zadní část vozu pak i nadále disponuje horizontálně orientovanými lampami s novou grafikou, které jsou efektně propojeny decentní červenou linkou.

Foto: Jan Horský

Interiér

Díky velkým vnějším rozměrům je bohatá vnitřní prostornost čtvrté generace Santa Fe zcela logicky očekávaná. Chválit musím bohatě dimenzovaná kožená sedadla, která jsou všechna vyhřívaná a na předních pozicích také příjemně ventilována. Testovaný vůz navíc disponoval příplatkovou sedmimístnou specifikací, tedy dvojicí sedadel sklopených v podlaze zavazadlového prostoru. Díky jeho dostatečně dimenzovaným rozměrům se jednalo o celkem plnohodnotnou dvojici míst. Zavazadlový prostor sedmimístné specifikace disponuje 571 litry základního objemu a komfortní vysoko umístěnou nakládací hranou.

Přehledná palubní deska je horizontálně dělená s dvojicí efektních vykrojení, které nápaditě přechází až do bočních výplní dveří. Horizontálnost palubní desky navíc podporují samotné výdechy klimatizace.

Kvalitně zpracované palubní desce dominuje displej palubního infotainmentu (10,25 palce), který si po modernizaci vysloužil nové grafické prostředí a mnou oblíbené základní zobrazení disponující hodinami a decentním prostorovým zobrazením mapy z navigace.

Mohlo by vás zajímat:  Test Citroën D S5 2,0 HDi A/T Sport

Digitalizace se nově podepsala také na pojednání displeje (12,3 palce) v rámci kapličky přístrojů před řidičem. Grafika zobrazovaných údajů je obdobná jako v nové „dvacítce“ nebo Tucsonu, odvislá pak od zvoleného jízdního režimu. Grafickému prostředí je tedy i v případě modernizovaného Santa Fe máloco vytýkat.

Modernizovaný interiér zaznamenal největší změnu v rámci středového panelu, který je řešen zcela nově. Na první pohled může zaskočit množstvím fyzických ovladačů, ve výsledku je však jeho ovládání zcela intuitivní a velmi přehledné.

Klasický volič automatické převodovky vystřídaly jednoduché tlačítkové ovladače, se kterými přišla již v nové generaci modelu Tucson. Absence klasického voliče automatu celý středový tunel zjednodušuje a opticky provzdušňuje. Ergonomicky je pak jeho poloha také o něco výše posazená, veškeré ovladače jsou tak lépe dostupné.

Novinkový je v Santa Fe také kruhový ovladač jízdních režimů, který najdete právě v rámci přepracovaného středového tunelu. V jeho levé části jsou umístěny režimy Eco, Sport a Smart, který nahradil klasický Normal, a v rámci kterého se vůz „chytře“ nastavuje podle vašeho jízdního stylu. Pravá část je pak věnována terénním režimům, jedná se o režimy Snow, Mud a Sand.

Foto: Jan Horský

Nabízení motorizace a jízdní dojmy

Nabídka pohonných ústrojí nám v rámci modernizace značně zezelenala. Hyundai Santa Fe je nově k dispozici jako klasický hybrid nebo plug-in hybrid. Pro milovníky starých dobrých časů v nabídce i nadále zůstává vznětová motorizace 2,2 CRDi, která vždy spolupracuje s osmistupňovým DCT automatem. Volit zde pak můžete pouze mezi pohonem jedné nebo obou náprav.

Aktuálně testované plug-in hybridní Santa Fe je osazeno přeplňovanou 1.6 T-GDI motorizací, která spolupracuje se synchronním elektromotorem s permanentním magnetem. Benzínová motorizace je pak naladěna na 132,2 kW výkonu a maximální točivý moment dosahuje hodnoty 265 Nm.

Mohlo by vás zajímat:  Test DS 7 ESPRIT DE VOYAGE E-TENSE 300 EAT8 - více stylu a originálního zpracování pro cestovatelskou edici

Samotný elektromotor plug-in hybridní verze disponuje výkonem 66,9 kW a 304 Nm točivého momentu. Celkový kombinovaný výkon tohoto pohonného ústrojí tedy dosahuje 195 kW a hodnoty maximálního točivého momentu 350 Nm. Plug-in hybridní pohonné ústrojí je pak spojeno s šestistupňovým automatem, který veškerý výkon přenáší na všechna čtyři kola v rámci systému HTRAC.

Avizovaný elektromotor si bere energii z lithium polymerové baterie o využitelné kapacitě 13,8 kWh, díky které je vůz oficiálně schopný ujet čistě na elektrickou energii okolo 58 km (v reálu však počítejte spíše s hodnotami okolo 40 km). Dobíjení vozu je pak možné pouze výkonem 3,3 kW, dobití prázdné baterie tedy trvá více než čtyři hodiny.

Hyundai Santa Fe PHEV tedy disponuje papírově slušným výkonem 265 koní, zrychlení z 0 na 100 km/h by pak měl zvládnout za necelých 9 vteřin. V tomto případě si však musíme uvědomit, že plug-in hybridní pohonné ústrojí má za následek navýšení hmotnosti vozu na necelé 2,1 tuny.

Elektromotor tak v tomto případě není úplně stoprocentní náhradou za spalovací motor, spíše velmi schopným pomocníkem. Vůz je samozřejmě schopen čistě elektrické jízdy, ideálně však v rámci klidného městského provozu. Jakmile Santa Fe pobídnete k razantnější akceleraci aktivuje se spalovací motor a vůz se automaticky přepíná do klasického hybridního režimu, ve kterém je ale vozu rozhodně nejlépe. Elektromotor tedy vypomáhá s akcelerací nebo vykrývá polohy, kdy není zapotřebí klasický „spalovák“, to vše má pak za důsledek velmi slušné hodnoty spotřeby. Osobně jsem se s tímto sedmimístným SUV pohyboval v průměru okolo 7 litrů na 100 km.

Hyundai Santa Fe PHEV díky své hmotnosti nabízí průměrnou jízdní dynamiku, která je však v rámci pojetí tohoto vozu, který cílí především na bohatou vnitřní prostornost a jízdní komfort, dostatečná. Benzínová motorizace je směrem do kabiny dobře odhlučněna a pochválit ji musím také za „hladké“ připojování v průběhu akcelerace vozu.

Mohlo by vás zajímat:  Nissan Leaf - elektromobilová evoluce

Podvozkově stojí vůz na nové platformě, která má dle údajů výrobce přispět k větší bezpečnosti a lepší ovladatelnosti vozu. Nová platforma dále umožnila aktuální elektrifikaci modelu a také přispěla k nižšímu těžišti vozu. Jinak je podvozek i nadále laděn spíše do komfortu a jízda s vozem je velmi pohodlná.

Foto: Jan Horský

Závěrem

Poměrně obsáhlý ceník informuje o tom, že model Santa Fe pořídíte v rámci akční ceny již od 899 990 Kč včetně DPH. Jedná se o základní výbavu Comfort s naftovou 2,2 CRDi motorizací spolupracující s osmistupňovým automatem a disponujícím pohonem pouze přední nápravy. V základní výbavě Comfort je pak dostupná také hybridní verze, kterou s pohonem pouze přední nápravy pořídíte od 949 990 Kč.

Plug-in hybrid je dostupný až v následujícím výbavovém stupni Smart a pořídíte ho od 1 299 990 Kč. Dále následuje výbavový stupeň Style a samotný vrchol tvoří výbava Luxury, ve které je dostupná jak naftová, hybridní, tak i plug-in hybridní verze. Testovaný vůz ve vrcholném výbavovém stupni Luxury a plug-in hybridem startuje na pořizovací ceně od 1 529 990 Kč včetně DPH.

Modernizované Santa Fe je vozem nápaditého vzhledu, který celkem úspěšně maskuje jeho objemné proporce. Hlavní přednosti však vidím v samotném interiéru, k opravdu velkým vnitřním rozměrům patří také kvalitní materiály a velmi dobré zpracování. V případě testované sedmimístné specifikace pak dvojice plnohodnotných sedadel navíc.

Rozhodnout se mezi tradiční naftou, nebo jednou z elektrifikovaných (HEV, PHEV) verzí je samozřejmě otázkou priorit. Testovaný plug-in hybrid však přichází například se zvýhodněnou registrační značkou nebo se schopností ujet několik převážně městských bezemisních kilometrů čistě na elektrickou energii. Plug-in hybridní pohonné ústrojí pak ve velké míře podporuje jízdní komfort, který vám aktuální generace Santa Fe umí rozhodně dopřát.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

 

 

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora