Test Hyundai IONIQ 5 – nepřehlédnutelný, prostorný a na poměry svého segmentu celkem dostupný elektromobil

0

Hyundai Ioniq 5 je novým hráčem na poli elektromobility, který tento segment úspěšně posouvá zase o znatelný krok dále. K jeho trumfům totiž aktuálně patří nápaditý a promyšlený design, prostorný interiér, 800 V architektura s možností rychlého dobíjení, slušné hodnoty uváděných dojezdů a v neposlední řadě zajímavá pořizovací cena.

My jsme redakčnímu testu aktuálně podrobili samotný vrchol nabídky tohoto modelu. Testovány Ioniq 5 disponoval kapacitnějším akumulátorem, pohonem všech kol a nejvyšší výbavou STYLE včetně příplatkového paketu PREMIUM.

Foto: Jan Horský

Exteriér – nápaditý, robustní a dynamický

Nový Ioniq 5 je po stránce vnějšího designu neskutečným zjevením, které nenechává oči kolemjdoucích jednoduše v klidu. Osobně velmi oceňuji jeho odvážné tvarování kombinující futuristický styl s prvky retro, které se odkazují na historický model Pony.

Hyundai Ioniq 5 jsem samozřejmě znal již z mnoha fotografií a prezentačních videí, setkání s Ioniqem v reálu vám však zážitek z tohoto vozu posune úplně na jiný level. Předtím, než se zaměříte na všechny jeho promyšlené linky, uchvátí vás samotná velikost vozu. Ioniq 5 je opravdu velkým vozem s dlouhým rozvorem, který svoji objemnost schovává za tvarování klasického hatchbacku.

Boční profil vozu nabídne velmi dynamickou siluetu, zajímavostí je pak výrazná linka, která přetíná oboje boční dveře a kopíruje sklon zadní partie vozu. Za povšimnutí stojí také 20″ kola s originálním tvarováním nebo aerodynamické zapuštěné kliky.

Přední partie přichází s dost přísným a až uhrančivým pohledem. Zajímavě tvarovaná světla, která jsou zde prezentována jednotlivými „pixely“, jsou vložena do kontinuální linie efektně proříznuté přes celou šířku vozu.

Obdobným motivem disponuje i zadní část vozu. Výrazná horizontální linie je zde opět vybavena jednotlivými „pixely“, aktivní z nich pak vytváří zadní lampy se zcela originálním světelným podpisem.

Vnější vzhled nového Ioniqu na mě udělal opravdu velký dojem. Vozu totiž nelze odepřít velká dávka nápaditosti s jasně čitelným odkazem do historie automobilky. Chválit musím také tvarování vozu, Ioniq 5 je totiž značně robustností, přesto dostatečně dynamický.

Foto: Jan Horský

Interiér – komfortní, futuristický a prostorný

Hlavními přednostmi interiéru nového Ioniqu jsou především bohatá vnitřní prostornost, nadčasovost a kvalitní zpracování. Bohatě dimenzovaný interiér pak za svoji prostornost vděčí dlouhému rozvoru a zcela rovné podlaze, která se uplatňuje i mezi sedadly řidiče a spolujezdce.

Sedadla nabídnou komfortní tvarování a velmi slušné proporce. Přední pozice navíc disponují relaxační polohou, kterou můžete využít nejen při nabíjení vozu. Při této poloze se sedadlo odsune dozadu, úplně se sklopí opěradlo sedačky a z její přední části se vyklopí opěrka pro vaše nohy. Uživateli vozu už pak nezbývá nic jiného, než si z infotainmentu pustit přednastavený zvuk například praskajícího krbu a v klidu relaxovat.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Nissan Juke 1.6i Ministry of Sound -

Mezi předními sedadly je umístěna originálně tvarovaná loketní opěrka, která velice nápaditě přechází do odkládací schránky. To vše pak tvoří jeden kompaktní celek, který je navíc i posuvný.

Zadní pozice nabídnou opravdu mnoho místa nejen pro kolena, u testovaného kousku byla navíc tato sedadla vybavena elektronicky polohovatelným opěradlem. Velice komfortní zadní pozice nabídnou zásuvku jak na 12V, tak i na 230V, do které si můžete připojit například váš notebook. 

Samotným tématem je pak v případě nového Ioniqu jeho palubní deska. Ta nabídne celkem futuristické a minimalistické tvarování. Její decentní a striktně horizontální členění přináší velmi dobrou orientaci a přehlednost. Jejím ústředním tématem se stává dvojice 12“ displejů, které společně s magnetickou plochou (nástěnkou) vytváří jeden kompaktní celek. Dvojice displejů disponuje graficky zvládnutým a již tradičně přehledným prostředím.

Zajímavě tvarovaný je i multifunkční volant. Především jeho střed a propojení s věncem vyžaduje chvilku zvyku. Jednotlivé ovladače evokují dotykové ovládání, jedná se však o „tlačítkovou“ klasiku. V rámci volantu se mění jednotlivé jízdní režimy, volant je zde vybaven ovladačem, který svým tvarováním vybízí k otáčení, stejně tak jako tomu bývá u prémiových automobilek. Opak je však pravdou, a i takto tvarovaný ovladač zůstává věrný klasickému „tlačítkovému“ přepínání.

Volant je dále vybaven „pádly“, které jsou ergonomicky dobře umístěné a velmi dobře vypadají. V případě Ioniqu se s nimi ovládá míra rekuperace vozu, uživatelsky jsou tedy ve značné permanenci.

Foto: Jan Horský

V místě pod volantem je umístěn volič jízdního směru, toto umístění je pak jednou z věcí, které přispěly k absenci středového tunelu a docílení větší vzdušnosti a prostornosti v rámci předních pozic.

Ioniq 5 nabídne tedy nadčasový interiér, který je navíc zpracován z ekologických materiálů. Jedná se například o ekologicky zpracovanou kůži, nebo suroviny extrahované z cukrové třtiny, které se používají na koberce, čalounění stropu nebo potahy sedadel.

Objem zavazadlového prostoru nabídne slušných 527 litrů objemu (497 v případě prémiového audiosystému) a slušné půdorysné rozměry, nakládací hrana je však poměrně vysoko a zavazadlový prostor je celkem mělký. Ioniq 5 nabídne také úložný prostor pod přední kapotou, v případě pohonu pouze zadní nápravy se jedná o 57 l. V případě pohonu obou náprav (4 x 4) je k dispozici pouze 24 litrů objemu.

Foto: Jan Horský

Elektrické pohonné ústrojí

Hyundai Ioniq 5 stojí na nové podvozkové modulární platformě E-GMP, kterou sdílí se svým nevlastním sourozencem, tedy neméně úspěšnou Kiou EV-6. Tato platforma využívá 800 V architekturu, která umožňuje nejen rychlé dobíjení vozu.

Mohlo by vás zajímat:  Test Hyundaie Tucson 1,6 T-GDI MHEV – vybroušený diamant s kvalitně zpracovaným a prostorným interiérem

Ioniq 5 je v nabídce s baterií o dvou kapacitách (ECO a POWER), dále pak s trojicí výkonových nastavení. baterie s menší kapacitou (56 kWh, ECO) je k dispozici pouze s nejslabším elektromotorem (125 kW výkonu). Avizovaný dojezd této kombinace je 384 km. Baterie o vyšší kapacitě 77,4 kWh (POWER) a ve spojitosti s elektromotorem o výkonu 160 kW nabídne dojezd až 480 km. Vrcholnou a také testovanou variantou je kombinace kapacitnějšího akumulátoru a dvojicí elektromotorů, které nabídnou pohon obou náprav a výkon nemalých 225 kW. Avizovaný dojezd této varianty je 460 km.

Již avizovanou 800 V architekturou doposud disponovaly jen prémiové elektromobily, Ioniq s ní tak přichází i do cenově dostupnějších elektromobilů. Její výhodou je dvojnásobné napětí, které umožňuje vyšší nabíjecí výkon (až 235 kW). V reálu to znamená rychlejší dobíjení vozu nebo subtilnější a lehčí kabely, které se pak méně zahřívají.

Foto: Jan Horský

Dobíjení a jízdní dojmy

Použitá 800 V dobíjecí architektura umožňuje Ioniqu opravdu rychlé nabíjení. Rychlost nabíjení je vždy samozřejmě odvislé od zvolené nabíjecí stanice a její výkonnosti. Nejvýkonnější dobíjecí stanice jsou však schopné Ioniq 5 dobít z 10 na 80 % kapacity akumulátoru za 18 minut, případně zvýšit dojezd o 100 km za pouhých 5 minut.

Další možností k obnově kapacity akumulátoru je již tradiční rekuperace, kterou jsem v rámci jízd s Ioniqem opravdu hojně využíval. Rekuperace se zde ovládá skrze pádla pod volantem a je výborně nastavena, od nulové (plachtění) se přes tři další úrovně rekuperace „proklikáte“ až ke čtvrté, která funguje jako tzv. i-PEDAL. Funkce, díky které jste schopni ve většině situací auto ovládat pouze plynovým pedálem. Uživatelsky se tedy s rekuperací pracuje velmi dobře.

Neméně zajímavou funkcí, kterou nabídne jen malé elektromobilů, je tzv. Vehicle To Load. Ioniq 5 lze pomocí adaptéru přeměnit na pojízdnou powerbanku a vozem tak dopovat ostatní elektrospotřebiče s příkonem až 3,6 kW.

Hlavní výhodu elektromobilů, tedy tichý jízdní projev, Ioniq 5 posouvá o další stupeň dále. Vůz nabídne velmi komfortní podvozek a výborné odhlučnění interiéru. Opravdu dostatečný komfort panuje na palubě i v případě testovaných 20″ kol.

Samotná dynamika vozu zcela předčila mé očekávání, přeci jen testujeme nejvýkonnější verzi s 225 kW výkonu (305 koní) a pohonem obou náprav. Přední elektromotor nabídne 70 kW výkonu, zadní pak 155 kW výkonu. Ani v tomto případě však vůz nedisponuje žádným efektním a prudkým zrychlením v podobě známých „kopanců“. Jeho zrychlení je samozřejmě ohromující, je však kontinuální a zcela návykové. V této specifikaci dosahuje toto přes dvě tuny vážící vozidlo stovky za pouhých 5,2 vteřiny a maximální rychlost je omezena na 185 km/h. Od vozu však neočekávejte žádné sportovní zážitky, Ioniq 5 sice disponuje jednotlivými režimy, které nabídnou i režim SPORT. Ostřejší jízda však naráží na jeho limity v podobě vyšší hmotnosti a za mě zcela správně komfortně laděnému podvozku.

Mohlo by vás zajímat:  Test Kia Proceed GT Line Plus – úsporné a praktické kombi se sportovním charakterem

Hyundai Ioniq 5 je hlavně o tiché a komfortní jízdě, která rozhodně nevede jen k nabíjecí stanici.

A jak je na tom spotřeba ? Vůz jsem testoval v pro něj ne zcela ideálním počasí, i přes zimní teploty však dosahoval plně nabitý vůz velmi slušného dojezdu okolo 350 km, který se ve výsledku stal i velmi reálným. Průměrná spotřeba Ioniqu 5 se tak během plně komfortního týdenního testu pohybovala okolo 23 kWh/100 km.

Foto: Jan Horský

Závěrem

Hyundai Ioniq 5 přichází s velmi slušnou cenovou politikou, tento nejen nápaditý elektromobil totiž pořídíte již od 1 099 990 Kč včetně DPH. Zde se jedná o verzi ECO s 58 kWh akumulátorem, elektromotorem o výkonu 125 kW, pohonem pouze jedné nápravy a výbavovým stupněm SMART. Ve stejné specifikaci a s vyšším výbavovým stupněm STYLE je Ioniq 5 v nabídce od 1 269 990 Kč.

Další nabízenou variantou je verze POWER se 73 kWh akumulátorem, tato verze je v nabídce s pohonem buď jedné nápravy a výkonem 160 kW nebo obou náprav a výkonem 225 kW. Verze 4 x 2 ve výbavovém stupni STYLE startuje od 1 369 990 Kč, verze 4 x 4 pak od 1 469 990 Kč včetně DPH.

K příplatkovým paketům pak patří pakety RANGE a PREMIUM. Paket RANGE (40 000 Kč) nabídne tepelné čerpadlo pro efektivní vytápění a ochlazování interiéru (pro verze POWER je již ve standardu). Paket PREMIUM (80 000 Kč) pak vůz obohatí například o 20“ kola, Head-up displej s promítáním na čelní sklo, asistent zabraňující kolizi při couvání, dálkově ovládaný autonomní parkovací asistent RSPA, 360st. kamerový systém, kožená sedadla (vpředu ventilovaná a relaxační) s pamětí, zadní sedadla elektricky posuvná, ambientní osvětlení, audiosystém BOSE nebo integrované clony zadních oken.

Hyundai Ioniq 5 je elektromobilem, který zaslouží jednoznačně pochválit. Tento vůz posunul elektromobilitu zase o významný kus dále, mezi jeho hlavní přednosti patří slušný dojezd, rychlé dobíjení, nápaditý a inovativní design, prostorný interiér a v neposlední řadě také rozumná pořizovací cena.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

 

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora