Model i20 s přívlastkem N je dalším ostrým náčiním z portfolia jihokorejské automobilky Hyundai. Po dnes již legendární i30 N a novinkové Koně N nám tato automobilka představila nejmenšího zástupce ze své sportovní divize.
S avizovanou „enkovou“ třicítkou máme již celkem bohaté zkušenosti. Ať už se jednalo o klasické provedení hatchback či fastback, ať už byl vůz vybaven klasickým manuálem nebo nedávno představeným automatem, třicítka nás jednoduše nikdy nezklamala a týden strávený s tímto vozem vždy znamenal ohromný přísun jízdní radosti. Sportovní Kona N pak naším redakčním testem prošla celkem nedávno a také si vedla výborně.
S modelem i20 N se tak sportovní divize aktuálně přesunula do segmentu, ve kterém to s konkurencí nemá až tak složité. Vůz je navíc inspirovaný závodním rallye speciálem i20 Coupé WRC, který v předešlých ročnících slavil mnoho úspěchů.
Exteriér
Nová generace i20 přišla s dostatečně odvážným a dynamickým střihem. Její objemná maska, ostře tvarované přední světlomety nebo výrazný klínovitý boční profil, to vše jsou prvky, které tvoří výborný základ pro aktuálně testovanou „enkovou“ verzi.
Vnější pojetí i20 N posouvá sportovní charakter tohoto vozu o výrazný krok dále. Přepracovaná je jak přední, tak i zadní partie. Vozu nově dominuje jinak členěná maska, výrazný zadní spojler, nástavce prahů, difuzor a nechybí ani „hutná“ chromovaná koncovka výfuku. Celkový sportovní charakter pak podtrhují velmi slušivá 18“ kola.
Nejmenší „enko“ vypadá po stránce vnějšího designu velice povedeně, snížený podvozek, dvoubarevná kombinace a výše uvedené prvky propůjčují vozu dostatek sportovního charakteru.
Interiér
V interiéru modelu 20 vládne přehlednost a dobrá vnitřní ergonomie. Přítomnost tvrdších a levně vypadajících plastů je pak v kontextu se segmentem, ve kterém se pohybujeme, celkem očekávaná.
Palubní deska testované výbavy Premium nabídne hned dvojici stejně velkých displejů s úhlopříčkou 10,25“. Jejich grafické pojednání a prostředí je již tradičně na velmi dobré úrovni. V případě verze N je displej palubního infotainmentu rozšířen o informace, které sledují například přetížení, tlak na brzdovém pedálu nebo zde můžete sledovat jednotlivé časy na kolo.
Sportovní volant pak dvacítka převzala od většího sourozence, tedy modelu i30 N. K příjemným proporcím a tvarování přidejme nově hned dvě modrá tlačítka „N“ a červené tlačítko „REV“.
Levé tlačítko aktivuje ostrý režim N, pod pravé si pak můžete navolit jednu z přednastavených funkcí, ideálně pak vámi personalizovaný režim vozu. Kouzelné červené tlačítko REV aktivuje nebo deaktivuje funkci automatických meziplynů.
Samotná páka řazení a její kulisa jsou již tradičně výborně odladěny. Kulová hlavice výborně sedne do ruky, kulisa řazení po vzoru větší třicítky nabídne krátké a přesné dráhy. V rámci středového tunelu nesmíme zapomenout ani na přítomnost klasické ruční brzdy, v tomto voze zcela vítaná věc.
Nová generace dvacítky disponuje dostatečně prostorným interiérem. Jeho prostornost komfortně panuje i na zadních pozicích. V rámci těch předních je i20 N vybavena sportovními sedačkami, které nabídnou jistý kompromis mezi komfortním cestováním a dostatečným držením těla.
„Enková“ dvacítka nemá žádnou vzpěrou v rámci zavazadlovém prostoru, jeho dimenze tedy nabídnou slušných 352 litrů objemu.
Nabízené motorizace a jízdní dojmy
Pod kapotu nejmenšího „enka“ se nastěhovala výhradně přeplňovaná benzinová šestnáctistovka T-GDI s přímým vstřikováním paliva a proměnlivým časováním ventilů. Její přeplňovaní obstarává přepracované turbodmychadlo s novým mezichladičem. I20 N tak nabídne 150 kW (204 koní) výkonu, kterých dosahuje při 5500 otáčkách za minutu. Točivý moment nabídne 275 Nm při 1750 otáčkách za minutu.
Přeplňovaná šestnáctistovka disponuje velmi kontinuálním zátahem, který přichází s hranicí třech tisíc otáček. Výkonnost motorizace je pak k vozu vážícímu okolo 1,2 tuny samozřejmě více než dostačující. Zrychlení na 100 km/h zvládá i20 N za 6,2 vteřiny.
Motorizace se pak v případě „enkové“ dvacítky pojí pouze s šestistupňovým manuálem, který byl pro potřeby tohoto vozu upraven, konkrétně posílen. Je tedy připraven na vyšší otáčky motoru, a hlavně na funkci Launch-Control.
Sportovně laděná dvacítka je vybavena pěticí jízdních režimů. V nabídce je tedy klasická trojice Eco, Normal a Sport. Dále tu máme tradiční ostrý režim N a režim Custom, kterým lze chování vozu nastavovat. V režimu Custom máte tedy možnost měnit odezvu od motoru, řízení, ESC, zvuku výfuku nebo automatických meziplynů. Rozmanitost nastavení je na voze jasně patrná, i když díky absenci adaptivních tlumičů není tak široká, jako u sourozenecké i30 N.
Potentní motorizaci a zesílené převodovce úspěšně sekunduje vylepšený podvozek. Zde se zapracovalo na celkovém vyztužení karoserie, výraznější odklony kol pak změnily celkovou geometrii vozu a zlepšily tak jeho trakci. Vpředu je dvacítka vybavena nápravou McPherson s příčným stabilizátorem, vzadu pak polotuhou nápravou s vlečnými rameny. Již avizovaný paket Premium přináší velmi důležitý mechanický diferenciál typu Torsen s omezenou svorností m-LSD.
Samozřejmostí jsou i tužší sportovní tlumiče a úpravou prošly také brzdy, které vpředu disponují hned o 40 mm větším průměrem oproti standardu. Za 18″ koly zcela jistě nepřehlédnete efektní červené brzdové třmeny s logem N.
Hyundai i20N umí potěšit také svojí spotřebou. Pohodová jízda v režimu Eco přináší velice přijatelné hodnoty pohybující se lehce nad 6- ti litry. Spotřeba v rámci sportovní jízdy je pak přímo úměrná vašemu tlačení na pilu, v tomto případě pak počítejte s hodnotami spotřeby okolo 12- ti litrů na 100 km.
Automobilce Hyundai se jednoznačně podařilo vytvořit další povedené „enko“, které rozhodně není tak výbušné jako sourozenecká „třicítka“, přesto nabídne velice vyvážený a zábavný jízdní projev.
Hyundai i20 N je tedy skvělým sportovním náčiním, které je jednoduše každodenně použitelné. Tento vůz umí rozdávat radost s každým ujetým kilometrem, když o to zrovna stojíte. V opačném případě ho hravě utlumíte Eco režimem a jeho sportovní charakter pocítíte jen tužším nastavením podvozku. Věřte ale, že takových kilometrů bude opravdu málo. Práskání do výfuku, automatické meziplyny, potentní motorizace, chirurgicky přesný manuál nebo skvěle odladěný podvozek, to vše jsou přednosti tohoto vozu, se kterými se budete chtít sehrávat každý den.
Závěrem
Hyundai i20 N pořídíte v rámci akční ceny již od 599 900 Kč včetně DPH. Příplatkový paket Premium se ale v případě ostré dvacítky stává jistou povinností. V rámci tohoto paketu totiž kromě další výbavy dostanete také samosvorný diferenciál. Hyundai i20 N Premium je tedy v nabídce od 679 900 Kč včetně daně.
Obdobně laděných vozů konkurence je pak velmi málo. Jedná se například o Fiestu ST nebo Polo GTI a v obou případech jde o vozy s o něco vyšší pořizovací cenou. Tradiční výhodou, tedy i v případě „enkové“ dvacítky, se stává dobře nastavená cenová politika.
Další výhodou vozu je široká paleta jízdních režimů, navíc s možnosti jisté individualizace, se kterou je spojená značná rozmanitost jeho jízdního projevu. I toto „enko“ tedy není žádným ultimátním nástrojem, ale opravdu fešáckým vozem se sportovním charakterem, který umí být jak poddajný, tak i slušně kousavý. K jeho pozitivním stránkám patří také dostatečně dimenzovaný a ergonomicky fungující interiér. Hyundai i20 N Premium mě rozhodně ničím nezklamal, jednoduše pokračuje ve skvěle nastoleném trendu modelu i30 N, jen s menšími půdorysnými rozměry.