Puma je zpět, automobilka Ford se rozhodla oživit sportovní model, který brázdil silnice již před dvaceti lety. Nová, aktuální Puma však musí být „trendy“ a zcela logicky jít s dobou, z malého sportovního kupé se tak rázem stává společností oblíbený kompaktní crossover.
Redakční testem nám tedy aktuálně prošla Puma v té nejslušivější verzi, tedy ve výbavě ST-Line X, s litrovou mild-hybridní motorizací a s manuálně řazenou šestistupňovou převodovkou.
Exteriér
Nová Puma, aktuálně jako kompaktní crossover sdílí společnou platformu s další legendou značky, modelem Fiesta. Její vnější proporce a samotné pojednání vozu jsou však o poznání dramatičtější než u avizovaného sourozence.
„Do pasu“ nabízí Puma celkem robustní a mohutné proporce, od spodní hrany bočního prosklení pak velmi nízkou a sportovní siluetu. Robustnost spodní partie je tedy elegantně střídána dynamickým tvarováním prosklených partií a samotné střechy.
Přední partie nese celkem typické rysy aktuálních vozů značky Ford. Lehce „vykulený“ výraz dodávají vozů velké přední světlomety, které jsou výrazně vytlačeny do horní části přední partie. Samozřejmostí je pak objemná přední maska a dynamický tvarovaný přední nárazník.
Zadní partie pak nese obdobné rysy. Mohutné, do boků vytažené, tvary zadního nárazníku jsou pak kontrastně střídány poměrně titěrným a pod zadním lízátkem schovaným zadním oknem.
O proporcích bočního profilu, které kombinují robustnost a dynamiku, jsem se již zmínil výše.
Nový Ford Puma je po stránce vnějšího vzhledu celkem povedeným vozem. Jeho sportovní tvary a dynamické proporce pak velmi dobře podtrhují jeho charakter.
Interiér
I v interiéru je jasně patrné, že základem pro novou Pumu je model Fiesta. Samotná palubní deska disponuje dobrým zpracováním a spoustou měkčeného plastu. Velmi dobře vypadá plně digitální přístrojový štít v kapličce přístrojů, za pochvalu pak také stojí grafické pojednání displeje infotainmentu. Spíše převýšené proporce palubní desky pak podtrhuje avizovaný displej infotainmentu, který z palubní desky bohužel celkem trčí.
Celý interiér včetně mohutného multifunkčního volantu byl pak velmi efektně protkán červenou nití, která dodává celému interiéru značný nádech sportovnosti.
Stran vnitřní ergonomie, zde jsem lehce bojoval s umístěním voliče jízdních režimů, který je celkem značně utopený mezi předními sedačkami. Dále mi poměrně dlouho trvalo, než jsem v Pumě nalezl ideální polohu za volantem. Jako člověk nižší postavy jsem si pro plné sešlápnutí spojkového pedálu musel posunout sedačku velmi blízko k volantu. Dále bych ocenil, kdyby se přední sedačka dala posunout ještě do nižší pozice.
Jak už jsem zmínil, nová Puma sdílí základ s Fiestou, ve všech rozměrech včetně samotného rozvoru ji však převyšuje. Přední sedadla a jejich pro mě problematické hledání polohy jsem již popisoval, u zadní lavice je to již o poznání lepší, ta velmi pohodlně pojme dvojici dospělých, které díky poměrně subtilním opěrákům předních sedadel mají dostatek místa pro kolena a stejně tak mají dostatek prostoru nad hlavou.
V interiéru bych také rád vyzdvihl audiosystém B&O, který hrál naprosto precizně.
Zavazadlový prostor pak nabídne velmi slušný objem s nastavitelnou výškou dna. Hlavním tahákem tohoto prostoru je ale tzv. Mega Box. Principiálně se jedná o poměrně velkou „prohlubeň“ v kufru (její velikost je pak odvislá od přítomnosti dojezdového kola nebo od umístění baterie mild-hybridní motorizace), která disponuje obdélnými rozměry, pogumovaným povrchem a v neposlední řadě zátkou, která je umístěna na jeho dně. Ryze praktická záležitost.
Motorizace – aktuálně pouze s tříválcem
Puma je aktuálně na českém trhu nabízena pouze s tříválcovými motorizacemi EcoBoost. Jedná se o klasický tříválec disponující výkonem 92 kW (125 koní) a námi testovány mild-hybrid, který nabízí velmi slušných 114 kW (155 koní).
Mild-hybridní technologie má v nové Pumě klasické schéma. Vůz je tedy vybaven startér / generátorem, který částečně funguje jako elektromotor a tříválcové motorizaci umí vypomoci výkonem 11,5 kW. Potřebnou energii si tento elektromotor bere z baterie, do které si jí předtím uložil v rámci rekuperace. Puma tedy nejezdí čistě na elektřinu, nebo jí nelze dobíjet. Vůz si rekuperací uchovává energii, která by jinak zůstala nevyužitá. Puma tak rekuperuje samotným bržděním, nebo při puštění plynu a zařazené rychlosti. Rekuperace je v tomto případě velmi silná a vůz tak celkem netradičně výrazně zpomaluje.
Hra čísel je tedy jasně patrná a v reálu dobře rozpoznatelná, výkonnost této „atletické“ pohonné jednotce tedy opravdu nechybí. Dopovaní motorizace elektrickými kilowaty je pak dobře patrné na dynamice, kterou tato motorizace v reálu předvádí.
Její svižný jízdní projev je pak doprovázen klasickým, nepříliš oblíbeným, zvukovým projevem tříválce. U nové Pumy je pak tento zvukový projev bohužel výraznější, než je tomu u tříválcových motorizací konkurence.
Udávaná kombinovaná spotřeba vozu je 4,5 litrů na 100 km. K té jsem se však ani na chvíli nepřiblížil a v rámci týdenního testu se pohyboval okolo 6,5 litrů na 100 km.
Podvozkově je pak Puma spíše tužší, v zatáčkách pak velmi jistá. Podvozek si velmi dobře poradil i s 18“ koly. Pochválit pak musím i samotné řízení, které je přímé a s jasnou odezvou. Podvozek tedy společně s výborným řízením a potentní motorizací dodává nové Pumě jednoznačně sportovní charakter.
Stran jízdních asistentů pak rozhodně stojí za zmínku systém pro udržování v pruhu, který se nově při detekci krajnice obejde bez bílých pruhů. Dále je to systém, který vás informuje o nebezpečí v okolí, a to díky stálému připojení vozu k internetu.
Závěrem
Novou Pumu lze v základním provedení Titanium se základním tříválcem a šestistupňovým manuálem pořídit od 515 900 Kč včetně DPH. Námi testovaný kousek s nejvyšší výbavou ST-Line X, 155 – ti koňovým mild hybridním tříválcem a šestistupňovým manuálem startuje v ceníku od 633 900 Kč včetně DPH.
Ford Puma je vozem, který na sebe celkem úspěšně oblékl módní kabát v podobě kompaktního crossoveru. Dále je také vozem s velmi dobrým a jistým podvozkem, který je podpořen dobře čitelným a přímým řízením. Tříválcový mild-hybridní EcoBoost má pak dostatek výkonu a dynamika vozu rozhodně nechybí. Její slabinu pak vidím v samotné jadrnosti testovaného tříválce, který sice výkonově umí potěšit, ale občas také potrápit svým zvukovým projevem.