TEST DS 9 RIVOLI E-TENSE 225 – dokonalá souhra komfortního podvozku a plug-in hybridního pohonného ústrojí

0

Model DS 9 je třetím zástupcem a zároveň předposlední novinkou v rámci aktuálního portfolia francouzské automobilky, která nabízí automobily s puncem výjimečnosti a značné dávky originality. Modely DS 7 a DS 3 doposud cílily na dnes tak oblíbenou kategorii SUV, až s modelem DS 9 přichází jasný útok na kategorii prémiových sedanů. S poslední novinkou, modelem DS 4, pak automobilka úspěšně čeří vody v segmentu kompaktních hatchbacků.

Novinkový model DS 4 měl být také naším redakčním vozem minulého týdne, jisté poškození tohoto vozu nám však do cesty přihrálo již dříve testovanou „devítku“. Aktuálně se však jednalo o plug-in hybridní provedení E-TENSE 225, ve vyšším výbavovém stupni RIVOLI.

Taková nabídka se samozřejmě neodmítá, o to víc při představě, že komfortně laděnému podvozku bude sekundovat možnost čistě elektrického pohonu plug-in hybridního provedení.

Foto: Jan Horský

Exteriér

Model DS 9 je prémiovým sedanem velice elegantních tvarů, prodloužený rozvor vůz efektně protahuje a dodává mu tak punc limuzíny, která vás bude umět prezentovat.

Líbivé tvary a propracované detaily „devítka“ úspěšně přebírá ze sourozeneckých modelů, převážně pak z modelu DS 7. Nejvíce je to patrné v rámci přední partie, které dominuje objemná maska s velmi jemným členěním a výrazným chromováním po jejím obvodu. Toto chromování navíc velice efektně podtrhuje přední světlomety a výrazně se zařezává také do samotného nárazníku.

Přední světlomety jsou i u DS 9 opět vybaveny pověstnými rotačními moduly, které umí rozehrát opravdu velmi efektní představení. Dále tu máme linku denního svícení, která svým typickým světelným podpisem jasně naznačuje, z jaké stáje tento automobil pochází.

Automaticky výsuvné kliky dveří, se kterými přišel už model DS 3, zdobí i boční partie DS 9. Za zmínku pak stojí „pozičky“ na céčkových sloupcích, které se úspěšně odkazují na ikonickou DS 19. Dále tu máme zadní brzdové světlo, nápaditě integrované do víka zavazadelníku.

Od širokého postoje vpředu se pomalu přesouváme k velmi decentní zadní partii. Zde nechybí lampy s typickým vnitřním tvarováním, stejně tak jako jejich chromované podtržení mizející v bočních partiích vozu. Celou kompozici pak doplňuje dvojice poctivých chromovaných koncovek výfuku.

Model DS 9 je po stránce vnějšího designu rozhodně výjimečným vozem, jeho celkem jednoduché a elegantní tvarování je kontrastně doplněno silným důrazem na detail.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Ford B-Max 1.0 EcoBoost 100k Titanium - Překvapivý šikula
Foto: Jan Horský

Interiér

Interiér testované DS 9 pokračuje v nastoleném trendu exteriéru a nabídne elegantní tvarování a výše avizovaný smysl pro detail. Dále zaujme jistou bohatostí a výborným zpracováním. V případě testovaného kousku navíc opravdu elegantní kombinací červeného interiéru OPERA RUBIS (včetně kůže NAPPA), který je kombinovaný s černou alcantarou v místě sloupků a celé stropnice vozu.

Samozřejmě ani v interiéru se nevyhneme podobnosti s modelem DS 7. Kontinuální palubní deska je zde identicky „slitá“ s mohutným středovým panelem, který je vybaven voličem automatické převodovky a jednotlivými ovladači elektrického stahování oken, parkovací brzdou nebo voličem jízdních režimů.

Elegantní kontinuálnost palubní desky pak přerušuje pouze displej palubního infotainmentu. Ten se svými dvanácti palci vytváří poměrně značnou dominantu celé palubní desky. Navíc disponuje velmi příjemnou grafikou a díky spodní liště s rychlou volbou také zcela logickým ovládáním.

Již tradičně si postěžuji na grafické pojednání plně digitální kapličky přístrojů před řidičem, celým zobrazením prostupuje jistý motiv diamantu (kosočtverce), který však zobrazované údaje činí ne zcela přehledné a až zbytečně hravé.

Naopak jasná slova chvály musí směřovat k bohatě dimenzovanému vnitřnímu prostoru modelu DS 9. Velice pohodlná, prostorná a komfortní jsou také jednotlivá sedadla ve voze. Prodloužený rozvor vozu pak zcela logicky nejvíce dopřává posádce na zadních sedadlech. Díky nízké pozici za volantem a kontinuální palubní desce s mohutným středovým panelem jste na pozici řidiče a spolujezdce vozem příjemně obklopeni, v kontextu s testovanou barevnou a materiálovou kombinací platí toto tvrzení dvojnásob.

Zavazadlový prostor nabídne slušné půdorysné rozměry, vzhledem k tvarování karoserie je však celkem nízký a celkově nabídne průměrných 510 litrů objemu.

Foto: Jan Horský

Nabízené motorizace a jízdní dojmy plug-in hybridního provedení

Redakční test vozu se „základní“ benzínovou šestnáctistovkou máme již úspěšně za sebou, nyní se nám do rukou dostala její další, a to elektrifikovaná verze. Základem plug-in hybridního provedení E-TENSE 225 je již avizovaná benzínová šestnáctistovka PureTech, která je v této konkrétní variantě naladěna na 133 kW výkonu (180 koní) a dosahuje maximálních hodnot točivého momentu 300 Nm. I v tomto případě benzínová motorizace velmi dobře spolupracuje s osmistupňovou automatickou převodovkou.

Vůz je dále vybaven elektromotorem o výkonu 81 kW (110 koní) s hodnotou maximálního točivého momentu 320 Nm. Celkový kumulovaný výkon tohoto plug-in hybridního ústrojí dosahuje hodnoty 225 koní s maximálním točivým momentem 360 Nm.

Mohlo by vás zajímat:  TRACK TEST Jaguar F-Type S Cabriolet vs. Jaguar F-Type R Coupé

E-TENSE 225 disponuje také baterií o kapacitě 11,9 kWh, která mu propůjčuje „papírový“ dojezd čistě na elektrickou energii okolo 46 – 50 km. V reálu však počítejte spíše s hodnotami dojezdu okolo 40 km.

Hodnocení jízdního projevu aktuálně testované verze začnu u podvozku, protože v případě DS 9 je tím, co činí tento vůz tak komfortní. Vůz je totiž vybaven systémem DS ACTIVE SCAN SUSPENSION (u verze RIVOLI dodávaný ve standardu) v rámci kterého dochází k jisté kooperaci přední kamery a adaptivního podvozku. Kamera snímá povrch před vozem a adaptivní podvozek je díky dostupným informacím schopen reagovat na aktuální povrch. Celý systém pak funguje do rychlosti 130 km/h a značně tak přispívá k celkovému jízdnímu komfortu.

Dále tu máme volbu jízdních režimů, sportovní, komfortní, hybridní nebo čistě elektrický režim celkem znatelně mění chování vozu. Sportovní režim přitvrdí podvozek, změní účinnost posilovače řízení, změní se také reakce vozu na plynový pedál a „devítka“ daleko více „ždíme“ benzínovou šestnáctistovku, která je navíc podporována i elektromotorem. V zatáčkách je vůz celkem jistý, počítat však musíte s vyšší hmotností plug-in hybridní verze a také s faktem, že tento vůz je primárně o komfortu na palubě. Komfortní režim celý vůz zklidní a „devítka“ je příjemně plavná. Aktivovaný elektrický režim pak celkový komfort na palubě výrazně obohatí o tichý jízdní projev.

Nulový elektrický dojezd znamená, že se DS 9 začne chovat jako hybrid. Část elektrické energie si tedy uchovává a vám tak i v tomto případě umožňuje spořit palivo benzínové motorizace. Dobíjení vozu probíhá klasicky v rámci dobíjecích stanic nebo přes domácí zásuvku, další možností je dobíjení motorem a samozřejmě rekuperací. Rekuperace pak probíhá přes volič automatické převodovky, který je ergonomicky ideálně nasazen v rámci mohutného středového tunelu. Její aktivování je tedy naprosto komfortní a mnohdy ji upřednostníte před brzdovým pedálem.

Stran spotřeby, v čistě elektrickém režimu mi vůz prezentoval hodnoty okolo 17 kWh / 100 km, skoro letní počasí sice hrálo „devítce“ jednoznačně do karet, ale i tak ji za tuto hodnotu chválím. Spotřebu benzínu začínám sledovat až při nulovém elektrickém dojezdu, i tak je to ale celkem alchymie, neznámých do rovnice vstupuje poměrně hodně. Hybridní pohon však nějaké palivo uspoří a v kombinovaném provozu jsem se pohyboval okolo 7,5 l / 100 km, tedy další celkem pozitivní údaj.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Hyundai H350

Plug-in hybrid pod kapotou DS 9 mi dává velký smysl, jízdní projev tohoto pohonného ústrojí včetně čistě elektrické jízdy totiž adekvátně navazuje na obrovský komfort panující na palubě, stejně tak na jistou plavnost, kterou tento podvozek umí nabídnout. Další výhodou je, že v případě plug-inu je ideální, když o jízdě trochu přemýšlíte, předvídáte, to má pak za následek, že se vám hlavou přestanou honit myšlenky na hutnější motorizaci, kterou by si DS 9 rozhodně zasloužila : – )

Foto: Jan Horský

Závěrem

Model DS 9 je v nabídce od 1 325 000 Kč včetně DPH, a to s přeplňovanou benzínovou šestnáctistovkou PureTech (165kW, 300Nm), osmistupňovým automatem a výbavou PERFORMANCE Line. Stejná specifikace je pak dostupná ve vyšším výbavovém stupni RIVOLI od 1 425 000 včetně daně.

V nabídce jsou dále už jen plug-in hybridní verze, E-TENSE 225, E-TENSE 250 a vrcholný E-TENSE 360 4×4. Každá z těchto plug-in hybridních verzí je k dispozici opět ve výbavovém stupni PERFORMANCE Line a RIVOLI. Verze E-TENSE 225 startuje od 1 525 000 Kč (PERFORMANCE Line), E-TENSE 250 od 1 575 000 Kč (PERFORMANCE Line) a vrcholný E-TENSE 360 4×4 od 1 775 000 Kč (PERFORMANCE Line). Vrcholný výbavový stupeň RIVOLI je pak vždy o 100 000 Kč dražší.

Již tradičně je v ceně vozu obsažena záruka na 5 let / 100 000 km a také servisní smlouva FreeDrive na stejný rozsah. Ta obsahuje veškerý povinný servis, včetně práce servisu a také výměnu opotřebovaných dílů. Na baterii pak automobilka uvádí záruku 8 let / 160 000 km.

Model DS 9 rozšířil portfolio nabízených vozů o kousek, který naprosto adekvátně zapadá do konceptu automobilky. Jedná se tedy o výrazný a nápaditý vůz, který nabízí velmi komfortní jízdní projev. V rámci svého segmentu pak není žádnou konkurencí, ale jistou alternativou přinášející originální přístup. Aktuálně testovaná plug-in hybridní verze pak sebou přináší veškeré výhody tohoto pohonu a výrazně posouvá vlastní hranice jízdního komfortu.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

 

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora