Test CUPRA Formentor VZ 2.0 TSI DSG 4WD – jasné sportovní ambice na poli kompaktních SUV

0

Cupra je novou značkou, která v minulosti patřila pod sportovní oddělení španělského SEATU. V roce 2018 však došlo k osamostatnění této značky a Cupra se nyní profiluje jako inovativní výrobce jedinečných a sofistikovaných vozů poskytujících mimořádné sportovní výkony.

Jako první model uvedla Cupra na trh vůz kategorie SUV Cupra Ateca, po něm následoval model Cupra Leon (hatchback i sportstourer). Následně byl na trh uveden model Formentor, který se stal prvním modelem vyvinutým právě pro značku Cupra. Posledním počinem této značky se stal model Born, tedy první výhradně elektricky poháněný vůz značky.

Nám se aktuálně do redakčního testu dostal model Formentor, vybavený přeplňovaným benzínovým dvoulitrem disponujícím vrcholným výkonem 310 koní. Motorizace spolupracovala se sedmistupňovou DSG převodovkou, která veškerý dostupný výkon přenášela na obě nápravy.

Foto: Jan Horský

Exteriér

Cupra Formentor přichází s tvary, které úspěšně kombinují sportovní charakter značky a tolik oblíbenou kategorii kompaktních SUV.  Vůz tedy nabízí robustní postoj s vyšší světlou výškou, dále pak efektní nízkou linii střechy, která podtrhuje jeho avizovaný sportovní charakter. Formentor je tedy kompaktním SUV velice líbivých a značně atletických tvarů.

Přední partie zaujme objemnou maskou s výrazným logem automobilky, dále uhrančivě tvarovanými světlomety, které jsou v rámci karoserie posazeny celkem vysoko a stvrzují tak robustní charakter vozu. Výrazného tvarování se dočkal také přední nárazník, převážně pak jeho spodní partie.

Boční profil vozu to je kombinace avizované robustnosti spodních partií vozu a dynamického tvarování střešní linie.

Zadní partii tvoří pro značku charakteristicky tvarované světlomety s efektním světelným propojením. Samozřejmostí je také hned čtveřice „plnotučných“ a skvěle vypadajících koncovek výfuku.

Cupra Formentor je po stránce vnějšího designu velmi povedeným vozem, kterému se elegantně povedlo implementovat sportovní tvary do karoserie kompaktního SUV. Testovaná barevná kombinace vypadá jednoduše skvěle, chválím také tvarování 19″ kol, které nechávají náramně vyniknout příplatkové brzdiče Brembo.

Mohlo by vás zajímat:  Test MAZDA 3 E-SKYACTIV X 186 - i nadále svá
Foto: Jan Horský

Interiér

Sportovní charakter vozu se v případě Formentoru efektně přesouvá do celého interiéru. Nechybí mu výborné zpracování doprovázené velmi dobrou vnitřní ergonomií. Avizovaná sportovnost se pak nejvíce propisuje do tvarování palubní desky a jednotlivých detailů. Interiér je tedy opticky protkán výrazně zalomenými liniemi a ostře řezanými tvary.

Palubní desce dominuje 12″ displej palubního infotainmentu s velmi dobrou grafikou a slušnou odezvou. Palubka přístrojů před řidičem je plně digitální (Digital Cockpit) a nabízí více režimů zobrazení, jedním z nich je také sportovní, speciálně vyvinutý pro modely Cupra. Palubní deska je ve své horní části lemována horizontální linkou osvětlení, která přechází až do bočních výplní dveří, kde nabídne také praktickou funkci například v podobě signalizace asistentu sledujícího mrtvý úhel.

Skvěle tvarovaný a výborně vypadající je multifunkční volant, na který se v případě Formetoru navíc nastěhovalo startovací tlačítko a ovladač pro volbu jízdního režimů.

Formentor potěší také velmi dobrou vnitřní prostorností, sportovně střižené sedačky nabídnou nižší posed, který k pocitu vzdušnosti jen přispívá. Adekvátně dimenzovaný je také prostor pro posádku na zadních pozicích, zvláště pak v místech nad hlavou.

Zavazadlový prostor disponuje slušným základním objemem 450 litrů, verze s pohonem všech kol nabídne 420 litrů a plug-in jen 345 litrů objemu.

Foto: Jan Horský

Nabízené motorizace a jízdní dojmy

Pohonné jednotky nabízené pro model Formentor jsou tradiční, koncernové nabídky. Základ tvoří benzínová 1.5 TSI (110 kW), která je v kombinaci s pětistupňovým manuálem nebo sedmistupňovým DSG automatem. Dále je v nabídce motorizace 2.0 TSI o výkonech 140, 180 a 228 kW. Nejslabší a nejsilnější dvoulitr je pak vybaven pohonem všech kol a sedmistupňovým DSG automatem. V případě 180 kW verze je poháněna pouze přední náprava a vůz je opět vybaven automatickou převodovkou.

Cupra Formentor je v nabídce také s naftovou motorizací, jedná se o klasické 2.0 TDI (110 kW), v případě „předokolky“ je vůz vybaven manuální převodovkou, v případě pohonu všech kol sedmistupňovým automatem. Další možností je také koncernová plug-in hybridní technika kombinující benzínovou čtrnáctistovku a elektromotor.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Citroën C-Elysée

V rámci speciální limitované nabídky je k dispozici Formentor s označení VZ5, kterému pod kapotou bije pětiválcová motorizace 2,5 TSI o výkonu 287 kW spolupracující se sedmistupňovým DSG automatem, který přenáší výkon na všechna čtyři kola.

Námi testovaný vůz byl vybaven tím „skoro“ nejlepším, jednalo se tedy o přeplňovaný 2.0 TSI naladěný na 228 kW (310 koní) výkonu s maximálním točivým momentem na hodnotě rovných 400 Nm. Motorizace byla kombinována s automatickou DSG převodovkou a pohonem všech kol (4Drive). Zrychlení z 0 na 100 km/h vůz zvládá za 4,9 sekundy a maximální rychlost je omezena na 250 km/h.

Jízdní projev testovaného Formentoru byl značně odvislý od zvoleného jízdního režimu. Vůz jich nabízí hned pět a jedná se Comfort, Sport, Cupra, Individual a Offroad. Z výše uvedeného je tedy jasně patrné, že jízdní projev vozu umí být celkem pestrý. Režim Individual nám pak napoví, v jakých směrech se Formentor nechá přizpůsobit, primárně se tedy jedná o nastavení adaptivního podvozku, náhonu na všechna kola, řízení, odezvy motoru, zvuku motoru, výkonu klimatizace a reakcí adaptivního tempomatu.

Denní užívání Formentoru je v kombinaci s režimem Comfort bezproblémové, adaptivní podvozek a sedmistupňový DSG automat vám umí dopřát dostatek jízdního komfortu, který je podpořen ergonomicky dobře fungujícím interiérem.

Značná dynamika a sportovní ambice pak přichází s aktivací režimu Sport případně ještě ostřejšího režimu Cupra. Vůz se celkem znatelně „naježí“ a přichází s hbitější reakcí motoru, výrazně tužším nastavením řízení a podvozku, změní se také nastavení pohonu všech kol. Vůz disponuje příjemně konstantním a mohutným zátahem, veškerý výkon je pak díky chytrému pohonu všech kol přenášen na vozovku s důrazem na maximální trakci.

Jedinou slabinou avizovaných režimů je falešný zvuk motoru, převážně pak v režimu Cupra. Tuto neduhu lze naštěstí obejít Individuálním režimem, kde tento zvuk lze vypnout (možnost Pure) a vše ostatní pohodlně nastavit do režimu Cupra. Díky tomu pak uslyšíte přirozený projev přeplňovaného dvoulitru včetně hvízdání turbodmychadla a efektního střelení motoru do výfuku.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Hyundai i40 1,7 CRDi AT - Prémiový mainstream

Testovaný Formentor VZ je tedy kompaktním SUV, které vás rozhodně bude bavit řídit. Vůz umí být opravdu rychlý, motorizace má za každých podmínek dostatek výkonu, podvozek je pak v kontextu s příslušnou kategorií nebývale jistý a automatická DSG převodovka jen dotváří celkově povedený dojem.

Z uvedených řádků je tedy patrné, že Formentor umí být dostatečně komfortní v rámci městského prostředí, vyšší světlá výška a režim Offroad ho pustí i mimo zpevněné komunikace a potentní motorizace v kombinaci s pohonem všech kol dostojí jeho sportovních ambicí. To vše při průměrné spotřebě okolo 9,0 litrů na 100 km.

Foto: Jan Horský

Závěrem

Cupra Formentor je v nabídce již od 839 900 Kč včetně DPH, tuto „základní“ verzi tvoří benzínová 1.5 TSI motorizace s výkonem 110 kW spolupracující s šestistupňovou manuální převodovkou. Cupra Formentor VZ pak startuje od 1 114 900 Kč včetně DPH, v tomto případě se jedná o vůz s benzínovým 2.0 TSI o výkonu 185 kW, který spolupracuje se sedmistupňovým DSG automatem. Námi testovaný vrcholně naladěný dvoulitr (228 kW) s automatem a čtyřkolkou pak pořídíte od 1 459 900 Kč, plug-in hybrid pak od 1 204 900 Kč včetně DPH.

Výše uvedený limitovaný pětiválcový Formentor VZ5 2.5 TSI DSG 4WD přichází s ceníkovou cenou od 1 869 900 Kč včetně daně.

Cupra Formentor je tedy velmi příjemným oživením poměrně nabité kategorie kompaktních SUV. Do této kategorie pak úspěšně přináší hodně sportovního ducha, který se opírá o výrazný a dynamicky střižený vzhled, fungující a opět sportovně laděný interiér a v neposlední řadě o skvělé jízdní vlastnosti.

 

 

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

 

 

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora