Skupina PSA to se svým útokem na oblíbenou kategorii SUV myslí opravdu vážně, na její produkci je to pak jednoznačně vidět. Po modelech 3008 a 5008, či modelech Grandland X nebo DS 7 Crossback přichází na trh také zástupce automobilky Citroën.
Citroën C5 Aircross je tedy trendy vozem aktuální doby. Stejně tak jako C3 Aircross nechává i tento model svého předchůdce v zapomnění. C5 Aircross svými proporcemi vtrhl celkem nebojácně na pole již zmíněné dlouhodobě oblíbené kategorie SUV. Jeho design ctí aktuální rukopis automobilky a princip Airbumb se zde jednoznačně nezapře. Vůz je tedy dobře čitelný a jasně zapamatovatelný.
Do redakčního testu jsem dostal aktuálně nejdražší provedení tohoto vozu, a to s naftovým přeplňovaným dvoulitrem BlueHDi o výkonu 130 kW, který spolupracoval s osmistupňovým automatem.
Decentní exteriér
Citroën s vnějším pojetím C5 Aircross lehce ubral na intenzitě extravagantnosti. Řekl bych, že je na něm znát jistá opatrnost v razantním názoru. Již zmiňovanými prvky Airbumb sice disponuje, ve výsledku však jen velmi decentně. Vyskytují se ve spodní části bočních dveří, předním nárazníku, vidím ho také ve výrazném chromování boční partie vozu a lehký náznak můžeme sledovat v trojrozměrném pojetí zadních lamp.
Jinak vůz působí celkem příjemně robustně. Prvky denního svícení jdou integrovaný do chromovaného rámečku, který navíc vytváří přední znak vozu. Velmi mě pak baví zadní partie, ta je ve výsledku celkem strohá, ale například její krátký přesah dává výrazně vyniknout zadním kolům, nebo tvar (bohužel falešných) obou koncovek výfuku, to jsou detaily, které vypadají jednoduše dobře.
Celkově lze tedy vnější pojetí nové C5 Aircross hodnotit jako originální a povedené.
Prostorný interiér
Interiéru vládne kombinace černé s šedými barevnými odstíny. Tato barevná kombinace je v detailu elegantně doplněna prošíváním v barvě vozu. Jistá extravagantnost, kterou známe například z C3 Aircross jde v testované C5 lehce stranou. Prvky Airbumb prolínající se celým vozem naleznete i zde v interiéru, jejich prezentování je však velmi decentní. Předním pozicím vládne celkem mohutný středový tunel, který se navíc, směrem k palubní desce, rozšiřuje. Kromě voliče automatické převodovky disponuje ovladači pro start x stop, pro volbu jízdního režimu Sport a Eco, nebo ovladačem pro jízdu z kopce a ovladačem systému Grid Control.
Celkem netradičně, na poměry značky, decentní palubní desce dominuje plně digitální displej palubky přístrojů před řidičem, následně pak samotný displej palubního infotainmentu. Plně digitální displej před řidičem sice disponuje asi pěti možnými profily zobrazení, bohužel ani jeden z nich mi nebyl zcela stoprocentně pochuti. Ocenil bych alespoň jedno i když digitální zobrazení klasického rychloměru a otáčkoměru. Toho jsem se bohužel nedočkal, a to i přesto že nedávno testovány koncernový Peugeot to umí velmi elegantně.
Celkem známe je pojetí palubního displeje infotainmentu, který příjemně nahrazuje mnoho zbytečných ovladačů. Díky tomu je pak palubní deska vybavena pouze lištou s dotykovými ovladači ovládající základní menu infotainmentu. Pod touto lištou je pak druhá, která disponuje ovladači pro hlasitost rádia, vypínání systému start x stop, případně ovladači pro výhřev oken.
Prostor na předních pozicích je dostačující, opticky výše posazená palubní deska a mohutný středový tunel vás velmi komfortně obklopují. Na nejvyšší výbavu však překvapí manuální ovládání sedadel bez možnosti jejich výhřevu. Zadní pozice potěší svým dělením na tři samostatná sedadla. Slabinou zadních pozic je pak méně prostoru pro kolena, ten je samozřejmě odvislý od pozice předního sedala.
Samotný zavazadlový prostor díky proporcím vozu disponuje uživatelsky příjemnou vyšší nakládací hranou, dále pak základním objemem 580 litrů.
Motorizace
Testovány Aircross poháněl naftový přeplňovaný dvoulitr o výkonu 130 kW. Tato motorizace následně velmi dobře a ochotně kooperovala s osmistupňovým automatem.
Jedná se o klasickou měničovou automatickou převodovku, která svých osm převodových stupňů střídá velmi rychle a plynule. Osm stupňů oceníte hlavně v kontinuitě zrychlování vozu, samotný osmý rychlostní stupeň pak při dálniční rychlosti, kdy se motor převaluje na necelých dvou tisících otáčkách. Během týdenního testu jsem se se spotřebou této konkrétní specifikace pohyboval lehce nad hodnotou sedmi litrů, a to na vůz těchto rozměrů není špatný údaj.
Jízdní projev
Citroën C5 Aircross dostal nový podvozek, respektive tlumiče, které jsou nově vybaveny hydraulickými dorazy. Tato technologie dělá jízdu s C5 v základním režimu velmi komfortní. Režimy Eco a Sport základní vlastnosti logicky lehce pozmění. Režim Sport využijete logicky při chuti na ostřejší jízdu. Podvozek se následně přitvrdí, ztuhne řízení a motor celkem znatelně ožije, změní se také reakce na plyn a samotný chod automatické převodovky. C5 pak v tomto režimu umí být, a to i díky čtyřem stovkám točivého momentu, celkem velmi svižná.
Zmínil jsem tedy, že vůz je komfortní a v případě potřeby umí být i dynamický, jak je to ale s terénními vlastnostmi? Zde už lehce narazíte, absence čtyřkolky a světla výška 230 mm jeho působnost vymezují tak akorát na rozbitou polní cestu. C5 Aircross je vybaven systémem Grid Control s funkcí Hill Assist Descent. Systém můžete nechat fungovat automaticky v režimu Standard, nebo si zvolit některý z ostatních jízdních režimů (písek, sníh, ESP Off). S tímto systémem je spojena další funkce, a to asistent pro jízdu z kopce (Hill Assist Descent). Je otázkou, do jaké míry tyto dva asistenty využijete, osobně si tím nejsem moc jistý. Na druhou stranu však chápu jistou snahu výrobce o kompenzaci absence pohonu 4×4.
Závěrem
Nový Citroën C5 Aircross je dobrým vozem. Vozem, který nabídne originální, přesto umírněný a svěží vnější vzhled v rámci oblíbené kategorie SUV. Dále od něj můžeme čekat prostorný interiér a rozmanité jízdní vlastnosti.
Cenově startuje nová C5 Aircross v základní výbavě LIVE, která disponuje benzínovou motorizaci 1.2 PureTech a šestistupňovou manuální převodovkou na akční ceně 520 000 Kč včetně DPH. Námi testovány kousek v nejvyšší výbavě SHINE, dvoulitrovou naftovou motorizací a osmistupňovým automatem na akční ceně 815 000 Kč včetně DPH.