Test Citroën ë-C4 X: Elegance fastbacku s moderním vzhledem SUV, včetně nejekologičtější motorizace pod kapotou

Img 20230307 151208

Když se řekne crossover, logicky si představíme malé SUV. Citroën ale ukazuje, že to může být klidně trochu jinak. Že do kategorie crossoverů může patřit i sedan. Konkrétně mám na mysli auto s označením Citroën C4 X, který vychází ze známého kompaktního hatchbacku. Tuhle novinku, označenou písmenem X, nabídne automobilka s benzinovou, naftovou i plně elektrickou motorizací. A tou jsem týden jezdil já, takže jdeme na to. Test Citroën ë-C4 X začíná.

Osobitý styl

V první řadě se oprostěte od toho, že Citroën C4 je kompaktním hatchbackem. Citroën ë-C4 X je totiž sedan a rozhodně se netajím tím, že jde o poměrně překvapující krok. Z hlediska designu však tuhle karosářskou verzi považuji za velký benefit, protože především z bočního pohledu vypadá Citroën C4 X velmi elegantně. Zařadit ho můžeme mezi stávající modely C4 a C5X, a to i pro celkovou délku 4,6 metru.

Pojďme však na detaily a jednotlivé prvky, které stojí za zmínku. Třeba v podobě vysoké kapoty se dvěma konkávními prolisy, nebo dvojici chromovaných lišt, které přímo vycházejí z loga umístěného uprostřed masky. A které procházejí celou šířkou přídě auta. Povedené je i zakončení dvojice chromových lišt, jelikož lemují dvoúrovňové přední světlomety, které jsou tímto způsobem velmi originálně odděleny.

Foto: David Hampl

Když jsme u těch světlometů, pozornost přitáhnou i zadní, které s těmi předními designově perfektně ladí a tvoří jednotný, ucelený styl. Svým vzhledem zadní světla připomínají šíp, směřující do středu vozu. Když červené linie virtuálně prodloužíme a protneme, vznikne kříž, nebo také poslední písmeno v názvu Citroën ë-C4 X.

Komfort a praktičnost

Už jenom usednutí do auta bylo zajímavým zážitkem. Široká sedadla Advanced Comfort jsou vyrobeny z 15 mm speciální zesílené pěny, což nabízí kombinaci pohodlí, ale i opory pro tělo. Samozřejmostí byl široký rozsah nastavení, včetně bederních opěrek, nebo možnost využití funkce jemné masáže. K celkovému komfortu a pohodlí přispívá také systém odpružení s progresivními hydraulickými dorazy. Nutno říct, že takový dokonalý dojem jako C5 X ve mě Citroën ë-C4 X nezanechal, ale přesto musím konstatovat, že jízda je to opravdu komfortní.

Mohlo by vás zajímat:  Test Opel Corsa-e: Auto do míst, kde elektromobilita dává největší smysl

Interiér působí celkově vzdušným a prostorným dojem. Takový pocit mají, jak pasažéři vpředu, tak i vzadu. Až člověk začíná váhat, zda je opravdu v autě kompaktní třídy. Pokud jde o provedení kabiny, je patrný jasný důraz na minimalismus a jednoduchost. Místo řadicí páky volič převodovky e-Toggle, elektronická ručka, volič jízdních režimů, většina funkcí dostupná skrz infotainment… Nemůžu si pomoct, ale tenhle styl se prostě do sedanu dokonale hodí a pocitově jeho interiér značně provzdušní a zvětší. Potěší i klasické mechanické ovládání klimatizace, dokonce s možností volit teplotu nebo intenzitu ventilátorů otáčením ovladačů.

Foto: David Hampl

K čemu mám výhrady, to je určitě head-displej. Nic proti této technologii, ale Citroën ë-C4 X místo promítání na sklo používá stále klasické vyklápěcí sklíčko, což není úplně nejmodernější řešení. Naopak vyzvednout musím jednoduchou digitální přístrojovou desku, která zobrazuje přehledně vše, co je potřeba, s možností individuální konfigurace. Chválím i displej infotainmentu, který na „home“ obrazovce nabízí tlačítka rychlého přístupu. Na druhou stranu, řada věcí je až zbytečně skryta v „Seznamu aplikací“, což může často jen prodlužovat hledání konkrétních ovládacích prvků. Příkladem je třeba detailní nastavení klimatizace, nebo zobrazení toku energie. Na druhou stranu, připojené Android Auto je aktivní hned z homepage.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Peugeot 308 1,6 e-HDi - Spotřeba v hlavní roli.

Nejekologičtější motor

Pozor na srovnávání s vozem Peugeot 408, postaveným na platformě EMP2. Citroën C4 X je postaven na starší platformě CMP. Ta nabídla i možnost zachování všech tří motorizací. Tedy benzínu, nafty a také elektřiny. Právě ta zajišťovala pohon testovaného modelu. Citroën ë-C4 X nabídne elektromotor s výkonem rovných 100 kW, akumulátor o kapacitě 50 kWh a z toho vycházející papírový WLTP dojezd až 360 km. Musím říct, že tahle hodnota už je pro běžné použití a cestování dostačující. Dodat šťávu na cestách je možné na DC nabíječkách výkonem až 100 kW.

Předností Citroënu C4 X je ale určitě zavazadlový prostor. Ačkoliv je to sedan, pyšní se velmi slušnou kapacitou o objemu 510 litrů. Oproti hatchbacku je tu schopnost převážení určitých předmětů omezena vstupním otvorem, ale i tak nabízí zavazadelník poměrně snadný přístup při nakládce třeba velkých kufrů. Pod podlážkou je k dispozici i menší prostor, který se mě konkrétně skvěle hodil pro uložení kabelů, kterými jsem Citroën ë-C4 X dobíjel. Ty tak nikde nepřekáží.

Foto: David Hampl

Francouzská pohodlnost

Jak jsem již zmínil – sedadla, systém odpružení s progresivními hydraulickými dorazy, příjemné naladění podvozku, nebo i bezhlučný motor, zkrátka udělají svoje. Citroën ë-C4 X je na běžných silnicích pohodlným autem, ale nutno říct, že větší díry či příčné nerovnosti prostě pocítíte. Ač sedím v crossoveru, na delších cestách si připadám spíše v klasickém sedanu. Jak pokud jde o jízdní komfort a vlastnosti, tak třeba i o aerodynamiku a s ní spojenou spotřebu. Papírovaná kombinovaná spotřeba je dána hodnotou 18,3 kWh na 100 kilometrů. Já se za týden po ujetí skoro tisíce kilometrů, kde nechyběly dálnice, dostal na velmi slušnou hodnotu pod 20 kWh. Tenhle výsledek může uklidnit i při pohledu na hodnotu dojezdu, která zkrátka může +/- odpovídat papírovým hodnotám.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Nissan Pulsar

Výkon elektromotoru autu plně dostačuje. I díky celkové aerodynamice lze očekávat dynamickou jízdu, kterou lze ovlivnit i volbou jízdního režimu. Ty totiž omezují celkový výkon a ten plný je k dispozici pouze v režimu sportovním. Naopak Eco režim omezí výkon topení a klimatizace, což nemusí být vždy praktické. Co Citroën ë-C4 X nenabízí, je větší rozsah rekuperačního brzdění. Buď je k dispozici základní nastavení, nebo intenzivní režim „B“. Nic mezi tím, ani režim čistého plachtění.

Foto: David Hampl

A kolik Citroën ë-C4 X stojí? V základní výbavě Feel, se započtením akční slevy i bonusu za nový vůz, je třeba si připravit 889 900 Kč. Když budeme napříč výbavami pokračovat dále, až ke stupni Shine Pack, dostáváme se na cifru, která se vešla pod onu magickou milionovou hranici. Konkrétně je to 989 900 Kč, což vzhledem k tomu, že mluvíme o elektromobilu, považuji za hodně slušné. Pořád tu ale bude ono porovnání s benzínem – 689 900 Kč, nebo naftou – 739 900 Kč, které tu lákavou cenovku elektromobilu trochu sráží.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora / David Hampl
David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora