Určitě mnoho lidí ví, že třídu MPV založil Renault Espace v osmdesátých letech, a na to začaly reagovat pochopitelně ostatní automobilky. Citroën se vytasil s modelem Evasion, jež má shodnou konstrukci s Peugeotem 806, Fiatem Ulysee a Lancií Zeta. Ovšem prvním kompaktním MPV francouzské značky Citroën byla první generace modelu Xsara Picasso, která se představila v roce 1999. Až v roce 2006 se na pařížském autosalonu ukázala druhá generace a to s novým označením – původní Xsara byla nahrazena C4, jelikož vycházela z hatchbacku nižší střední třídy.
Avšak konec vzpomínání, přesuneme se do současnosti. Píše se rok 2013 a Citroën představuje na ženevském autosalonu kontroverzní koncept Technospace, jež má předobrazovat novou generaci populárního velkoprostorového modelu C4 Picasso. Nikdo to nečekal, ale bez malých drobností byl Technospace puštěn do sériové výroby a veřejnost ho mohla vidět poprvé na letošním frankfurtském autosalonu. Měli jsme to štěstí a do naší redakční garáže dorazil Citroën C4 Picasso s nejvýkonnějším benzínovým motorem v nabídce modelu a nejvyšší výbavou Exclusive.
Design – Prostě originální!
Při pohledu na zmíněnou koncepční studii Technospace si určitě řada z nás řekla, že tohle je jen jakýsi úlet designérů a nemůže to vstoupit do produkční výroby, ale opak se stal pravdou. Po dlouhých letech se Citroën odvážil po stránce designu a jde si vlastním směrem.
Základem originálního a vkusného designu je velmi extravagantní přední část složená z úzkých světel, která slouží pro denní svícení a v případě potřeby se přemění na směrová světla. Pod nimi jsou k mání bi-xenonové samonatáčecí světlomety (za příplatek 21 000 Kč), jež svítí opravdu náramně, a jejich natáčení oceníte hlavně při nočních jízdách. Příď kontroverzní C4 Picasso je naprostým důkazem, že automobilka měla doslova „koule“ na to, aby něco takového začala vyrábět. A nutno podotknout, že to funguje, jelikož prodeje stoupají a Citroën C4 Picasso sbírá jedno ocenění za druhým.
Profil zaujme 18“ litými koly v dvoubarevném provedení (za příplatek 9000 Kč), které společně s nepřehlédnutelným červeným odstínem Rubi (za příplatek 14 900 Kč) a odznáčky Exclusive dotvářejí vozu jistou dávku elegance. Zadní část je taky něčím originálním, přesněji sdruženými LED diodovými lampami, které vytvářejí 3D efekt a při noční jízdě se na silnicích stanete nepřehlédnutelnými. Musím uznat, že při pohledu na první oficiální snímky nové C4 Picasso jsem se zděsil, ale po osobním setkání jsem byl nucen změnit názor. Nový Citroën C4 Picasso se opravdu povedl a doslova jsem si ho oblíbil.
Interiér – Digitalizace
Dalo se očekávat, že sedadla francouzského velkoprostorového automobilu budou velmi pohodlná, ale že se v nich bude sedět až tak dobře, to jsem opravdu netušil. Sedačky nabídly nejenom hezký posed, ale i vyhřívání či odvětrávání s třemi stupni intenzity, společně s masážní funkcí, a spolujezdcova dokonce i elektricky stavitelnou komfortní opěrku nohou (součástí paketu Lounge). Sice mohly být lepší boční opěry sedadel, ale není to vada, jelikož s tímto autem nebudete jezdit zostra. Potěšil také multifunkční volant s ideálními rozměry a tím pádem se s ním dobře manévrovalo i v městských ulicích. Nutno podotknout, že výhled z vozu byl úžasný a to především díky panoramatickému čelnímu sklu a postranním okénkům s úzkými A-sloupky. Bonusem pak byla panoramatická střecha, jež se řadí mezi největší v daném segmentu, v případě potřeby ji lze skrýt elektricky ovládanou roletou. Neobvyklou věcičkou v nové C4 Picasso je také malé zpětné zrcátko, pomocí kterého sledujete své ratolesti na zadních sedačkách, aniž byste se na ně museli otáčet a odvraceli tak pozornost od silničního dění.
Novinkou u druhé generace C4 Picasso, respektive třetí generace Picassa, je také „digitální svět“. Přeloženo do češtiny – ve voze nenaleznete analogové budíky, spoustu tlačítek nebo třeba panel pro ovládání rádia či klimatizace. Vše jmenované, a nejen to, suplují dvě dotykové obrazovky v centrální části palubní desky. Ta větší, s úhlopříčkou 12“ a HD rozlišením, nahrazuje přístrojový štít, tudíž zobrazuje dva ukazatele (rychloměr a otáčkoměr), údaje z palubního počítače a další podrobnosti, které se jinde nachází klasicky v přístrojovém štítu. Pokud se vám nebude zamlouvat výchozí motiv, je k mání ještě jeden, který vše zobrazuje v jakýchsi třech panelech vedle sebe.
Pomocí druhého displeje, o velikosti 7“, si nastavíte především teplotní podmínky v kabině, právě přehrávanou hudbu, GPS navigaci nebo i jaké asistenční systémy chcete mít právě aktivní. Zkrátka a dobře, větší zobrazovací jednotka plně nahradí to, co u konkurenčních modelů je k dispozici v konvečním přístrojovém štítu. Naopak ta menší naplno sekunduje přebytek tlačítek na středové konzole, včetně ovládacích panelů. Dobrý poslech hudby je vám dopřáván prostřednictvím hifi soustavy JBL se šesti reproduktory na palubě. Avšak co si budeme povídat, každému digitalizace nebude vyhovovat, jelikož oči ztrácejí kontakt s vozovkou.
Ve vozu není nouze ani o odkládací prostory. Klasikou je přihrádka před spolujezdcem, kapsy ve dveřích a malá přihrádka mezi předními sedadly pod loketními opěrkami. Ovšem velmi nás překvapil otevírací box na středu palubní desky ve spodní části, kde objevíme zásuvku na 12V/230V, USB/AUX port i tradiční zapalovač. Je tu k mání také menší světlo, což je důkazem, že inženýři mysleli opravdu na vše. Prostoru na zadních sedačkách je nadmíru, po usednutí se naskýtá dostatečný prostor jak u kolen, tak u hlavy. Vůbec se nemusíte bát, že by se tu neusadili tři urostlí pánové. Ale problém je v krátkých opěradlech. S každým sedadlem se dá manipulovat dle libosti, tudíž sklopit opěradlo nebo posunout se dopředu či dozadu není žádný problém. Jo, s tímto autem by byla radost jet k moři na druhé řadě sedadel, kde jsou k dispozici i stolečky, opět s lampičkami.
Zavazadlový prostor v základním uspořádání nabídne objem 537 litrů, avšak při přesunu zadních sedadel se objem zvýší na hodnotu 630 litrů. Po sklopení druhé řady sedadel se dočkáme objemu až 1709 litrů a celkem rovné podlahy. Při zkoumání v kufru nás zaujala skvělá vychytávka – tradiční osvětlení prostoru se po vyjmutí přetransformuje na praktickou svítilnu, za což má u nás automobilka plusové body. Páté dveře se zvedají příjemně a nejsou vůbec těžké. Při zavírání se nemusíte namáhat, jelikož stačí stisknout tlačítko a dveře se zavírají za doprovodu varovné signalizace, opět velmi přínosné.
Jízda – Jako v kosmu!
Námi testovaná C4 Picasso je postavena na zcela nové modulární platformě EMP2, která se dá charakterizovat jako koncernová platforma MQB. Citroën C4 Picasso/C4 Grand Picasso je první vlaštovkou s tímto podvozkem, díky kterému se snížila hmotnost až o 70 kg. S novou platformou přichází i řada zlepšení. Téměř jistotou je komfortní nastavení, které nerozhodí ani příplatková 18“ kola. Postřehli jsme také menší naklánění karosérie než doposud. V motorovém prostoru se nachází přeplňovaný čtyřválec 1,6 THP o výkonu 156 koní při 6000 otáčkách za minutu a točivém momentu 240 Nm, který je dostupný již od 1400 ot/min. Díky skvělému výhledu z vozu je MPV v městských uličkách sympaticky obratné a také budíte značnou pozornost. Při zařazení zpátečky je samozřejmostí přenesený obraz na centrálním displeji z parkovací kamery, ale také se automaticky sklopí obě vnější zpětná zrcátka co nejníže, abyste viděli na čáry vymezující parkovací místo nebo obrubník. Jakmile úkon dokončíte, zrcátka zajedou nazpět do Vámi nastavené polohy. Pokud se však s tímto „obrem“ na parkování necítíte, dá se využít parkovací asistent, který Vám zaparkuje podélně nebo příčně. Co se týká městské spotřeby paliva, musíte počítat s hodnotou kolem 9 l/100 km.
Hurá na okresky! Můžete vzít jed na to, že nová C4 Picasso se neplazí jako jiné MPV v dávných dobách. Motor je kultivovaný i celkem dynamický. Zírali jsme, jak dokáže svou sílu využít již v poměrně nízkých otáčkách a udržet si ji až do vyšších sfér. Chválu si zaslouží řízení, jež dodává dostatečnou zpětnou vazbu a také šestistupňová manuální převodovka, která má celkem přesné řazení a dobře vymezené dráhy, proto není divu, že dobře spolupracuje s pohonnou jednotkou. Při vyjetí ze svého pruhu, nebo překročení povolené rychlosti, začne vibrovat bezpečnostní pás, čímž Vás asistenční systém upozorňuje na nějakou chybičku. Spotřeba paliva na okresních silnicích se pochopitelně snížila, přesněji na 7,5 l/100 km.
Současná C4 Picasso není brzdou ani v dálničním provozu, kde se cítíte jako kapitán kosmické lodi. A to z důvodu, že podvozek pohlcuje výmoly a při rychlosti 130 km/h neslyšíte žádný hluk zvenčí, tudíž si můžete dopřát v klidu poslech hudby z JBL audio soustavy. Agregát 1,6 THP patří rozhodně mezi „živé“ motory a pohledy ostatních řidičů, kdy je předjíždíte na dálnici s futuristickou „krabicí“, jsou k nezaplacení.
Závěr – Nejlepší MPV na trhu
Nemůžu se stále zbavit pocitu, že jsem měl tu čest řídit nejlepší MPV, které je v současné době k dispozici na českém trhu. V prvé řadě jsem si zamiloval ten extravagantní design, kterému jsem z počátku nemohl přijít na chuť, a do toho prostorný interiér s novými technologiemi, a v neposlední řadě skvělé jízdní vlastnosti ve srovnání s konkurencí. Pokud nejste příznivci dieselových motorů, určitě zvolte 1.6 THP (156 k), která má dostatek síly a hlavně je opravdu dynamická i při plném obsazení vozidla. Citroënu se zkrátka nová generace C4 Picasso povedla a je to vidět, poněvadž sklízí úspěchy i na mezinárodních štacích. Rozhodně doporučujeme jako horkého kandidáta pro rodinu a ta svítilna v zavazadlovém prostoru je prostě originální!
Základní akční cena vozu (C4 Picasso 1.6 VTi 120 Attraction): 399.900,- Kč
Základní akční cena testovaného vozu (C4 Picasso 1.6 THP 155 Exclusive): 600.900,- Kč
Klady
– originální design
– digitalizace interiéru
– zavazadlový prostor se svítilnou
– pohonná jednotka
– kultivovanost
Zápory
– vyšší cena
– displeje odvádí pozornost
– loketní opěrky
– krátká opěradla zadních sedadel
Porovnejte parametry vozu Citroën C4 Picasso s konkurencí na Autohled.cz