TEST BMW X3 xDrive 30d – Jízda pánů

TEST BMW X3 xDrive 30d - Jízda pánů

S druhou generací BMW X3 jsem se setkal již během loňského roku. Tenkrát jsem měl k dispozici celkem očesanou verzi, jejíž srdce tvořil základní naftový čtyřválec o maximálním výkonu 135 kW. Vzpomínám si, že jsem si tenkrát velmi pochvaloval solidní zátah od nízkých otáček, sametový chod automatu ZF a vynikající řízení.

Rok se s rokem sešel a já dostal opět příležitost otestovat jeden z kousků předváděcí flotily dealerství Synot Auto se sídlem ve Zlíně. Tentokrát jsem osedlal skvěle vybavenou verzi xDrive 30d, která se podle pohybu modelů X3 na našich silnicích jeví jako nejprodávanější.

Výrazný nárůst rozměrů

Nikoho už dnes nepřekvapí, že se snaží automobilky nové generace svých modelů zvětšit a zároveň snížit jejich hmotnost. Nová řada BMW X3 není výjimkou a oproti předchozí verzi, jež se vyráběla od roku 2003, vyrostla doslova všemi směry. Ve snaze odlišit se od oblíbeného modelu X1 registruji výrazný nárůst délky vozu (+ 81mm), na mohutnosti se zasloužil přídavek 28 milimetrů do šířky. Škoda jen, že se větší délka X3 výrazněji neprojevila také na rozvoru náprav. 15 milimetrů je sice lepší než nic, zpočátku jsem se však bál stísněného pocitu na zadních sedadlech. 

##X3naše##

Novou generaci X3 jsem si oblíbil již při prvním kontaktu. Přebytečné plasty exteriéru jsou pryč, stejně jako ostré a z některých úhlů nevzhledné linie karoserie. BMW moc dobře ví, jaké tvary dneska letí a dokázalo náramně skloubit mohutnost vozu s ladnými, lehce oblými křivkami.

Přední část výrazně nevybočuje z konceptu, nastoleného předchozí generací. Dlouhá kapota, obrovské specifické ledvinky a masivní přední nárazník evokují jakousi nezničitelnost celku, zároveň však z vozu nedělají něco, čím doopravdy není.

Zadní část se nese spíše v duchu lehké evoluce. Koncové svítilny trochu vyrostly, po vzoru nových BMW jsou vybaveny trubicovými diodami. Postupné snižování střechy zvýrazňuje mohutný zadní převis, zde se také nejvíce projevuje designová unifikace modelů X. Tento poznatek však nelze brát za negativum!

Mohlo by vás zajímat:  Peugeot 508 SW GT 2.0 BlueHdi 180 S&S EAT8 – tentokrát s nejvyšší výbavou

Interiér – Žádné překvapení

O tom, že umí BMW jedny z nejlepších interiéru mezi prémiovými značkami, není třeba déle hovořit. Nová generace X3 zde proto neprodělala výraznějších změn, posunula však hranici luxusu zase o kousíček dál. Stačí si jen nastavit příplatková sportovní sedadla s dofuky bočnic a užívat si pohodlí a prostor.

Z hlediska vnitřního prostoru jsem si ani při své výšce nemohl na nic stěžovat, což není v době, kdy jsou interiéry postaveny kolem řidiče až takovým pravidlem. Kdybych si novou X3 kupoval, rozhodně si také připlatím za M sportovní tříramenný volant. Díky ideální tloušťce věnce se výborně drží, luxusní kožený potah hýčká dlaně po celou dobu jízdy.

Musím se přiznat, že nemám moc v lásce dřevěné obložení přístrojové desky a výplní dveří. Zvolená kombinace dřeva a hliníku však vypadá ve spojení se světlým čalouněním sedaček skvěle, navíc je i zpracování na tradičně vynikající úrovni. Jediný problém jsem zaznamenal v okolí displeje informačního systému iDrive – laciněji vypadající plasty při doteku lehce povrzávaly.

Jelikož je BMW X3 hlavně rodinným vozem, musí splňovat nejpřísnější kritéria pohodlí během jízdy na zadních sedadlech. U všech BMW řady X jsem si již zvyknul na pohodlnou zadní lavici, výborným prvkem je tradiční oplastování zadní strany předních sedadel. Dovedu si představit, že bych na těchto místech strávil delší čas bez absence prostoru pro kolena, lokty a hlavu. Delšímu cestování s celou rodinou je rovněž uzpůsoben zavazadlový prostor – 550 litrů v základu se pyšní nárůstem 70 litrů oproti předchozí generaci, po sklopení zadních sedadel vznikne rovná plocha o objemu 1600 litrů (+40 litrů).

Motor – Naftová klasika

Přeplňovaný řadový šestiválec s označením 30d je v nové generaci BMW X3 dostupný od druhého čtvrtletí loňského roku. Oproti předchozí verzi byl jeho výkon posílen na 190 kW a 560 Nm, což stačí k akceleraci z 0-100 km/h za 6,2 vteřiny. Výrobce slibuje kombinovanou spotřebu paliva okolo 6 litrů nafty, reálně jsem se však během testování pohyboval kolem 8,5 litrů.

Mohlo by vás zajímat:  Test DS 4 RIVOLI E-TENSE 225 - originální a velmi schopný plug-in hybrid, který ovšem něco stojí

Sametový chod převodovky si výborně rozumí s takřka atmosférickou linearitou naftového šestiválce, což se v praxi projevuje pořádným a dlouhotrvajícím zatlačením do sedačky v případě náhlého zrychlení …

 

Motor je standardně spojen s vynikající osmistupňovou automatickou převodovkou od firmy ZF. Říkal jsem to několikrát a budu to opakovat pořád – tahle převodovka patří k nejlepšímu, co je možné v současné době zakoupit! Sametový chod si výborně rozumí s takřka atmosférickou linearitou naftového šestiválce, což se v praxi projevuje pořádným a dlouhotrvajícím zatlačením do sedačky v případě náhlého zrychlení.

Jízda pánů

Ano, i takto se dá ve stručnosti popsat pocit při řízení BMW X3. Velmi mě překvapil velkorysý rozsah nastavení výšky předních sedadel, pocitově jsem si díky tomu nepřipadal, jako bych seděl na střeše. Pohodlí a komfort jízdy je možno měnit díky příplatkovému elektronickému nastavení tlumičů a variabilnímu sportovnímu podvozku. Ve městě si bohatě vystačíte s polohou Normal – X3 je příjemně houpavá, cítí se velmi sebejistě a nepřenáší do kabiny ani větší rázy. Přepnutím do polohy Sport se přiostří reakce plynového pedálu, automat ZF nechá motor vytáčet až k červenému poli a se vzrůstající rychlostí začne tuhnout volant. Ale dost teorie, popíšeme si chování vozu v praxi.

Vozidlo jsem testoval v okolí Zlína a Luhačovic, čili oblastí, které jsou bohatě protkány klikatými okreskami rozličných povrchů. V módu Normal o autě prakticky vůbec nevíte. Převodovka se snaží ihned zařadit co nejvyšší stupeň k eliminaci odběru nafty, kabina je tak dobře odhlučněna, že byste slyšeli spadnout i špendlík. Tento režim také vyhovuje X3 nejvíce – pohodová jízda s obrovským množstvím výkonu, jenž je dostupný prakticky okamžitě. Při klidném stylu jízdy si šestiválec řekne o 7 litrů nafty.

Že má BMW X3 vždy dostatek výkonu jsme si již řekli. Nyní se přesvědčíme, co se stane, budeme-li jej chtít naplno využít. Prostřednictvím tlačítka vedle voliče automatu tedy dávám povel systému a přepínám do režimu Sport. Stejná lokalita, stejné podmínky, ale testovaná X3 výrazně ožila! Bál jsem se vyšších náklonů 1661 milimetrů vysoké karoserie v zatáčkách, ale zbytečně. Vůz neuvěřitelně precizně vede stopu i v opravdu táhlých a prudkých zatáčkách, ani jedinkát jsem nepocítil nejistotu ze strany podvozku či řízení. I když je samozřejmě jasné, že není mnichovské SUV žádný závoďák, parametry i projevem na hraně však dokáže naložit i malým a mrštným hothatchům.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Nissan Micra FL 1,2 Tekna - Svěží lentilka

Velkou pomocí je propracovaný systém pohonu všech kol xDrive. Čtyřkolka totiž přesouvá točivý moment na zadní nápravu v případě nájezdu do zatáčky, na výjezdu naopak posiluje předek. Ve spojení se systémem Performance Control, nahrazující samosvorný diferenciál, tak máme dokonalý recept na čistou a bezpečnou jízdu. Á propos spotřeba paliva – během okreskového dovádění se ustálila na rovných 10 litrech, což je vzhledem k režimu jízdy vynikající hodnota.

Resumé

BMW X3 se prodává na našem trhu již v druhé generaci coby velmi silný konkurent Audi Q5, Mercedesu GLK či Infiniti EX30d. Díky ladným a mohutným tvarům považuji X3 za vynikající a perfektně vyrobený rodinný vůz, který se však i před svou kategorii SUV do terénu pravděpodobně nepodívá. Pokud se zamyslím, zda bych si testovaný vůz koupil, odpověď zní ano. Luxus, krása a silný, ekonomický motor jsou totiž nevyvratitelné indicie, jež dělají z X3 krále svého segmentu. Drobnou vadou na kráse je však základní cena, která je s testovaným motorem stanovena na 1 257 500,- korun.

Líbí se Vám testovaný vůz? Tento a mnoho dalších najdete u autorizovaného dealera BMW Synot Auto s.r.o. se sídlem ve Zlíně

 

Základní cena vozu: 1 257 500,- Kč

Cena konkrétního vozu: 1 512 025,- Kč 

 

Klady:

– design

– výborné zpracování

– úsporný a silný motor

– automatická převodovka

– jízdní komfort

– prostornost

 

Zápory:

– vyšší základní cena

– povrzávání plastů na přístrojové desce

 – častý terč vandalů

Porovnejte parametry vozu BMW X3 s konkurencí na Autohled.cz