Tatra 805 s pseudonymem Kačena se vyráběla v letech 1953 – 1960 a především byla určena pro naši armádu. Ta oslovila automobilku s následujícími požadavky na dané vozidlo – schopné zdolat nejtěžší terén a vysokou tažnou sílu. Podvozek byl vzat z předešlých modelů – 803 a 804. Hlavním rozdílem však od předešlých modelů bylo použití trambusové kabiny, která změnila polohu místa pro řidiče.
Motor a technika
Do tohoto náklaďáku byl dodán osmiválcový zážehový, vzduchem chlazený motor, typ T603A (odzkoušen v závodním speciálu T607 a v T805 byl poprvé použit sériově). Jednalo se o jeden z nejuniverzálnějších motorů, které mohla automobilka nabídnout. Obsah motoru byl 2.5 litru a výkon byl omezený na 75 koní. Samozřejmě takový motor se dával i do osobních aut (zejména Tatra 603), ale v T805 byl pouze jeden karburátor, menší komprese a suchá kliková skříň se zdvojeným olejovým čerpadlem, a právě díky tomu zdolávala T805 i velmi příkrá stoupání bez rizika selhání mazání motoru. S tímto motorem dosahovala Tatra maximální rychlostí až 80 km/h. Spotřeba se pohybovala kolem 27 l/100km, v terénu samozřejmě očekávejte více. K této pohonné jednotce se dodávala čtyřstupňová manuální převodovka, která byla spojena s dvoustupňovou přídavnou převodovkou.
Tatra 805 měla standardně pohon zadních kol. Ovšem díky jedné zvláštní páce v kabině se dal pohon zezadu změnit na přední kola. Aktivní pohon všech kol byl podmínkou pro možnost řazení redukovaných převodů. Dokonce u Tatry nechyběla ani možnost uzavření diferenciálů a součástí byl i kompresor, který dofukoval pneumatiky. V tom nejtěžším terénu pomáhal Tatře ještě tzv. ruční plyn.
Konstrukce a podvozek
Podvozek pro tento unikátní automobil se stal ukázkovým pro terénní vozy. Tvořen byl z páteřního rámu, na který navazovaly vpředu i vzadu rozvodky náprav. Díky blízkosti obou náprav měla Tatra 805 nejmenší zlomový úhel ze všech aut. Například podobná Praga V3S by svah také vyjela, ale kvůli většímu zlomovému úhlu by si zohnula kardanův hřídel. Obě nápravy byly odpruženy torzními tyčemi, díky nim se vozidlo na silnici chovalo komfortně i při vyšších rychlostech. Do terénu je tento vůz jak dělaný – silný motor, vysoká světlá výška, široké pneumatiky a i v dnešní době dokáže porazit mladší a modernější automobily. Bohužel i Tatra 805 měla jednu zásadní chybu – brzdy! Na nápravách se vyskytovaly jednookruhové bubnové brzdy, ty byly pro brzdový účinek dosti nedostačující a při plném zatížení vozu to bylo pro řidiče doslova peklo zabrzdit.
Využití „osmsetpětky“
Tento užitečný vůz o rozměrech 4720x2040x2630 mm sloužil hlavně pro armádní účely, jak už jsem zmínil v úvodu. Zde se objevovala nejen s kabinou, ale také jako valník (s ložnou plochou 3 x 1,9m; pohotovostní hmotností 2750 kg a užitečnou hmotností 1500 kg v terénu), rádio-vůz, cisterna nebo s plátěnou střechou, která byla určena pro výsadkáře. Další její využití bylo v zdravotnictví, se speciální kabinou i u hasičů, a dokonce i na jejím podvozku se postavil obrněný vůz. Pár kousků si vzal i tehdejší spolek pro výrobu československých filmů. Naposledy se objevila v českém filmu Roaming.
Tatra 805 ve světě a závěr
Známí cestovatelé Zikmund a Hanzelka zavítali do pár zemí s dvěma Tatrami 805 (v současnosti jedna z nich je v soukromé sbírce a druhá v muzeu Tatry v Kopřivnici). Poslední náklaďák je pojat jako expediční, kdy od roku 1989 do současnosti projel Afriku, Asii, Austrálii, Jižní Ameriku a najel tak více než 60 000 kilometrů.
Celkem bylo vyrobeno 13 624 kusů (v Kopřivnici vyrobeno 7 214 vozů, pak se výroba přesunula do AZNP Mladá Boleslav a později do ZVIL Plzeň, kde v krátké době výroba byla ukončena) a většina z nich skončila v armádě. Plno vozů z armády se nedochovalo, a pokud ano, tak byly vozy ve špatném stavu. Na srazech vojenské techniky nebo značky Tatra můžete ještě vidět pár exemplářů. Dále je možné Tatru 805 spatřit u sboru dobrovolných hasičů nebo třeba na Truck Trial závodech.
Fotogalerie: cs.wikipedia.org, tatratruck.cz, google.cz