Audi Q5 Sportback je elegantní i praktické, moderní i sportovní. Audi představuje po modelech e-tron Sportback a Q3 Sportback třetí vůz kategorie CUV (Crossover Utility Vehicle). Q5 Sportback je SUV s dynamickými stylistickými prvky kupé. Nový model osloví zákazníky, kteří oceňují expresivní design a technické inovace stejně jako sportovní charakter a vysokou úroveň praktické využitelnosti. Ke klidnému cestování přispívá snadné ovládání ve spojení s přehlednými ukazateli.
Audi Q5 Sportback zaujme na první pohled svým silným charakterem, což je ostatně pro modely Q od značky Audi typické. Osmiúhelníkovou masku chladiče Singleframe obklopují ze stran velké otvory pro přívod vzduchu. Světlomety s výrazným designem světel pro denní svícení používají technologii LED, na přání Matrix LED. Nepřerušovaná, elegantní ramenní linie zvýrazňuje kola, a tím i pohon quattro. Rozšíření bočních prahů pod dveřmi dodává CUV stabilitu a robustnost. Nízká plocha bočních oken směrem k zádi rychle klesá a třetí boční okno má vzadu špičaté zakončení. Výrazně skloněné zadní okno ve spojení s vizuálně vysoko vzhůru protaženým nárazníkem dodává modelu Q5 Sportback velmi dynamický a působivý vzhled.
Inovativní: Zadní svítilny s digitální technologií OLED
Na přání dodává Audi zadní svítilny s novou digitální technologií OLED. Každá svítilna je vybavena třemi organickými elektroluminiscenčními diodami, které jsou rozděleny na šest segmentů. Homogenně svítící červené prvky OLED lze díky segmentaci individuálně ovládat, a tím vytvářet různé světelné designy. Zákazníci si mohou při objednávce vybírat ze tří specifických designů zadních svítilen. Ke každému z nich náleží jedinečné dynamické funkce osvětlení „coming home“ a „leaving home“. Další, sportovní vzhled svítilen se aktivuje při přepnutí systému Audi drive select do režimu „dynamic“. Pokud se jiné vozidlo přiblíží zezadu ke stojícímu vozu na méně než dva metry, všechny segmenty OLED se rozsvítí díky detekci blízkosti.
Audi dodává nový vůz kategorie CUV (Crossover Utility Vehicle) s vnější výbavou „advanced“ nebo
„S line“. Obě výbavové linie se odlišují maskou chladiče Singleframe, krajními otvory pro přívod vzduchu a především zadním nárazníkem. Zákazníci mají na výběr více než desítky barev karoserie a různé varianty vnějších ozdobných prvků, mimo jiné černý stylistický paket, kompletní lakování v barvě karoserie nebo kontrastní lakování. Q5 Sportback je s vnější délkou 4,69 metru o sedm milimetrů delší než výchozí model Q5 při shodné vnější výšce a šířce. Stejně nízký je i součinitel aerodynamického odporu vzduchu 0,30.
Dlouhý rozvor náprav 2,82 metru vytváří velkorysý vnitřní prostor. V přehledném a vzdušném interiéru převládají horizontální linie. Zákazník může dodat interiéru ještě elegantnější, resp. sportovnější charakter výběrem vnitřní výbavy „design selection“ nebo „S line“. Paket dekoračního osvětlení plus zvýrazňuje cílenými světelnými efekty vysokou kvalitu řemeslného zpracování interiéru automobilu značky Audi.
Variabilní uspořádání vnitřního prostoru: Zadní sedadla plus
Zavazadlový prostor pojme 510 litrů, se sklopenými opěradly zadních sedadel to je 1480 litrů při využití celé výšky interiéru až po strop. Nový člen rodiny Q5 může být na přání vybaven zadními sedadly plus, která jsou podélně posuvná a mají nastavitelný sklon opěradel. V případě potřeby se tím zvětší objem zavazadlového prostoru v základním uspořádání až o 60 litrů – tedy na maximálních 570 litrů. Na druhé straně poskytují tato sedadla také vyšší úroveň komfortu cestujícím vzadu, pokud si sedáky posunou do krajní zadní polohy a opěradlo nastaví do příjemného sklonu. Na přání dodávaný paket odkládacích schránek a doplňků pro zavazadlový prostor umožní přehledné uspořádání a bezpečné zajištění přepravovaných zavazadel. Elektrické ovládání zadního výklopného víka se dodává sériově. V kombinaci s komfortním klíčkem, dodávaným na přání, může řidič otevřít výklopné víko pohodlně pohybem nohy i s rukama plnýma tašek.
SUV ve stylu kupé zazáří v každodenním provozu i mnoha dalšími kvalitami. Verze s motorem 2.0 TDI o výkonu 150 kW (204 k) si například poradí s přívěsem o hmotnosti až 2,4 tuny (brzděný, stoupání max. 12 procent). Podélné střešní nosiče se dodávají na přání. Bezpečné sjíždění úseků s prudkým klesáním v kopcovitém terénu zajistí asistent pro sjíždění strmých svahů.
Vyšší světlá výška v terénu: Vzduchové odpružení adaptive air suspension
Sériově dodávaný podvozek Audi Sport nabízí díky tužšímu nastavení pružin a tlumičů ještě bezprostřednější kontakt s vozovkou než podvozek modelu Q5 s vinutými pružinami. Jako alternativu nabízí Audi podvozek s elektronicky řízenými tlumiči nebo mnohostranné a vysloveně komfortní adaptivní vzduchové odpružení (adaptive air suspension). Vzduchové odpružení mění světlou výšku vozidla v širokém rozsahu 60 mm. Pro jízdu po nezpevněných cestách lze světlou výšku zvětšit až o 45 mm. Při rychlé jízdě se karoserie automaticky sníží o 15 mm. Nižší aerodynamický odpor tak zvyšuje nejen hospodárnost, ale také jízdní dynamiku díky nižšímu těžišti. Další možností je snížení světlé výšky na zadní nápravě o 55 mm tlačítkem v zavazadlovém prostoru pro komfortní manipulaci se zavazadly.
Na přání dodávané dynamické řízení mění převod a charakteristiku posilovače řízení v závislosti na rychlosti jízdy. Při pomalé jízdě zlepšuje komfort strmější převod s menším počtem otáček mezi rejdy a silnější účinek posilovače. Ve vyšších rychlostech má méně strmý převod pozitivní vliv na směrovou stabilitu při jízdě přímým směrem a vysokou úroveň jízdní stability. V nabídce je celkem 21 designů kol s průměrem ráfku od 18 do 21 palců.
Paleta motorů: Dvě jednotky TFSI a tři TDI
Q5 Sportback vstoupí na evropské trhy s výkonným dvoulitrovým vznětovým čtyřválcem disponující nejvyšším výkonem 150 kW (204 k) a maximálním točivým momentem 400 N.m – ve spojení se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou S tronic a technologií quattro ultra. Hospodárnost zvyšuje částečně hybridní systém. Řemenem poháněný generátor s funkcí spouštěče zajišťuje při zpomalování část brzdného výkonu, a získává tak elektrickou energii, kterou ukládá do lithium-iontových akumulátorů. Q5 Sportback může jet kromě toho také setrvačností s vypnutým motorem. Komfortní systém start-stop přichází ke slovu již při poklesu rychlosti jízdy na 22 km/h. Výkonný vznětový motor je nejen hospodárný, ale také čistý, a splňuje tak požadavky nejpřísnějších emisních norem Euro 6d-ISC-FCM a EU 6 AP. Emise oxidů dusíku v nejrůznějších provozních situacích výrazně snižuje nový systém SCR Twindosing s dvojitým vstřikováním AdBlue. Vodní roztok močoviny se přidává do výfukových plynů před oběma sériově zapojenými katalyzátory SCR – jeden z nich je v blízkosti sběrného výfukového potrubí a druhý ve větší vzdálenosti od motoru.
Po uvedení modelu Q5 Sportback na trh bude nabídka rozšířena o další motory: ještě jednu výkonovou variantu čtyřválcové jednotky TDI, V6 TDI a dva čtyřválce TFSI 2,0 litru. Stejně jako úspěšný model Q5 bude i Q5 Sportback nabízen s externě nabíjitelným hybridním pohonem ve dvou výkonových variantách. Kromě toho rozšíří nabídku také model SQ5 Sportback.
Digitální a intuitivní: Ovládání a konektivita
Q5 Sportback přebírá novou techniku v oblastech ovládání, zobrazování, informací a zábavy od modernizovaného modelu Q5. Jedná se o třetí generaci modulární platformy MIB 3 pro informační a zábavní systémy. Kompletní výbava na přání zahrnuje digitální panel přístrojů Audi virtual cockpit plus s displejem o úhlopříčce 12,3 palce a průhledový displej. K snadnému a bezpečnému ovládání nejdůležitějších funkcí a ukazatelů slouží multifunkční volant plus.
Informační a zábavní systém MMI navigation plus je propojen s 10,1“ dotykovým displejem. Jeho hlavní uživatelská plocha je individuálně konfigurovatelná. Hlasové ovládání hovorovým jazykem používá znalosti z cloudu. Tuto funkci aktivuje kromě stisknutí tlačítka na volantu také vyslovení hesla „Hej Audi“. Rozmanitá nastavení vozidla lze ukládat do individuálních uživatelských profilů na zákaznickém portálu myAudi. Každý oprávněný uživatel si pak může vlastní nastavení vyvolat z paměti v jakémkoli kompatibilním modelu Audi.
Také tato varianta modelu Q5 využívá výhody kolektivní inteligence flotily vozů Audi. Informace o lokálních nebezpečích upozorňují řidiče na porouchaná vozidla, nehody, konec dopravní kolony, náledí a mlhu. Informace o dopravním značení online ukazují aktuální a přechodná omezení rychlosti jízdy. Funkce On-Street Parking informuje o pravděpodobnosti volných parkovacích míst v ulicích a uvádí také doplňující informace, například o parkovném nebo rezidenčních zónách. Aplikace myAudi zajistí těsné síťové propojení s chytrým telefonem zákazníka. Na přání doplní informační a zábavní systém hardwarové moduly, například Audi phone box nebo prémiový audiosystém Bang & Olufsen s prostorovým zvukem.
Užitečné a efektivní: Asistenční systémy
Pro model Audi Q5 Sportback je připraven velký počet asistenčních systémů rozdělených do tří paketů. Adaptivní asistent řízení v mnoha jízdních situacích dalekosáhle zastane práci řidiče a zajistí zrychlování, zpomalování a udržování vozu v jízdním pruhu. Funkce řízení v příčném směru vyžaduje od řidiče, aby se kapacitního volantu jen dotýkal.
Druhým systémem ze světa high-tech je prediktivní asistent pro hospodárnou jízdu, který podporuje předvídavý styl jízdy. K tomu využívá data o dalším průběhu trasy z navigačního systému a kamerové rozpoznávání dopravních značek. Prediktivní asistent pro hospodárnou jízdu uplatňuje své silné stránky zejména ve spojení s adaptivním asistentem řízení. Rychlost jízdy se automaticky přizpůsobuje průběhu trasy a dopravní situaci.
Sériově dodávaný systém Audi pre sense city pomáhá předcházet kolizím s účastníky silničního provozu před vozidlem, nebo minimalizovat jejich následky. K celkové úrovni bezpečnosti přispívají také na přání dodávané systémy, jakým je asistent pro odbočování, asistent pro vyhýbací manévry, asistent pro sledování vozidel přijíždějících ze stran při couvání a upozorňování na nebezpečí při vystupování.
Uvedení na trh: V prvním pololetí 2021
Audi Q5 Sportback sjíždí z montážní linky závodu San José Chiapa (Mexiko). Na mezinárodní trhy včetně českého bude nový model uveden v prvním pololetí 2021. Ceny pro český trh a zahájení předprodeje ještě nebyly stanoveny.
Zdroj: TZ Audi