V pondělí navnadila Škoda své příznivce nadmíru povedeným videem, které zachycuje původní Superb ze třicátých let a detaily novodobé třetí generace. Už to bylo jasným pojítkem, že s ničím jiným než nejlepším se mladoboleslavští nespokojí. Včerejší statická premiéra v Praze pak potvrdila, že Superb bude co do designu i techniky na špičce svého segmentu.
Kdo snad čekal tvar karosérie podobný čtyřdveřovému kupé, jak tomu ostatně bylo u konceptu VisionC, bude asi hodně zklamán. Ačkoliv nový Superb rozhodně nepůsobí typickým „sedanovským“ dojmem, k ladnosti konceptu má docela daleko. Na druhou stranu si z něj ponechal například tvar předních světel s charakteristickým pásem LED diod pro denní svícení u verze s bi-xenony (standardem jsou halogenové výbojky) nebo kapotu, která zasahuje hluboko do předních blatníků. Maska chladiče svůj škodovácký původ nezapře, novinkou v ní je však radar adaptivního tempomatu. Profil je kromě chromovaného rámečku bočních oken charakteristický linií Tornado, známou už z Fabie nebo Rapidu, a spodní linií Wing. Zadní partie asi nejvíc připomenou Audi A6 minulé generace a to především tvarem a optikou LED světlometů s detaily, odkazující na proslulý český křišťál. Z určitého úhlu vypadají světla skoro stejně také jako ty u odcházejícího Superbu. Co zůstalo z loňského konceptu, to jsou ostré hrany víka kufru. Na výběr budou litá kola ve velikosti 16 – 19 palců a k nim rovněž 14 laků karosérie.
Do délky narostl nový Superb pouze o 28 mm na 4861 mm. Velký vliv na tvar karosérie však mělo rozšíření na 1864 mm a jen nepatrný nárůst výšky na 1468 mm. Kdo si stěžoval na prostor pro nohy v zadní části auta (osobně však nikoho takového neznám), tak nyní už nebude mít důvod. Rozvor se natáhl na mamutích 2841 mm, před koleny zadních cestujících pak je 157 mm! Díky celkovému rozšíření karosérie došlo i na více místa v oblasti ramen – řidič a spolujezdec mají k dobru 39 mm, zadní cestující dokonce 69 mm. Již delší dobu známý fakt, tedy upuštění od revolučního systému Twindoor se bohužel potvrdil. Ze Superbu se tak stal „obyčejný liftback“, avšak se 625 litry zavazadlového prostoru. Po sklopení zadních sedadel se navíc díra zvětší na 1760 litrů a to ještě nepřišlo na řadu kombi s plánovanou premiérou na letošním IAA ve Frankfurtu.
Design palubní desky může podle prvních fotek někomu připomenout Octavii, dle informací zahraničních kolegů je však kvalita plastů i zpracování neporovnatelná. Někteří dokonce mluví o vyšší kvalitě než u technicky hodně spřízněného Volkswagenu Passat! Samozřejmostí je měkčených povrch všech plastových ploch a dekory, které v žádné jiné současné Škodě nenajdete. Totéž se dá říct i o multimediálních možnostech nového Superbu. Mladoboleslavská automobilka nabídne celkem čtyři druhy infotainmentů na bázi zařízení MIB, ten nejvyšší s názvem Columbus navíc disponuje, poprvé u Škody, vysokorychlostním připojením k internetu LTE a bezdrátovým připojením skrze WiFi. Další prvenství, tentokrát v rámci modelové řady Superb, přináší rozhraní SmartLink, které propojuje auto s chytrým telefonem. Ruku v ruce jde s tímto rozhraním i funkce SmartGate, umožňující zobrazení dat o vozidle v chytrém telefonu. Mimo multimediální schopnosti musíme pochválit také design a čitelnost budíků se světle modrým podsvícením.
Výbava bude rozdělena do stupňů Active, Ambition, Style a Laurin&Klement, Škoda se navíc chlubí 152 různými položkami v ceníku. Mezi ty nejzajímavější a samozřejmě příplatkové patří třízónová automatická klimatizace, panoramatická střecha s elektrickým ovládáním, zadní boční airbagy, vyhřívané přední sklo s průhlednou pokovenou vrstvou, vyhřívané trysky ostřikovačů, prémiové audio Canton s dvanácti reproduktory a výkonem 610 wattů, parkovací asistent pro automatické parkování, couvací kamera, elektrické víko kufru, tzv. virtuální pedál, bezklíčkové zamykání a startování KESSY nebo již zmiňovaný multimediální systém Columbus. Základní výbava bude naopak zahrnovat sedm airbagů, signalizaci nezapnutých pásů vpředu i vzadu, manuální klimatizaci, elektrická okna vpředu i vzadu, elektronickou parkovací brzdu a kontrolu tlaku v pneumatikách. Ve dveřích už nebude schován jeden, ale dva deštníky – u řidiče černý a u spolujezdce bílý slunečník.
Jak je u Škody zvykem, nechybí tzv. Simply Clever řešení. Těch je v Superbu celkem 29, z toho 23 slaví premiéru v modelové řadě a 10 premiéru v rámci automobilky. Mezi desítku nových řešení patří mechanicky sklopné tažné zařízení, dvě místa na uchycení tabletů vzadu, USB-konektor a 230V zásuvka pro cestující na zadních sedadlech, odkládací přihrádka pro tablet v Jumbo boxu mezi předními sedadly, speciální držák na PET láhev o objemu 0,5 litru umožňující její pohodlné otevření jednou rukou, nebo přihrádka pro reflexní vestu ve všech čtyřech dveřích. Do obou předních dveří a obou zadních dveří se nyní vejde po jedné láhvi o objemu 1,5 litru, variabilitu interiéru dále zvyšuje i možnost sklopit opěradla zadních sedadel ze zavazadlového prostoru či zcela vpřed sklopné sedadlo spolujezdce. Standardně je nový Superb vybaven škrabkou na led ve víčku palivové nádrže, odkládacími síťovými kapsami na vnitřních stranách předních opěradel, vyjímatelnou LED svítilnou v zavazadlovém prostoru a ochranou před načerpáním nesprávného paliva.
Podobně jako nový Passat, i Superb využívá modulární platformu MQB s 46procentním podílem vysokopevnostní oceli, která pomohla snížit celkovou hmotnost o nezanedbatelných 75 kg. Pokud bychom chtěli být konkrétnější, tak 18 kg uspořily motory, 12 kg podvozek, 2 kg řízení a 22 kg interiér včetně sedadel. Podvozek má vpředu zavěšení MacPherson a vzadu víceprvkovou nápravu, standardem je rovněž elektronický diferenciál XDS+. Vůbec poprvé u vozu značky Škoda došlo na instalaci adaptivní podvozku DCC s režimy Eco, Comfort, Sport a Individual. Pro vrcholnou výbavu L&K je tato položka dodávána standardně, jestli se ho za příplatek dočká i nějaká jiná linie výbavy je otázkou. Co naopak otázkou není, to jsou motorizace úspornější o 30 procent se standardně dodávaným systémem stop/start a rekuperací brzdné energie.
Základní benzínovou motorizací je čtrnáctistovka TSI o výkonu 125 koní mezi 5000 – 6000 ot./min s točivým momentem 200 Nm mezi 1400 – 4000 ot./min, respektive o výkonu 150 koní mezi 5000 – 6000 ot./min s točivým momentem 250 Nm mezi 1500 – 3500 ot./min. Zatímco slabší jednotka spolupracuje výhradně s šestistupňovým manuálem, ta silnější disponuje vedle manuálu i příplatkovým sedmistupňovým automatem DSG a pohonem všech kol na bázi spojky Haldex 5. generace. Má navíc systém vypínání válců, další premiéra v rámci automobilky. Silnější je osmnáctistovka TSI o výkonu 180 koní mezi 4000 – 6200 ot./min s točivým momentem 320 Nm mezi 1450 – 3900 ot./min. Není bez zajímavosti, že tato data platná pro manuální převodovku se s přechodem na příplatkový sedmistupňový automat DSG poněkud změní – výkon je dostupný mezi 5100 – 6200 ot./min, točivý moment dokonce klesne na 250 Nm mezi 1250 – 5000 ot./min. Nejsilnější benzínovou jednotkou je dvoulitr TSI naladěný na 220 koní mezi 4500 – 6200 ot./min a 350 Nm mezi 1500 – 4400 ot./min, respektive 280 koní mezi 5600 – 6500 ot./min a 350 Nm mezi 1700 – 5600 ot./min. Obě motorizace standardně spolupracují s dvouspojkovým šestistupňovým automatem DSG, silnější je navíc vždy vybavena pohonem všech kol.
Naftová paleta začíná šestnáctistovky TDI o výkonu 120 koní mezi 3500 – 4000 ot./min s točivým momentem 250 Nm mezi 1500 – 3250 ot./min, která spolupracuje s manuálním šestikvaltem nebo sedmistupňovým dvouspojkovým automatem a je dostupná i jako extraúsporný GreenLine. Další následují dva vrcholné dvoulitry o výkonu 150 koní mezi 3500 – 4000 ot./min s točivým momentem 340 Nm mezi 1750 – 3000 ot./min, respektive o výkonu 190 koní mezi 3500 – 4000 ot./min s točivým momentem 400 Nm mezi 1750 – 3250 ot./min. Standardní je u obou motorizací manuální šestistupňová převodovka, za příplatek je pak dodáván šestistupňový dvouspojkový automat. Další peníze navíc vyžaduje pohon všech kol, u slabší jednotky s manuálem a u silnější s dvouspojkovým automatem.
Z bezpečnostních asistentů bude nový Superb standardně vybaven systémem elektronické kontroly stability včetně multikolizní brzdy, pro země EU pak také systémem Front Assist s funkcí nouzové brzdy City. V rámci volitelné výbavy nechybí asistent dálkových světel, adaptivní, funkce Crew Protect Assist, která připraví vůz a jeho posádku na hrozící nehodu, udržení vozu ve zvoleném jízdním pruhu pomáhá, systém Traffic Jam Assist, který zvyšuje bezpečnost při jízdě v koloně a dopravních zácpách, systém Emergency Assist vůz automaticky zabrzdí až do úplného zastavení, hlídání mrtvého úhlu jehož součástí je funkce Rear Traffic Alert pro vyjíždění z příčného parkovacího místa, rozpoznávání dopravních značek nebo systém hlídající bdělost řidiče. Mnoho prvků se u Škody objevuje vůbec poprvé.
Prodej liftbacku se po veřejné premiéře v Ženevě rozběhne v červnu letošního roku. Jen několik měsíců poté bude následovat i kombi s již jednou zmiňovanou premiérou ve Frankfurtu a plánovaným starte prodejů ještě před koncem roku. Ceny zatím automobilky nezveřejnila.
##novy_superb##
##novy_superb2##
Zdroj: Škoda