Dnes, jak jste již všichni poznali, máme takový speciální den Octavií. Naši sondu do historie jednoho z nejúspěšnějších českých automobilů zakončíme představením Octavie třetí, tedy poslední generace.
Design
Rozhodně nejdiskutovanější položkou v případě nové „Octy“ je design. Podle prvních špionážních snímků totiž mohl leckdo odhadnout, že s kopírováním Rapidu (o kterém se hojně mluvilo před premiérou) nebude tak horké. A skutečně není. Octavia se totiž od Rapidu liší víc, než kdo mohl čekat.
Přední část Octavie vypadá mnohem dospěleji než u Rapidu a naznačuje, kam se bude design Škodovek ubírat dál. Výrazná jsou přitom hlavní světla, která mohou být také vybavena diodami LED pro denní svícení. Maska chladiče je pak klasická, škodovácká bez nějakých větších inovací.
Z profilu vynikne poměrně dlouhý zadní převis. Alespoň na prvních fotografiích nevypadá, že by byla kola utopená v karosérii, což je jen dobře. A zadní část? Tu jsme rozebírali již několikrát. Nám zkrátka připomíná starší generaci Audi A6. Rozhodně to ale neznamená nějakou designovou újmu. Kromě světel však Octavia III ničím nevybočuje ze zajetého stylu předchůdce. Žádné dramatické linie, ale čistý design karoserie liftback.
Interier
Luxusnější než většina dnes vyráběných Škod. Možná to mě napadlo jako úplně první při pohledu na fotku interieru. Tříramenný volant vypadá lépe než čtyřramenný a konečně nemá svůj „typický škodovácký úsměv“ na volantu, kterým se chlubí například Superb nebo poslední generace Octavie Tour.
Dominantou je velký dotykový displej multimediálního systému s prozatím neupřesněným rozměrem. Pod ním hledejte například ovládání klimatizace. Co se však místo něj objeví v základní výbavě, na to Škoda (samozřejmě) neupozorňuje.
Rozměry
Octavia se nikdy neřadila k malým autům svého segmentu a neřadí se k nim ani teď. Koncernová platforma MQB dovolila Octavii III natáhnout až na
Pokud se zaměříme na vnitřní rozměry, vyjde nám, že zadní cestující mají dohromady
Motory
Pod kapotou bude samozřejmě využita nejnovější technika. Paleta zážehových motorů začíná u dvanáctistovky TSI s 86 koňmi a končí u osmnáctistovky TSI se 180 koňmi pod kapotou. Mezi tím bude místo ještě pro dva motory – pravděpodobně silnější 1.2 TSI a také pro 1.4 TSI, jejichž parametry však Škoda uvolní později.
Pro ekologicky smýšlející jedince Škoda připravila i několik naftových jednotek. Celkem půjde také o čtyři jednotky s objemy mezi 1.6 –
Kromě výše zmíněné osmičky motorů počítá Škoda také s nasazením nejsilnější verze RS a ještě ekologičtější verze s pohonem na CNG. V rámci té „ekologie“ se také všechny motory s výjimkou základního benzínu a dieselu dočkají také systému stop/start a rekuperace brzdné energie.
O přenos výkonu se budou starat manuální převodovky nebo automaty DSG s dosud nespecifikovanými počty stupňů. A kromě dvoukolky se výhledově počítá také se čtyřkolkou!
Výbava
Vzhledem ke konkurenci ve vlastní stáji musela Škoda Octavii odlišit nejen vzhledově, ale také technologicky. O bezpečnost se budou starat systémy Front Assistant s funkcí nouzového brzdění, Lane Assistant udržující vůz v jízdním pruhu, multikolizní brzdy s automatickým zásahem brzd při nehodě, Crew Protect Assistant připravující prostor posádky na potenciální nehodu, Driver Activity Assistant rozpoznávající únavu řidiče nebo aktivní kapotu pro ochranu chodců nebo až 9 airbagů včetně kolenního řidiče a bočních vaků pro zadní pasažéry.
Za příplatek dostanete funkce dosud ve Škodě nepoužívané jako například adaptivní tempomat Adaptive Cruise Assistant, systém rozpoznání dopravních značek nebo asistent dálkových světel Intelligent Light Assistant.
Dále se v seznamu příplatků obbjeví elektricky ovládaná panoramatická střecha nebo bezklíčový systém odemykání a startování KESSY. Samozřejmě nesmí chybět ani „Simply Clever“ detaily, které známe již z Rapidu. Ve víčku nádrže tak najdete škrabku na led a v zavazadlovém prostoru oboustranný koberec.
Prodej
„Světovou premiéru“ si nová Octavia odbude až na autosalonu v Ženevě v březnu příštího roku, ovšem hned záhy by se měla dostat ke všem prodejcům. V tu dobu už bude novinka naceněna a vybraní novináři z celého světa se s ní svezou tak, jako tomu bylo v případě Rapidu. My můžeme jen Škoda držet palce, aby se nová Octavia povedla nejméně tak, jako ta stará…