Když se řekne značka Škoda, všem se vybaví nejznámější model Octavia. Ta se představila 11. prosince 2012 už ve své třetí generaci s novým směrem designu. Ovšem rád bych sepsal článek o první generaci novodobé Octavie, vyráběné v letech 1996 – 2010.
První zmínky
Octavia první generace patří se svými rozměry 4572x1760x1462 mm do nižší střední třídy. První vývoj začal už v roce 1992, kdy vznikla první studie na bázi Volkswagenu Golf 3. generace. Jenomže studie konstruktérům nevyhovovala skrz malý podvozek, a proto přišla na řadu další, která byla vyvíjena na základech čtvrté generace Golfu s lepší platformou, označenou PQ34. Ta samá se stala základem i pro Audi A3 nebo Seat Leon. V roce 1994 se začaly testovat první prototypy, ale oficiální seznámení s vozem proběhlo až 4. dubna 1996, kterého se zúčastnila i porota soutěže Evropské auto roku, Octavia se zalíbila!
Začátek výroby
Půl roku po představení porotě, přesněji 3. září 1996, otevřel nový výrobní závod tehdejší prezident České republiky Václav Havel a ještě tento den byla oficiálně zahájena výroba! Přední maska vyjadřovala na první pohled, že se jedná o solidní, rodinný vůz. Typická mřížka mezi světly se stala základním prvkem pro ostatní modely Škodovky. Ve slavné anketě Car of the Year (Auto roku) se první generace Octavie v daném období umístila na 4. místě z 29 nominovaných vozů. Škodovka nabízela ze začátku pouze liftback s objemem zavazadlového prostoru 528 litrů.
Další varianty první generace
V únoru roku 1998 byla představena verze Octavia Combi se zavazadlovým prostorem o objemu 548 litrů a o rok později byl dodán praktickému kombíku i pohon všech kol. Pro větší nárůst prodejů se 4×4 dodávala od roku 2001 i do liftbacku (přiřazení zadní nápravy obstarává spojka Haldex, která se uvádí v činnost při prokluzu přední nápravy). Krom „čtyřkolky“ byla uvedena v témže roce i Octavia RS o výkonu 180 koní a v roce 2002 jsme se dočkali také Octavie Combi RS. Modernizace proběhla v roce 2000 a Octavia se prodávala pod modelovým ročníkem 2001.
Motorizace
Zážehové
1.4 MPI (44 kW)
1.4 16V (55 kW)
1.6 MPI (55, 74 a 75 kW)
1.8 20V (92 kW)
1.8 T (110 kW)
1.8 T (132 kW – pro verzi RS)
2.0 MPI (85 kW)
Vznětové
1.9 SDI (50 kW)
1.9 TDI (66 a 81 kW)
1.9 TDI-PD (74 a 96 kW)
K motorům byla dodávána 5stupňová nebo 6stupňová manuální převodovka nebo 4stupňová automatická.
Výbavy
Do roku 2001/ Od roku 2001
LX/Classic
GLX/Ambiente
SLX/Elegance
Laurin & Klement/Laurin & Klement a RS
Miliontá Octavia, nové označení Tour
V roce 2004 byla vyrobena v pořadí miliontá Octavia a od této doby se prodávala první generace s označením Tour. A to z důvodu, že byla představena druhá generace. Jelikož chtěla česká značka prodávat první generaci po boku té druhé, musela je odlišit pomocí přídavku Tour. V motorové škále Octavie Tour jsme mohli objevit následující pohonné jednotky – 1.4 MPI (75 koní), 1.6 MPI (102 koní), 1.8 20V Turbo (150 koní, pouze do r. 2009), 1.9 TDI (90 a 101 koní).
Octavia Tour prošla modernizací ještě v roce 2009 a 10. listopadu 2010 byla ukončena oficiálně výroba první generace. Celkem se za 14 let vyrobilo 1 442 126 kusů modelu Octavia I.
Fotogalerie: wikipedia.org, netcarshow.com, blomedia.pl, shkoda-oktaviya.ru, fotocoche.com, flickr.com