Ford Mondeo Kombi Hybrid: Sbohem nafto!

Víte, co má společného Panda Velká a Ford Mondeo Kombi? Ano, teď nemyslím Fiátka, ale medvídka – oba jsou velcí a oba vymírají. A zatímco pandám se návrat do volné přírody docela daří, Mondeo v kombíku brzy vymře nadobro. Není se čemu divit, SUV vytlačují všechny ostatní živočišné druhy, i sám Ford už potvrdil, že další generace bude „na chůdách“ a stejně jako testovaný model, pouze jako hybrid.

VELKY KOMBÍK – NEJLEPŠÍ AUTO NA SVĚTĚ

Nejspíš to tak má většina z nás – kombi je dodnes určité dogma. Hranatý pomalý přepravník nezbedných dětí a praktický pomocník na stavbě rodinného domu. Felicie a Formany jsou jen hořkou vzpomínkou na minulost, ale ani ta nezmění fakt, že jde o nejpraktičtější a nejuniverzálnější karosářskou variantu. Schválně se dívejte kolem sebe, jezdí jich spousty… Uveze nejvíce nákladu a v krajní nouzi poslouží i jako dočasné obydlí.

Foto: Václav Linhart

Ford Mondeo čtvrté generace je s námi na světě prakticky od roku 2012, kdy se v Severní Americe představil sesterský model Fusion. I přes jisté stáří, vypadá stále svěže a jeho design má co nabídnout. Ostatně třídní konkurenti také nejsou zrovna nejmladší. Mezi nimi vyniká nejen zajímavými barevnými odstíny, ale i sportovním paketem ST-line.
Dělat z velikého parníku sporťák je sice na první pohled hloupost, ale musí se nechat, že prahové nástavce, větší kola a přidané spojlery Mondeu opravdu sluší a dobře fungují. Na malých kolech v nižších výbavách totiž vypadá trochu jako tramvaj…

Foto: Jindřiška Lidická

JISTOTA V DOBĚ DOTYKOVÉ

Současná generace největšího osobního Fordu je posledním zástupcem „starých dobrých časů“, kdy se v interiéru automobilu vyskytovala tlačítka, ovladače, přepínače a páčky. V interiéru je věk Mondea poznat, myslím to spíše jako kompliment.
Zmáčknout, cvaknout, otočit, všechno má svůj specifický knoflík a do obrazovky infotainmentu tak nemusíte příliš často. Infotainment sám o sobě není žádný výkřik techniky, to co má však dělat, tedy zobrazovat Android Auto a Apple Car play, dělá na výbornou. Hračičkové si zde můžou například spustit chytrou aplikaci, která jim ukáže, kudy zrovna proudí energie a kdyby to přeslechli, jestli je v chodu benzínový motor.

Mohlo by vás zajímat:  Hlavní klady a zápory zimního provozu elektromobilu
Foto: Jindřiška Lidická
Foto: Jindřiška Lidická

Interiér Mondea ukazuje, že se nacházíme ve střední třídě. Nečekejte žádný opulentní luxus, ale najdeme tu kvalitní materiály, které jsou měkké a příjemné na omak. Tady je vše v pořádku. Volant je obšitý kvalitní kůží. Na středové konzole je všudypřítomný „piánový“ dekor, který sbírá vaše otisky prstů, je to však jen malá daň za krásu. Vedle hranatého designu Passatu a užitkového designu Superbu, působí Ford zdaleka nejútulněji. Příjemným zpestřením je pak ambientní osvětlení, u něhož si můžete vybrat z několika barev, zelenou na uklidněnou a červenou na závodění.
Teda, to závodění Hybridnímu Mondeu moc nejde…

Foto: Jindřiška Lidická

KLASICKÝ MILD-HYBRID

O hybridní pohon se stará atmosférický čtyřválec 2.0 s nepřímým vstřikováním o výkonu 140 koní, sekunduje mu elektromotor s dalšími čtyřiceti sedmi, dohromady máme 187 koní. Není to málo, není to moc. ALE.

Velké ALE si hned vysvětlíme. Elektromotor se spalovacím motorem fungují poměrně nezávislé na vaší existenci. Pokud se tedy hodně nesnažíte. Ukazatel mezi palubními přístroji vám napoví, kdy jedete jen na elektromotor a kdy pracují oba motory dohromady. Čistě na elektřinu se dají ujet asi dva kilometry a skutečně, ve městě a na okreskách to báječně funguje. Jediné co pro to musíte udělat, je šlapat na plyn málo a opatrně. Větší potřeba výkonu = zapne se spalovák. Ve vyšších rychlostech nad cca 110 km/h už jsou permanentně v zápřahu oba dva. Výrobce udává, že na samotný elektromotor se dá jet až 135 km/h, to se mi však povedlo jen při jízdě z kopce dolů… ALE?

Mohlo by vás zajímat:  Budoucnost nákladní Avie je elektrická. Diesely končí
Foto: Jindřiška Lidická

ALE není to turbodiesel. Nechci odhadovat, za kolik bude Hybridní Mondeo jezdit v typicky turbodieselovém režimu „plyn na podlaze“, ale tipuji tak někde na 8-9 L/100. Jenomže takhle se s hybridy nejezdí.
Více předvídat, méně brzdit, plynule akcelerovat, přemýšlet. Chce to zvyk. Ke konci testovacího týdne už jsem byl ve většině situací mnohem rychlejší a přesedat zpátky do sporťáku s manuálem bylo neskutečné utrpení.

Moje průměrná spotřeba za 1200km byla 6,3L/100km a to bez přílišné snahy o úspornou jízdu, přičemž dobrá půlka z toho byly dálnice. Na nich je ideální se trochu krotit a držet co nejblíže rychlostnímu limitu. Ne, že by  hybridní ústrojí nezvládalo více, ale poslouchat neustále hučení vytočeného motoru, což CVT převodovky prostě dělají, je velmi nepříjemné. Závodníci musí hledat jinde.

Foto: Jindřiška Lidická

 

SPORTOVNÍ JEN NA FOTKÁCH

Mohlo by vás zajímat:  Test Hyundaie i10 1,0i – s novou generací přišel o poznání dospělejší vůz

Tady měl být odstavec o tom, jak má Mondeo skvělé jízdní vlastnosti a jaká je radost ho řídit. Musím Vás zklamat, spíš ne, rozhodně ne v této kombinaci. Hybridní ústrojí bude vyhovovat spíše klidnějším řidičům, jakkoliv jet hodně rychle se s ním dá taky, ale je to otrava. Podvozek je sice naladěn velmi sportovně, s hnacím ústrojím ale moc nekoresponduje.

Foto: Jindřiška Lidická

S výbavou ST-Line dostanete poměrně velká kola(18 palců) a také tvrdší tlumiče. V reálném světě to znamená, že Mondeo sice sedí v zatáčkách jak přibité, ale ve městě drncá a na okreskách poskakuje. Věřím tomu, že v kombinaci s nejsilnějším dýzlem by jsme tu měli autobahn-cruiser jako víno, na dálnicích se skutečně cítí, jako ryba ve vodě, ke klidnému hybridu se to ale vyloženě nehodí. V hybridní variantě chcete přirozeně měkký a poddajný podvozek, jaký nabízejí ostatní výbavové stupně.

NAFTU, NEBO HYBRID?

Je patrně jen otázkou času, kdy modelové nabídky automobilek budou čítat jen různý počet různě velkých elektrických SUV. Kupujte kombíky, žádné další už nebudou.
Ford Mondeo čtvrté generace je i přes své stáři stále vynikajícím autem střední třídy. Velký, pohodlný kombík, spousta místa a to všechno za 6L/100. Zavazadlový prostor je kvůli bateriím sice o něco menší, ale kdo nevozí dříví z lesa, ani to nepostřehne.
Osobně bych dal přednost hybridu před dieselem. Prakticky stejné pohonné ústrojí používají Priusy, které najely miliony kilometrů, dá se tedy predikovat dlouhá životnost a vyjde Vás dokonce levněji, než stejně silný diesel…

Václav Linhart

O Václav Linhart

Kontakt na autora: vaclav.linhart@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora