Kolona je noční můrou všech řidičů. Nejenom, že když se v ní ocitneme, musíme řešit to, že na místo určení přijedeme pozdě. Velkým problémem je také neustálé popojíždění, které se ještě dá snést když sedíme v autě s automatem. Ale v případě manuálu je to obrovsky obtěžující stav. Neustálé šlapání na spojku, řazení, vyřazování. To jsou úkony, které v kolonách musíme dělat stále dokola. A nevede to jenom k naší podrážděnosti, ale i k tom,u, že si opomíjenými chybami můžeme ničit auto. O jaké chyby jde a čeho se s manuálem vyvarovat?
Neustálé řazení
Pokud jedeme v koloně v autě s manuálem, je třeba řadit rychlostní stupně ručně. Nemáme automat, který by to udělal za nás. A tady může nastat první chyba. A to takzvané neustálé řazení. Při rozjezdu dáme jedničku, poté dvojku, následně znovu jedničku a takto rychlost střídáme podle toho, kolik jedeme. Nejenom, že je neustálé řazení velmi úmorné pro nás, ale nijak výrazně tím neprospíváme převodovce. Co je lepší? Raději nechte zařazenou jedničku (dvojku, trojku…) a točte motor do trochu vyšších otáček. Nijak mu to neublíží a vy se neuřadíte k smrti. A zbytečně nehuntujete své auto.
Jízda v nízkých otáčkách
Tato chyba často souvisí s výše uvedeným. Chcete se vyhnout řazení, ale místo vyšších otáček na nižším rychlostním stupni uděláte pravý opak. Zařadíte vyšší rychlostní stupeň a svůj motor tak dusíte při nízkých otáčkách. Pamatujte, že toto mu rozhodně neprospívá. Je sice pravdou, že nižší otáčky jsou obvykle cestou k nižší spotřebě, ale otázkou je, za jakou cenu. Vyplatí se ušetřit pár deci tím, že budete soustavně namáhat svůj motor?
Stání na spojce
Kdo má manuální převodovku a dostanete se do kolony, dělá často tuto další chybu. Neustálé řazení je zkrátka obtěžující a tak se mu chce řidič vyhnout, jak jen to půjde. Nevědomky však své auto ničí více, než si uvědomuje. Hlavním problémem je v tomto případě neustálé stání na spojce. Po zastavení nedojde k vyřazení na neutrál, ale je ponechán první rychlostní stupeň. Během této doby má řidič stále sešlápnutou spojku, kterou při rozjezdu jenom klasicky povolí.
Kromě tohoto problémy se může objevovat i další, kterým je takzvaný prokluz. Tedy situace, když sice jedete, ale stále nemáte spojku zcela vyšlápnutou a pomocí ní a plynu regulujete aktuální otáčky i rychlost vaší jízdy. Jízdu na prokluz samozřejmě spojka zvládá, ale výrazně při tom trpí. Jaké je tedy řešení? Při zastavení vždy vyřadit na neutrál a rozjíždět se až ve chvíli, kdy máme jistotu, že spojka nebude muset být během naší jízdy v prokluzu.
Jízda stylem brzda/plyn
I toto je poměrně velkou chybou. Pokud máte manuál, je lepší využít v koloně možnosti zařazení neutrálu a vozy před sebou plynule dojíždět, nechat auto přirozeně zpomalovat a až následně zabrzdit. Chybou je snažit se vždy vystřelit jako o závod, zrychlit co nejvíce to jde a potom prudce zabrzdit. Nejenom, že budete muset zbytečně více řadit, ale také nijak nepřispějete k plynulosti provozu, nehledě na to, že takový styl jízdy je v kolonách velmi riskantní.
Rozjezd na vyšší rychlostní stupně
Ano, ten je samozřejmě možný. Stačí dobrá práce se spojkou a plynem a bez problémů se rozjedete i na vyšší stupeň, než je jednička. I toto řada řidičů dělá, aby se vyhnuli nutnosti řadit od jedničky, a potom zase dolů k ní. I tady se ale jedná o chybu a je lepší řadit tak, jak je předepsáno. Rozjezd na vyšší rychlostní stupně může být další z věcí, kterou svůj vůz zbytečně ničíte.
Rozjezd bez spojky
O čem je řeč? Někdy si tu zkuste. Snažte se jemně tlačit svou řadicí páku na konkrétní rychlostní stupeň bez toho, abyste šlapali na spojku. Najednou uvidíte, že se vaše auto začíná pohybovat. I to je věc, kterou v koloně řada řidičů používá. O tom, že se jedná taktéž o jednu z častých chyb, které ovlivní životnost vašeho vozu, se jistě rozepisovat nemusíme.
Zdroj: Autorský text