Když se máme rozjet do kopce, může to být pro mnohé doslova noční můrou. Někteří se toho tak obávají, že raději hledají alternativní trasy, aby podobné riziko nehrozilo. I když se ale snažíme sebevíce, nemusíme se takové situaci vyhnout. A v tu chvíli může nastat problém. Přitom řada lidí netuší, že některá auta v tomto zcela sama pomohou. Jak?
Automatická převodovka
Pokud máme auto s manuálem, je třeba umět pracovat se spojkou, brzdou a plynem. Kdo má však auto s automatem, nemusí tento problém řešit. Jediné, co mu stačí používat, je brzdový a následně plynový pedál. Když pustíme brzdu na rovince a máme zařazený stupeň „D“, auto se samo rozjíždí. A přesně tuto vlastnost lze snadno využít v kopci. Stačí povolit brzdu a auto nezačne couvat, ale bude stát, v některých případech se může dokonce i rozjíždět. A žádný problém nehrozí.
Funkce Auto Hold
Nemají ji všechna auta, ale pouze některá, často novější. Může být k dispozici jak u aut s automatem, tak i u vozů s manuální převodovkou. Využitím tohoto tlačítka zajistíme, že se auto po zastavení automaticky zabrzdí, tedy zastaví. A při pokusu o rozjetí se zase automaticky odbrzdí. Zatímco u aut s automatem tuto funkci využijeme v kolonách nebo na semaforech, abychom nemuseli stále stát na brzdě, u aut s manuálem to využijeme právě v kopci. Aktivovaná funkce zajistí, že když dáme nohu z brzdy, vůz nezačne couvat a my tak můžeme bez obav provést rozjezd.
Ruční brzda
A proč nevyužít to úplně nejzákladnější a nejjednodušší? Tedy ruční brzdu? Stačí ji v kopci zatáhnout, povolit brzdový pedál, nastavit si spojku i plyn a poté brzdu pomalu povolovat a pozvolna se rozjíždět. I tento postup, který učí v autoškolách je zárukou, že se vaše auto při rozjezdu do kopce nerozjede a nedojde k nárazu do vozu za vámi. Stačí jen trocha cviku. Tento postup lze natrénovat klidně i na rovince.
Zdroj: https://drive.govt.nz/get-your-restricted/skills/parking-turning-around-and-hills/hill-driving-manual/