Druhá generace Renaultu Koleos, to je aktuální zástupce francouzské automobilky v kategorii SUV a naše redakční vozidlo v předvánočním čase.
Renault Koleos, obdobně jako jeho stájový kolega Talisman, vychází z aliance automobilek Renault a Nissan.
Koleos vychází ze stejné platformy jako Nissan X-Trail, se kterým sdílí mnoho společných komponentů a dokonce se společně vyrábí ve stejné továrně.
Captur, Kadjar a Koleos, to je trojice zástupců kategorie SUV v rámci nabídky automobilky Renault.
Oproti předchozímu modelu, Koleos nyní působí prestižněji a jeho snaha oslovit širší spektrum uživatelů, je zcela patrná.
Koleos se nabízí ve třech stupních výbavy (Zen, Intens a Initale Paris), dále pak pouze s dvojící naftových motorů 1,6 dCi a 2.0 dCi v kombinaci s manuální šestistupňovou nebo automatickou převodovkou CVT. Dále pak s pohonem pouze přední, nebo obou náprav.
Námi testovaná verze disponovala naftovým, přeplňovaným šestnáctistovkovým motorem s manuální šestistupňovou převodovkou, pohonem pouze přední nápravy a výbavou Intens.
EXTERIÉR
Renault Koleos nám mezigeneračně narostl do rozměrů klasického a plnohodnotného SUV.
Oproti předchozímu modelu je nový Koleos o velký krok dále. Na první pohled je jeho design (společný s modelem Talisman) dobře čitelný a jasně rozpoznatelný od konkurence.
Přední partie vozu působí mohutným dojmem, disponuje velkou maskou s obdobně velkým logem automobilky. Její světelný podpis denního svícení předních světlometů, to je poznávací znamení aktuálních modelů značky Renault.
Diodová světla denního svícení disponují originálním dynamickým tvarem „ležaté podkovy“, která se v rámci celkového designového konceptu na vozidle ještě několikrát opakuje.
Přední světlomety LED Pure Vision jsou kompletně diodové a svítí velice dobře, k dispozici jsou od druhého stupně výbavy Intens.
V celkovém kontextu vozu působí přední partie vozu nejdynamičtějším dojmem.
Poměrně klidnou boční siluetu vozu oživuje chromovaná lišta, jdoucí od předních světel až po přední dveře, kde je zakončena v již zmiňovaném tvaru ležaté podkovy.
Tvar denního svícení předních světel je také „vyříznut“ do karoserie v její zadní části, odtud vychází zadní koncová světla, která se směrem ke středu zadní části redukují na pouhé linky, které opticky vedou až k logu automobilky.
Mohutnost zadní partie je odlehčena tvarem koncových světel, dále pak chromováním ve spodní části nárazníku, evokující dvojici chromovaných koncovek výfuku. Jedná se o efektní prvek, který je bohužel jen na oko.
Námi testovaný model byl obutý na osmnáctipalcových discích. V rámci výbavy Initiale Paris pak dostanete kola devatenáctipalcová.
Celkový vnější vzhled Renaultu Koleos druhé generace působí velmi vyváženým a prestižním dojmem.
INTERIÉR
Interiér Renaultu Koleos se opět nese v duchu automobilky Renault.
U testované verze byl v kombinaci tmavé s chromovanými doplňky a prvky dřevěného obložení.
Palubní deska, její středová část byla vybavena svisle orientovaným dotykovým displejem o velikosti 8,7 palce. V rámci tohoto displeje je možné ovládat navigaci, audiosoustavu, nastavení vozu, dále pak některé prvky topení a klimatizace.
Pod samotným displejem jsou pak umístěny ovladače teploty dvouzónové klimatizace, výhřev okna nebo sedadel řidiče a spolujezdce, dále pak systém start x stop nebo tlačítko pro ekonomický režim.
V rámci mohutného středového tunelu, který disponuje také madly je umístěn volič manuální převodovky, parkovací brzdy, a pro mne trochu nelogicky, zapínání tempomatu a omezovače rychlosti.
Palubka přístrojů před řidičem, to je kombinace digitálního displeje, který pracuje v různých režimech zobrazení a klasickými ukazateli teploty motoru a množství paliva.
Volant testované verze disponoval tlačítky pro ovládání menu palubního počítače, telefonu a ovládání tempomatu. Ovládání audiosoustavy je řešeno samostatným ovladačem pod volantem.
Ovládání jednotlivých prvků palubní desky s výjimkou tempomatu je logické a dobře dostupné.
Materiály interiéru nepůsobí nijak laciným dojmem. Ve výsledku je interiér Koleosu prostorný a vzdušný.
Osobně se mi moc nelíbila kombinace tmavého interiéru s tmavým dřevěným obložením, rozsah dřevěného obložení na mne působil až trochu historizujícím dojmem.
Pozice za volantem je v rámci kategorie SUV klasicky vyvýšená, z vozidla je dobrý přehled, pro výhled vzad slouží navíc parkovací kamera.
Přední sedadla vozu jsou prostorná, elektronicky nastavitelná a vyhřívaná. Velké rozměry karoserie dávají dostatek prostoru také cestujícím na zadních sedadlech.
V rámci mezigeneračního nárůstu doznal největších změn zavazadlový prostor, který se zvětšil o cca 80 litrů na 498 litrů. Zavazadlový prostor je vybaven dvojitou podlahou s odkládacím prostorem. Víko kufru je od nejvyšší výbavy vybaveno také s elektrickým pohonem.
MOTOR A JÍZDA
Renault Koleos disponuje dvojící přeplňovaných naftových pohonných jednotek.
Jedná se o motory o objemu 1,6l (96kW) a 2,0l (128kW). Pro oba motory je k dispozici manuální převodovka, pro silnější dvoulitr dále také automatická sedmistupňová převodovka CVT.
Námi testovaná verze byla vybavena slabší naftovou šestnáctistovkou v kombinaci s manuální převodovkou a pohonem pouze přední nápravy.
Šestnáctistovka v rámci redakčního testu působila na tak mohutný vůz dostačujícím výkonem. Dále nás mile překvapila její spotřeba, která se pohybovala okolo 6,5 litrů.
Bohužel, k jejím občasným stinným stránkám patřila její lenost v nízkých otáčkách a čekání na zátah turba. Jde však o zvyk a této situaci lze předejít včasným podřazením.
Manuální šestistupňová převodovka je s motorem sladěna velice dobře a její odstupňování je také bezproblémové.
Podvozek Koleosu je nastaven měkce a komfortně.
ZÁVĚR
Jeho cena startuje na 699 900kč v základní výbavě Zen.
Námi testovaná verze ve výbavě Intens s pohonem pouze přední nápravy a s manuální šestistupňovou převodovkou na 749 900kč.
Současný design automobilky Renault je líbivý, to samozřejmě platí i pro testovaný model.
Renautl Koleos, to je zajímavá volba v rámci oblíbené kategorie SUV, jedná se o vzhledný a prostorný vůz, který se navíc nezalekne nejedné nezpevněné cesty.