Renault Alaskan je prvním zástupcem automobilky Renault v segmentu, dnes již velmi oblíbených, rodinných pick-upů. Alaskan je ale také výsledkem spolupráce aliance Renault-Nissan, kde přebírá léty prověřenou techniku Nissanu a staví se do role mladšího sourozence modelu Navara, se kterým má po stránce techniky, ale i vzhledu mnoho společného.
Právě oblíbenost této kategorie poslední dobou posouvá dřívější pracanty „s korbou“ někam na pomezí segmentu Pick-Up a SUV. Jedná se tedy o volnočasové vozy, které disponují vnitřním komfortem, slušnými jízdními vlastnostmi, jistou užitnou schopností a dobrou průchodností terénem. A takový je i testovaný Renault Alaskan.
Námi testována verze disponovala naftovým přeplňovaným motorem v kombinaci se sedmistupňovou automatickou převodovkou a nejvyšší výbavou Intens.
Renault Alaskan je na první pohled velice pohledný vůz, disponující ohromnou robustností. Není se také čemu divit, jeho délka dosahuje bezmála 5,4m.
Přední partie vozu působí velmi bohatým, přesto decentním dojmem, toho je dosaženo převážně chromováním přední masky, nebo decentním světelným podpisem denního svícení. Mohutná přední kapota je jasně horizontálně orientována a navíc celkem efektně prolomena, vyvýšena v místech nad předními koly. Alaskan a jeho boční partie, to je vyvážená kompozice dvojkabiny a úložného prostoru, který byl navíc vybaven vcelku efektní, částečně prosklenou „boudou“. Testovaná verze dále disponovala elegantními nášlapy, po stránce estetiky i praktičnosti, zde není co vytknout. Zadní partie jen završuje celkově dobrý estetický dojem celého vozu, její pojetí je velmi střídmé a decentní.
Interiér Alaskanu vychází opět z Nissanu Navara, palební desce, v její centrální partii, dominuje jakýsi „ingot“ obsahující výdechy klimatizace, dotykový sedmipalcový displej palubního infotainmentu, ovladače klimatizace nebo volič aktuálního pohonu. Boční, hliníkové lemování přechází do středového panelu, kde je umístěn volič automatické převodovky, který působí robustním, přesto adekvátním dojmem. Ve středovém panelu je dále umístěna klasická ruční brzda, dva držáky na pití, nebo ovladače pro výhřev předních sedadel. Celkově je Alaskan velmi prostorný a pohodlný. To samozřejmě platí i pro prostor v druhé řadě, kde můžete navíc využít výklopných sedáků k uložení dalších předmětů.
Pohonnou jednotkou testovaného vozu byl naftový čtyřválec o objemu 2,3 litru, který díky dvojici turbodmychadel disponoval výkonem 140kW (190 koní) a točivým momentem 450 Nm (již od 1500 otáček). Motor je dále také vybaven technologií vstřikování kapaliny AdBlue. Jeho výkon je pro Alaskan zcela dostačující a v kombinaci se sedmistupňovou automatickou převodovkou se jízda stává velmi komfortní. Automatická převodovka řadí hladce a plynule s možností také manuálního řazení na samotném voliči. Při manuálním řazení jsme se také setkal s možností, kdy místo přeřazení, na Vás převodovka jen odmítavě pípne.
Za pochvalu však zcela jistě stojí podvozek Alasaknu (opět shodný s Navarou), zde Vás totiž nečeká klasická koncepce podvozku segmentu pick-up, tedy tuhé zadní nápravy s listovými pružinami. Alaskan totiž disponuje zadní nápravou, která je odpružena vinutými pružinami, to má za následek velice příjemné jízdní vlastnosti bez jakéhokoliv odskakování zadní části vozu.
Průchodnost terénem jsme samozřejmě v rámci redakčního testu vyzkoušeli také a musíme opět chválit. Alaskan je primárně poháněn zadní nápravou, dále je zde možnost volby 4×4 a to včetně redukce. Poslední možností je i elektronická aktivace uzávěrky zadního diferenciálu. K výrobcem udávané spotřebě jsme během týdenního testu bohužel nepřiblížili a jezdili jsme s Alaskanem se spotřebou okolo 9l.
Základní cena Alaskanu (dCi 160 4×4 Life) startuje na 737 900kč bez DPH. Námi testovaný vůz ve výbavě Intens (dCi 190 4×4 AT) startuje na 889 900kč bez DPH.
Renault Alaskan je tedy jedním z dalších zástupců oblíbené kategorie pracovních, v dnešní době spíše volnočasových a víceúčelových, vozů. K jeho kladným stránkám bude jistě patřit líbivý vzhled, dobré jízdní vlastnosti a hlavně všestrannost.