Recenze: Peugeot 3008 Hybrid 136 e-DCS6

8

Oblíbenou kategorii kompaktních SUV nám v případě francouzské automobilky Peugeot prezentuje model 3008. A právě ten nám dozrál do nové, již třetí generace. V případě tohoto mezigeneračního vývoje se pak jedná o poměrně výrazný posun. Nový tak není jen vnější vzhled vozu, jeho plně elektrická verze sebou například přináší úplně novou podvozkovou platformu a výrazných inovací jsme se dočkali také v pojednání samotného interiéru.

7
Foto: Jan Horský

Exteriér

Designéři automobilky Peugeot se v posledních letech celkem slušně „odvázali“ a vnějšímu vzhledu aktuálních modelů tak nechybí jistá nadčasovost, originalita a velký smysl pro detail. Ve stejném duchu je pak doslova vysochána i nová generace 3008.

Karoserie přichází se základními znaky a proporcemi klasického SUV, vozu tak nechybí robustní tvarování a vyšší světlá výška. Zajímavý je však výrazný proporční kontrast mezi objemnou spodní partií vozu a sportovně laděnou vrchní částí. Nízké boční prosklení vozu je tak společně s elegantně tvarovanou linií střechy jednoduše posazeno na robustním základu.

Avizované pojetí vnějšího vzhledu podporují také přední světlomety vozu, které se tvarově redukovaly a výrazně zařízly do vrchní části přední masky. Nechybí ani ikonická trojice „drápů“ denního svícení, které efektně vystupují právě z předních světlometů a následně se stávají součástí samotné struktury přední masky.

V rámci boční partie je nejvíce patrný výše avizovaný kontrast tvarování karoserie, tento prvek je navíc umocněn v místě „céčkového“ sloupku. Zde se vysoko umístěná spodní linie bočného prosklení ještě více zvedá a zdůrazňuje tak robustní proporce celé zadní partie. Samotný sloupek pak materiálově i barevně navazuje na boční prosklení a střecha vozu tak disponuje odlehčeným a plovoucím dojmem.

Zadní partii prezentuje vysoko orientovaná odtrhová hrana víka zavazadelníku a poměrně striktně svislé proporce mohutné spodní partie vozu. Samozřejmostí jsou také horizontálně orientované lampy, vzájemně propojené do jednoho panelu nesoucí označení automobilky. Sportovní silueta střechy přináší nízké prosklení víka zavazadelníku, kterému nechybí ani originálně tvarovaný spoiler inspirovaný „oušky“ sesterského modelu 408.

Mohlo by vás zajímat:  Test Toyota GR Supra – návrat legendy dopadl na výbornou
17
Foto: Jan Horský

Interiér

Interiéry vozů automobilky Peugeot bývají v posledních letech daleko odvážnější, než je pojednání jejich vnějšího vzhledu. A stejného trendu se drží i nová generace 3008. 

Palubní deska je i nadále věrná principu i-Cockpitu, v rámci kterého je displej kapličky přístrojů vyvýšený nad samotným volantem, jeho pojetí je však v případě modelu 3008 zcela inovativní. Od vyšší výbavy je palubní deska osazena ohromným „levitujícím“ displejem (s úhlopříčkou 21“), do kterého je integrována jak kapličku přístrojů, tak i displej palubního infotainmemtu. Vzdušnost celé této partie je pak podtržena adekvátně zvoleným podsvětlením celé palubní desky včetně avizovaného displeje.  

Nastavení vozu i nadále probíhá prostřednictvím displeje palubního infotainmentu, nechybí pak ani plně volitelné ikony i-TOGGLES, které velmi dobře plní funkci rychlé volby. Ikony jsou pak efektně integrovány do jednoho panelu společně s výdechy klimatizace, startovacím tlačítkem nebo nově orientovaným voličem automatické převodovky.

Samotná grafika velkého displeje je tradičně velmi dobrá, prostředí je přehledné a celkem intuitivní. Spojení obou displejů je pak samozřejmě velice efektní, bohužel to ale také znamená, že v rámci jistých kompromisů je displej palubního infotainmentu o trochu dále, než byste v rámci dobré vnitřní ergonomie čekali. A obdobné je to i s novou pozicí voliče automatické převodovky. Zlatý středový tunel a klasický volič automatické převodovky.

Až nepatřičně by v takto nadčasově pojatém interiéru působil klasický volant, a tak je i třetí generace 3008 vybavena novým multifunkčním volantem originálních tvarů. Rozložení jednotlivých ovladačů je přehledné, volant pak obdobně jako zbytek celého interiéru nabídne dobré zpracování a díky principu i-Cockpitu také malé rozměry.

Mezigenerační nárůst přinesl interiéru 3008, vedle kvalitních materiálů a výborného zpracování, také velmi slušnou vnitřní prostornost, která se dostává i cestujícím na zadních pozicích. Sportovní silueta střechy pak ani na těchto pozicích nepřináší jisté limity v prostoru nad hlavou, a to díky celkově vyšším proporcím karoserie vozu.

Zavazadlový prostor nabídne 520 l základního objemu (při sklopení zadních opěradel 1480 l). Zavazadelník je pak díky velkému víku a vyšší nakládací hraně také velmi dobře přístupný.

Mohlo by vás zajímat:  KTM 890 Adventure: Jízda nemusí končit tam, kde končí silnice
4
Foto: Jan Horský

Nabízené motorizace a jízdní dojmy

Peugeot 3008 stojí na nové platformě nesoucí označení STLA, která umožňuje tomuto modelu zástavbu všemi aktuálními druhy pohonů. Automobilka Peugeot však celkem nekompromisně razí cestu čisté elektromobility, a tak není divu, že pod kapotou nové 3008 bohužel již nenajdeme jedinou čistě spalovací motorizaci.

Pomyslný základ tak v rámci pohonných jednotek tvoří mild-hybrid (Hybrid 136 e-DCS6), na přelomu roku byla nabídka rozšířena také o plug-in hybrid (Plug-in HYBRID 195 e-DCS7). Vrchol nabídky tvoří čistě elektrické varianty Peugeotu 3008, k dispozici je tak verze s výkonem 157 kW a baterií o kapacitě 73 kWh, nebo verze s výkonem 170 kW a baterií o kapacitě 96,9 kWh.

Do redakčního testu se nám aktuálně dostala avizovaná „základní“ verze. Hybrid 136 vychází z přepracovaného přeplňovaného tříválce 1.2 PureTech, který je doplněný o elektromotor disponující výkonem 15,6 kW a hodnotou točivého momentu 51 Nm. Elektromotor je pak integrován do šestistupňové automatické dvouspojkové převodovky e-DCS6. Samozřejmostí je také 48V baterie disponující kapacitou 0,432 kWh. 

Lehká elektrifikace pohonného ústrojí sebou přináší tradiční výhody, které celkem úspěšně krotí celkovou spotřebu vozu (v průběhu týdenního testu průměrných 7,0 l/100 km) a zároveň přispívají ke komfortnímu jízdnímu projevu. Mild-hybridní 3008 je tak do určité míry schopná jízdy čistě na elektrickou energii. Poskakování v kolonách, parkování nebo v případě, kdy velmi jemně pracujete s plynovým pedálem, všechny tyto situace umí 3008 zvládnout bez aktivace spalovací motorizace.

Elektromotor dále spolupracuje se spalovací motorizací a dokáže ji vypomoci v rámci akcelerace, vůz tak daleko lépe a hbitě reaguje na povely od plynového pedálu. Samotná kooperace elektromotoru a spalovací motorizace (její připojování) funguje bezproblémově a hladce.

Zmínit se musím také o dynamice vozu, která je spíše průměrná. Elektřinou dopovaný tříválec je pro 1,6 tuny vážící SUV prostě málo, respektive vůz takového vzhledu by si rozhodně zasloužil výraznější jízdní projev.

Mohlo by vás zajímat:  Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G AT Revolution - i po modernizaci stále na výbornou

Co mi však v rámci soužití s vozem vadilo nejvíce, byl míra rekuperace. Mild-hybridni 3008 je totiž celkem lačná po zpět získané elektrické energii, a tak rekuperuje se značnou intenzitou, kterou nelze nikterak ovlivnit, a navíc přichází s takovým nepředvídatelným nástupem. Obojí se pak projevuje na ne zcela plynulém jízdním projevu.

Naopak chválit, a to v případě vozů značky Peugeot opakovaně, musím podvozek a řízení. Podvozek je celkem jistý a příjemně tužší, řízení je tradičně strmé a v kombinaci s malým volantem dodává ovládání vozu lehce sportovní charakter.

5
Foto: Jan Horský

Závěrem

Aktuální ceník, platný od 1.1.2025 nás informuje o tom, že Peugeot 3008 je aktuálně dostupný ve dvou výbavových stupních, ALLURE a GT. Vůz je tak možná pořídit od akčních 749 000 Kč včetně DPH. V konkrétním případě se jedná o vůz disponující testovaným mild-hybridním pohonným ústrojím.

Verze s plug-in hybridem je v nabídce od akčních 999 000 Kč. Čistě elektrické provedení je pak dostupné v již avizovaných dvou variantách. Vůz s elektromotorem o výkonu 157 kW a baterií o kapacitě 73 kWh pořídíte od akčních 990 000 Kč, variantu se silnějším elektromotorem (170 kW) a kapacitnější baterií (96,9 kWh) pořídíte od 1 100 000 Kč.

Ve vrcholné výbavě GT je Peugeot 3008 v nabídce za tyto akční ceny, verze Hybrid 136 od 849 000 Kč, Plug-in HYBRID 195 od 1 099 000 Kč, Elektromotor 157 kW od 1 090 000 Kč a Elektromotor 170 kW od akčních 1 190 000 Kč včetně DPH.

Nová generace Peugeotu 3008 zcela stoprocentně navazuje na trend, který v posledních letech udávají vozy z portfolia této automobilky. Vůz tak vyniká nejen svým originálním vnějším vzhledem, ale také nadčasovým a kvalitně zpracovaným interiérem. Úplně dobrý dojem pak na mě neudělalo snad jen aktuálně testované mild-hybridní pohonné ústrojí, a to pro výše uvedené důvody. 

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora