Měl jsem možnost otestovat Range Rover Evoque Convertible ve verzi HSE Dynamic – jedná se o unikátní SUV kabriolet, jak se s touto kombinací popral legendární výrobce offroadů Land Rover?
Vzhled
V bílé barvě vypadá elegantně, zvláště na velkých 20″ kolech. Plátěná střecha se stahuje do vyhrazeného prostoru nad zavazadlovým prostorem, který má skromný objem 251 litrů bez ohledu na polohu střechy. Naopak výhodou tohoto řešení je, že složená střecha nevyčnívá a neruší linie vozu.
Motor a převodovka
O pohon se stará nový dieslový motor Ingenium TD4, vyvinutý společností Jaguar Land Rover. Motor je tichý a neruší ani při jízdě se staženou střechou. Maximální výkon dosahuje hodnoty 180 koní při 4000 otáčkách, točivý moment má maximum 430 Nm při 1750 otáčkách. Spotřeba se pohybovala okolo 8 litrů, určitě by se ještě dalo jezdit úsporněji, ale i takto to je s přihlédnutím na hmotnost, automatickou převodovku a pohon všech kol slušná hodnota.
Převodovka je 9° automatická (s měničem momentu) od ZF, nabízí režimy D a S – také je možné řadit pádly pod volantem, ale nejvíce jsem si oblíbil režim D, který se nejvíce hodí na pohodovou jízdu.
Jízdní vlastnosti
Výkon motoru je pro běžnou jízdu dostatečný, ale hmotnost u kabrioletu povyrostla o 300 kg na téměř dvě tuny a to už je znát. Podvozek tlumí nerovnosti dobře i s velkými koly 245/45 R20, nepřenáší rázy do karoserie ani volantu, a navíc je tichý. Při jízdě se staženou střechou není problém se v autě bavit, nebo telefonovat do rychlosti cca 90 km/h. V létě to bude ještě lepší, jelikož velká část hluku pocházela od vysokého vzorku zimních pneumatik, aerodynamický hluk by byl ještě nižší s použitím větrné clony.
Šikovná je možnost ovládat střechu až do rychlosti 50km/h, škoda, že tlačítko se musí držet po celou dobu než se střecha otevře nebo zavře. Adaptivní led světlomety se mírně natáčejí s koly, při větším zatočení přisvětlují mlhovky. Automatický režim přepínající dálkové a potkávací světla funguje spolehlivě.
Největší překvapení tento kabriolet ale předvede mimo silnici. Nájezdové úhly 19° vpředu a 31° vzadu, přejezdový úhel je 18.9°, brodivost je 50 cm. V terénu skvěle funguje Torque Vectoring by Braking, i když je kolo ve vzduchu, točivý moment je dodán na kola s trakcí. Vedle obecného jízdního režimu jsou na výběr ještě speciální pro:
- – trávu, štěrk a sníh
- – bláto a vyjeté koleje
- – písek
Nejlépe zobrazuje možnosti v terénu toto video:
Interiér
Interiér na první pohled zaujme bohatým využitím kůže, můžete ji najít na sedadlech, volantu a také na výplních dveří a palubní desce. Zpracování je kvalitní a vypadá výborně. Díky vyhřívání volantu a předních sedaček, můžete jezdit se staženou střechou i v chladnějším počasí, na zadních sedadlech je však o poznání větší zima.
Vůz dostal nový infotainment InControl Touch Pro s 10“ dotykovým displejem. Rozhraní je rychlé, přehledné a lokalizované do češtiny. Nechybí možnost připojení pomocí mobilního internetu i vytvoření WiFi hotspotu. Mezi další vstupy mohu zmínit HDMI a USB 3.0. O zvuk se stará 12 reproduktorů Meridian s výkonem 660W. Hodně se mi líbí, že jsou zachovány otočné ovladače klimatizace a hlasitosti rádia, které nevyžadují tolik pozornosti pro ovládání, a je možné je ovládat pohmatu.
Prostor na zadních sedadlech je dostatečný jak pro nohy tak nad hlavou (výška 180cm), kvůli střeše se sedí o něco vzpřímeněji a při delších cestách vadí absence loketních opěrek.
Závěr
Jedná se o zajímavou a unikátní kombinaci SUV a kabrioletu, které má v terénu překvapivě dobré vlastnosti. Pokud oceníte nebe nad hlavou nejen na silnici ale i v terénu, Evoque Convertible je přesně pro vás.
Cena od: 955 779 Kč (pětidveřový model) / 1 416 184 Kč (covertible)
Cena testovaného modelu: 1 895 949 Kč