První jízda: Citroën Berlingo 2015

První jízda: Citroën Berlingo 2015

Ve středu ráno jsme se vydali do Průhonic u Prahy, abychom se zúčastnili národní novinářské prezentace modernizovaného Citroënu Berlingo. Jak sám ředitel značek Citroën a DS, František Neuman, zmínil na samotném úvodu, užitkové vozy výrobce jsou hlavním tahounem prodejů na českém trhu. V modernizované Berlingo se proto vkládají velké naděje.

Pro verzi před faceliftem se do showroomů Citroënu vydávali především muži ve věku 30 až 55 let, s rodinou nebo plány na ní a zakoupené Berlingo používali jak pro osobní účely, tak pro potřeby podnikání. Zatímco pro nejvyšší výbavu se rozhodlo zhruba 60% zákazníků, základní verzi si odváželo pouhých 0,5%. Výkaz podobných statistik se očekává i od modernizovaného modelu, ideálně samozřejmě s navýšením počtu prodaných kusů.

Vzhled

Vnější rozměry Berlinga se faceliftem prakticky nezměnily, nejvýraznějším rozdílem je proto samotná změna vzhledu. Ta jde nejlépe vypozorovat na přední části, kde se světlomety dočkaly lehce upravené grafiky, zeštíhlena byla maska s dvojitou stříbrnou lištou a logem automobilky a změnil se také nárazník, do kterého se přesunulo i denní svícení. Jak jste určitě sami poznali, změny to nejsou výrazné a laik je zřejmě na první pohled přehlédne, ale i přesto dokáží tyto decentní úpravy Berlingu dodat čistšího a modernějšího výrazu.

Výše popsané se týká především užitkových a osobních verzí, outdoorově zaměřená verze XTR oproti předchůdci navíc přišla o rozměrné černé lakování předku se stříbrnou částí nárazníku ve tvaru písmene “U”. Zachovala si však jemné oplastování spodní části karoserie po celém obvodu. Od užitkové a osobní verze se nyní XTR liší méně než předtím a je jen na Vás a na zájemcích o Berlingo, zda je to dobře či špatně.

Na boku a zádi vozu se pak téměř žádné změny po stránce vzhledu nekonaly, nejviditelnější jsou opět u verze XTR, která má nové subtilnější ochranné plasty na bočních dveřích a stříbrně lakovanou částí zvýrazněný zadní nárazník. Poslední novinkou pro všechny verze jsou dvě nové barvy laku.

Interiér

Palubní deska si zachovala své tvarování a základní uspořádání ovládacích prvků, nově je však do ní zabudován displej multimediálního systému. Ten se přesunul z vrchní části palubní desky, čímž se toto místo uvolnilo pro lepší výhled z vozu. Obrazovka má nyní úhlopříčku sedm palců, umožňuje dotykové ovládaní a bez příplatku je dodávána v nejvyšší výbavě Shine. K dispozici je verze bez i s navigačním systémem a v obou případech se chlubí nejmodernější verzí operačního systému Citroënu, jehož procesor je nyní výrazně rychlejší. Využívat bude možné wi-fi připojení v případě, že budete v dosahu nějakého routeru nebo vaše mobilní zařízení nabízí funkci vytvoření hot spotu. Dále umí displej zrcadlit obrazovku vašeho smartphonu, avšak až do podzimu letošního roku pouze při propojení kabelem. Po aktualizaci softwaru nutnost použití kabelu odpadne.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Renault Twingo 1.0 SCe

Pokud jste se v předchozím odstavci pozastavili nad slovem Shine, tak zcela oprávněně. Berlingo se totiž názvy svých výbavových stupňů inspirovalo u modelu C4 Cactus, díky čemuž nyní můžete volit ze základního Live, dále Feel, akčního Feel Edition, poté XTR nebo nejvyššího Shine. Ve verzi XTR je nově standardem automatická klimatizace, zadní parkovací asistent, tři samostatná vyjímatelná sedadla ve druhé řadě a výklopné odkládací stolky na zadní straně předních sedadel. Výbava nejvyššího stupně Shine se rozšířila o sedmipalcový displej s rádiem, Bluetooth a USB a přední parkovací asistent.

V osobních verzích jsou vpředu vždy dvě sedačky, v užitkových mohou být tři, přičemž pravá je sklopitelná do podlahy a prostřední má sklápěcí opěradlo pro vytvoření praktického stolku. Daní za tuto možnost jsou však relativně úzká sedadla. U osobních verzí je ve druhé řadě k dispozici buďto lavice dělená v poměru 1:3 a 2:3 nebo tři samostatné sedačky, v obou případech jsou místa vyjímatelná. Do objemného kufru se 675 litry pod platem je možné přikoupit třetí řadu sedadel, rovněž s možností vyjmutí.

Celkově se toho v interiéru kromě nového sedmipalcového displeje a dvou nových látkových potahů příliš nezměnilo. V mnoha ohledech to je jedině dobře, naopak mě stále mrzí, že z pozice řidiče pořádně nedosáhnete na ovládací prvky, aniž byste se museli lehce předklánět nebo si neposunuli sedačku nesmyslně blízko volantu.

Mohlo by vás zajímat:  Testovaná Kia XCeed Plug-in Hybrid je skvělým spojením benzínu a elektřiny

Jízda

Modernizované Berlingo je v osobním provedení Multispace dostupné již výhradně s motory splňujícími emisní normu Euro 6, což by dle výrobce mělo zákazníkům umožnit jezdit s nižší spotřebou. Na výběr je ze dvou motorů, přičemž oba jsou čtyřválcové šestnáctistovky. Zážehové VTi je k dispozici ve výkonových verzích s 98 nebo 120 koňmi, v obou případech s pětistupňovým manuálem. Přislíbena je možnost objednat šestistupňový za příplatek, ovšem kromě nejlevnější verze Live.

Vznětové BlueHDi nabízí spojení pětistupňového manuálu s výkonem 75 nebo 100 koní, přičemž silnější verze může být vybavena i robotizovaným šestistupňovým manuálem a systémem Start&Stop. Nejvýkonnější BlueHDi je k dostání výhradně se systémem Start&Stop a šestistupňovým manuálem, který by měl být opět k dispozici i pro verze s menším počtem koní, opět kromě nejnižší výbavy Live.

Ale dost bylo suchých dat, je na čase vyrazit na silnici. Pro účely testovací jízdy byly k dispozici dva vozy – oba se vznětovým motorem BlueHDi o výkonu 120 koní a šestistupňovým manuálem. Drobné rozdíly byly ve výbavách, ale hlavním bylo, že jeden byl v klasické osobní verzi a druhý v outdoorově zaměřené s přídomkem XTR.

Nejdříve jsem usedl za volant běžné verze, v níž jsem si okamžitě všiml vysokého posedu na poměrně plochých sedačkách. U klasického osobního vozu by už toto samo o sobě bylo cílem kritiky, ovšem u automobilu s především užitkovým zaměřením jde spíše o přednost. Přesto by sedačky mohly v zatáčkách lépe držet tělo řidiče a cestujících. Obzvlášť, když BlueHDi 120 táhne velice pěkně až do okolí 4 000 min-1 (poté se už moc neděje). Dle oficiálních údajů je maximální výkon 120 koní dostupný při 3 500 min-1 a maximum točivého momentu 300 Nm při 1 750 min-1.

Ani ve vyšších otáčkách motor neobtěžoval přílišným hlukem a jednotlivé převodové stupně zapadaly přijatelně dobře. V okolí dálničního tempa pronikala do interiéru překvapivě nízká hladina hluku, kdy dominantním zvukem nebyl motor, ale svist vzduchu z okolí velkých zpětných zrcátek. V zatáčkách nové Berlingo také nezklamalo, upravená přední náprava z C4 Picassa statečně držela zvolenou stopu a lehký zadek poskočil až při opravdu rychlém a nešetrném přejezdu nerovností.

Mohlo by vás zajímat:  Test Volkswagenu Amarok Aventura V6 4Motion – mocný vidlicový šestiválec a komfortní jízdní projev

Vůz jsem po krátké projížďce nakonec vracel příjemně překvapen. Jediným zklamáním bylo stále přítomné řízení bez citu s gumově umělým odporem a vůlí kolem středové polohy. Asi je bláhové od užitkového vozu (nebo osobního z něj vycházejícího) chtít v této oblasti více, ale mám zkrátka rád, když vím, co se s předními koly děje. Naopak filtrování běžných nerovností a komfort na palubě jsou skvělé a problémem pro vaše pohodlí není například ani přejezd retardérů rychlostí přes 40 km/h. Za to by vám však podvozek z dlouhodobého hlediska zřejmě nepoděkoval.

Jak se od této zkušenosti lišila jízda s vyšším XTR? Berlingo se v zatáčkách o něco více naklánělo, ale větší rozdíly běžný řidič prakticky nepozná. Stejné bylo pohodlí, určitá míra suverenity a odhodlanost podvozku.

Závěr

Berlingo se modernizací příliš nezměnilo, je však o něco pohlednější, praktičtější a úspornější. Vtip je v tom, že již předchozí provedení nabízelo zájemcům zajímavý poměr kvality, schopností a ceny, takže ani nebylo potřeba něco výrazně přepracovávat. Potěšující jsou samozřejmě úsporné motory splňující Euro 6 a rozšířené multimediální prostředí s větší a nově dotykovou obrazovkou. Jinak Berlingo staví na osvědčených kvalitách předchůdce, což mu jistě zajistí pokračující úspěch. Cílem je prý v letošním roce na českém trhu prodat 1 600 kusů této modelové řady, ovšem do tohoto počtu se počítají již prodané kusy verze před modernizací. Nejlepší zprávou však je, že přestože je faceliftované Berlingo novinkou, do prodeje vyjíždí se zajímavými slevami.

Základní cena motoru VTi: 374 400 Kč (314 900 Kč po možných slevách)

Základní cena motoru BlueHDi: 400 900 Kč (339 900 Kč po možných slevách)

Porovnejte parametry vozu Citroën Berlingo s konkurencí na Autohled.cz