Prodejnost vozů v ČR – jak se vyvíjí?

Car 3318597 960 720[1]

Trendy v oblasti prodeje automobilů se různě mění. Je to dáno určitými trendy, je to dáno novinkami, stejně jako je to dáno také tím, o jakém trhu mluvíme. Společně se zaměříme na trh, která je možné označit slovem „náš“. Tedy na trh, kterým je Česká republika. Jak se vyvíjí?

Mini auta

Musíme říci, že zájem o minivozy první dva měsíce roku 2018 celkem stoupal, ale následně došlo k tomu, že lehce polevil. V měsíci březnu tak došlo k lehkému pohoršení, ale rozhodně se nejedná o zase až tak nic výrazného. Podívat se samozřejmě musíme i na to, jakým vozům se v tomto směru daří nejvíce.

Za první tři měsíce roku 2018 se v tomto segmentu prodalo nejvíce modelů Škoda Citigo. A to s poměrně velkým náskokem, který stále ukazuje, jak jsou Češi věrní naší značce. Celkově se prodalo 723 automobilů. Na druhém místě se umístil, ale s podstatnou ztrátou, model Hyudai i10. Počet prodaných aut v daném čtvrtletí atakuje hranici 300 kusů. A jak je na tom třetí místo? Pro mnohé je možná překvapivé, jelikož je to Suzuki Ignis. Toho se prodalo necelých 250 kusů. Když se podíváme ještě na modely další, tak pomyslná bramborová medaile patří modely Toyota Aygo a páté místo bere modelů Volkswagen Up!. Auto v lecčem podobné modelu Citigo, a přesto se mu daří podstatně méně.

Malá auta

Zatímco výše zmíněný segment vozů je určený primárně do města, tak takzvaná malá auta už jsou o poznání praktičtější. Jsou skvělou volbou třeba pro páry bez tětí, nebo starší generace. Pokud jde o jejich úspěchy, tak musíme říci, že se jim v začátku roku 2018 nedařilo tak, jako tomu bylo třeba rok předchozí. Vliv na to má primárně situace spojená s tím, že lidé hledají vozy s o něco vyšší praktičností. To ale neznamená, že by jim tento segment byl zcela zapovězený.

Mohlo by vás zajímat:  Dacia Duster přestala nabízet jednu z motorizací. To znamená i zdražení vozu. O kolik?

Pokud jde o úspěšnost konkrétních modelů, tak i zde jasně dominuje mladoboleslavská Škodovka. Je to konkrétně model Škoda Fabia, kterého se za první tři měsíce prodalo přes 5 800 kusů. Na druhém místě zaujala automobilka známá hlavně pro své extrémně nízké ceny. Je to model Dacia Sandero, který však za Fabií zaostává celkem výrazně. To proto, že se vozů prodalo zhruba jenom 800. třetí místo bere Toyota Yaris, která hlásí celkem 614 prodaných modelů za období první tři měsíce letošního roku. A kdo je v žebříčku dále? Na čtvrtém místě je to automobilů Renault Clio a na místě pátém zajímavý model Ford Fiesta.

Nižší střední třída

Dlouhodobě nejoblíbenější segment, a to již dlouhé roky. A stejné tomu bylo i v prvním čtvrtletí roku 2018, kdy musíme říci, že se modely z této kategorie prodávaly v tisících. To je celkem rapidní rozdíl proti mini vozům a malým autům. Je to dáno tím, že tento segment je založený na celkové praktičnosti, mnohostrannému využití, dobré výbavě, a stále ještě celkem ucházející ceně.

Nechceme se opakovat, ale opět musíme říci, že žebříčku segmentu nižší střední třídy opět dominují vozy Škoda. Jak jistě tušíte, je to stále velmi populární Škoda Octavia. Té se prodalo necelých 7 050 kusů. Hned na druhém místě je další z modelů této automobilky. A to konkrétně vůz Škoda Rapid. Pokud jde o jeho prodejnost, tak ta atakuje číslo 3 750. Třetí místo sice nepatří Škodovce, ale patří stejnému koncernu. Tuto pozici si získal Volkswagen Golf, který si připsal necelých 1800 prodaných kusů. Na následujícím místě s počtem více než 1 350 kusů je Ford Focus a pětici oblíbenosti uzavírá korejská automobilka a její model Hyundai i30. Toho se prodalo zhruba o osmdesát kusů méně.

Mohlo by vás zajímat:  Jeep odhalil ceník malého SUV Renegade

Střední třída

Jsou i zákazníci, kteří mají přece jenom větší požadavky spojené s tím, jak má vypadat jejich vůz. Pro ně je určena takzvaná střední třída. Zároveň ale hledí na to, aby vůz byl stále praktický a za svou cenu toho dostali co nejvíce. Pokud je op střední třídu, tak té se dařilo stále celkem dobře, i když v porovnání s předchozí byly prodeje podstatně menší.

Už je asi zbytečné psát o jakémkoliv překvapení na prvním místě, jelikož lepší označení je standard. Nejvíce vozů z této třídy se prodalo těch, které nesou označení Škoda Superb. Takže další úspěch mladoboleslavské Škodovky, a to s číslem přes 2 060 prodaných aut. Na pozici číslo dvě se objevil také velmi populární vůz a jeden z největších konkurentů. A tím je Volkswagen Passat, kterého se prodalo o více než polovinu méně – jenom 964 kusů. Třetí místo směřuje také do Německa, a to k modelu Opel Insignia. Zde už je ztráta opravdu markantní, jelikož za tři měsíce letošního roku se prodalo jenom 166 kusů. Dále nelze zapomenout na další dvojici, a to na model Ford Mondeo, a také na stylově vypadající Hyundai i40, který se pyšní necelými 150 prodanými modely.

Mohlo by vás zajímat:  Bezplatné parkování, dálnice, nulová daň i dotace. Přesto elektromobily netáhnou

Vyšší střední třída

Jdeme do segmentu, kam patří vozy, se kterými rozhodně lze udělat dojem. Segment vyšší střední třídy je označován i jako třída manažerská. Auta musí dobře vypadat, dobře jezdit a nabídnout skvělou výbavu. A po porovnání čísel musíme říci, že se segmentu celkem dost dařilo.

Konečně se dočkáme změny na prvním místě. Tím nejprodávanějším modelem je vůz BMW 5, kterého se prodalo přesně 351 kusů za dané tři měsíce. Na druhém místě se ztrátou zhruba 70 prodaných aut skončil Mercedes-Benz E. Třetí místo je opět Bavorák, a to konkrétně model BMW 6. toho už se prodalo podstatně méně, a to jenom přes 60 kusů. A jak jsou na tom další pozice? Na čtvrtém místě je to Mercedes-Benz CLS a na pátém Volvo s označením 90.

Luxusní auta

Jdeme na segment poslední. Jak to s ním vypadá? Musíme říci, že je na poměrně zajímavém vzestupu. Vzhledem k charakteru vozů ale nelze očekávat tisícové prodeje. Ty se drží jenom v desítkách. A jak to vypadalo?

Na prvním místě je model Mercedes-Benz S, kterého se prodalo necelých 80 kusů. S tímto číslem je jasným rekordmanem daného segmentu. Na druhém místě je potom BMW 7, které je autem, jehož se za první tři měsíce prodalo 31 kousků. Třetí místo bere Audi A8. U něho se hlásí prodeje necelých 25 modelů. Čtvrté místo bere Lexus LS, kde už je prodej těsně pod desítkou. Pětici uzavírá stylový Jaguar XJ, který se však prodal jenom v jednom jediném exempláři.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora