Příští rok bude v segmentu malých aut pořádně horko. Na trh se díky Škodě, Opelu a Hyundai dostane hned trojice vážných kandidátů na titul nejprodávanějšího (nebo jednoho z nejprodávanějších aut) modelu v této kategorii. My jsme měli v Paříži první statickou možnost tuto vskutku různorodou trojici porovnat a na následujících řádcích přinášíme ještě „horké“ první dojmy.
Design – Každý z jiného těsta
Jak všichni víme, design je velmi subjektivní záležitost, a proto je dobře, že i naše trojice je designově velmi různorodá. Zatímco třetí generace Fabie sice nepostrádá eleganci a jiskru, zároveň je však nejvíce konzervativní, Hyundai i Opel cílí především na mladší publikum. Hyundai se chce prvoplánově líbit a docela se mu to daří. Designový jazyk Fluidic Sculpture 2.0 patří rozhodně k tomu lepšímu v portfoliu značky, což dokazuje i20 s velkými světlomety (dražší verze mají LED diody pro denní svícení), hexagonální maskou chladiče a boční prosklenou plochou, která je opticky propojená se zadním oknem.
Corsa je ve své páté generaci nejlépe označitelná jako kříženec Adama, Astry a Merivy. Zatímco na studiových fotkách auto vypadá všelijak, reálná podoba vozu je o dost povedenější. Především přední část je slušivá, zadní světla by si zasloužila možná trochu jiný tvar. Posledním na řadě je Fabia, které možná až příliš uškodila zatmavená přední světla. S tmavší barvou karosérie není rozdíl tak markantní, pokud však zvolíte třeba žlutou nebo červenou, je rozdíl skutečně viditelný a slyšel jsem i názory, že taková Fabia vypadá jako bez světel. V zadní části je to klasická hra na písmenko C, budiž však ke cti, že je zde vidět odkaz na dodnes nadčasovou Fabii první generace.
Interiér – Záleží na výbavě
Vzhled interiéru bude asi nejvíc charakterizovat zvolený stupeň výbavy. Tentokrát začnu českým zástupcem, u kterého je to asi nejvíce viditelné. Seděl jsem jak v základním stupni Active, tak i nejvyšším Style a rozdíl je opravdu obrovský. Pokud totiž v autě máte multimediální systém, vypadá středový panel vkusně a stylově. Jakmile tam však máte „pouze“ některý z levnějších audiosystémů, vznikne v jeho vrchní části ne zrovna pohledná „díra“. Hlavní otočný knoflík na jeho ovládání byl navíc podivně vachrlatý a při jeho otočení jsem se bál, že mi zůstane v ruce. U zcela nového vozu poněkud podivné… Další kritika míří k obložení palubní desky, které je fajn pouze, pokud sáhnete po lakovaném provedení. Základní plastový dekor opět působí docela lacině. Vyzdvihnout naopak musím do ruky dobře padnoucí volant, čitelné velké budíky, příkladnou ergonomii a kvalitní zpracování.
Corsa převzala z malého Adama nejen přední část, ale i interiér. Tento krok musíme hodnotit velmi pozitivně, opět však platí, že design cílí především na mladší generaci. Středobodem palubní desky je multimediální systém IntelliLink s dotykovou obrazovkou, který navíc komunikuje v češtině! Ocenit musím jeho rychlost i jednoduchost ovládání, otázkou zůstává, jak bude vypadat interiér bez něj (Opel vystavoval pouze modely s infotainmentem). Velmi povedený je i lakovaný dekor před spolujezdcem, zasahující i nad multimediální systém, naopak ostrou kritiku si zaslouží lesklé černé obložení hlavní části středové konzole, které je okamžitě zašpiněné. Rozpačitě působí i zahnutý kryt budíků, které jsou jinak podobně jako ve Fabii dobře čitelné a velké. Velmi pohodlná jsou také přední sedadla.
Interiér i20 je v mnohém podobný menšímu Hyundai i10. Především, pokud se jedná o barevný plast na vrchní části palubní desky. U zkoušeného exempláře v některé z vyšších výbav mě zaujalo hojné použití měkčených plastů, oproti například první i20 je navíc dílenské zpracování jako z jiné galaxie a může se měřit s nejlepšími. Při porovnání Fabie, Corsy a i20 je u korejského modelu na středové konzole asi nejvíce tlačítek, přesto se v nich i jako nováček poměrně rychle zorientujete a vše potřebné najdete v dosahu. Plusem je také široká možnost nastavení jak sedadla, tak i volantu.
Prostor – Třídní klasika
Z hlediska prostoru vyniká v rámci třídy pouze jeden z trojice – Opel Corsa E má vzadu rozhodně nejvíce místa na kolena i hlavu, prostor pro ramena je pak srovnatelný s ostatními. I když kufr německého hatchbacku litrově ztrácí na Fabii (285 litrů), má pravidelný tvar a vejde se do něj skutečně hodně. Trochu zamrzí schod po sklopení sedadel, v této třídě to však není nic divného. Hodně místa má kromě zadních cestujících a zavazadel také řidič a spolujezdec. Jak navíc bylo zmíněno v předchozím oddílu, sedadla jsou velmi pohodlná.
Hyundai vyniknul především dvojitým dnem kufru, za to mu patří velké významné plus hned na začátku. Stejně jako u Opelu, i zde vznikne po sklopení sedadel výrazný schod. Také prostorově korejský zástupce zabodoval – vzadu je dostatek místa jak pro kolena, tak i pro hlavu. Ostrou kritiku si však zaslouží skutečně malé zadní dveře, kterými se s trochou nadsázky dozadu lezlo jako do tanku. Tady by mohl Hyundai trochu zapracovat. Zvlášť, když přední dveře jsou příkladně velké a otevírají se do širokého úhlu. Kritizovat musím i volbu panoramatické střechy, která snižuje místo na hlavu vpředu i vzadu.
Králem kufrových litrů (celkem 330) je třetí generace Fabie, i když ani ona se nevyhnula schodu po sklopení zadních sedadel. Nutno podotknout, že velký kufr je však tak trochu na úkor prostoru pro zadní cestující, kteří se sice vejdou bez větších problémů a nedotýkají se hlavou stropu a koleny předních sedadel, pocit vzdušnosti a prostoru je však u ní zdaleka nejmenší. Další kritiku směřujeme ke kapsám v zadních dveřích, kam se na rozdíl od Hyundaie nevejde PET láhev o objemu 0,75 litru. Nedostatkem místa naopak netrpí, podobně jako u konkurentů, řidič a spolujezdec. Především šoférovi pak možná bude lehce překážet středová konzole.
Verdikt
Jak tedy rozhodnout statické srovnání, do kterého jsme prozatím nemohli zahrnout cenu, skladbu výbavy a ani jízdní vlastnosti a motory? Statickým vítězem se podle nás stává Corsa, která působí designově vyváženě, má povedený interiér a také příkladnou prostornost vpředu, vzadu i v kufru. Ne každé malé auto je takto komplexní. O místo za Opelem se podělila Škoda s Hyundaiem, které od sebe nedělí nic výraznějšího, cílové skupiny však budou nejspíše lehce odlišné. U Hyundaie zamrzí užší zadní dveře či v některých kombinacích na pohled nevzhledný barevný plast palubní desky, Škoda zase zklamala zpracováním některých detailů či menší pocitovou prostorností na zadních sedadlech. U Hyundaie však musíme vyzdvihnout kvalitu materiálů (především měkčené plasty) a dvojité dno kufru, u Škody zase největší přepravní kapacitu kufru a výborný volant s kapličkou přístrojů. Konečné rozhodnutí o koupi toho daného modelu rovněž ovlivní cena a nabídka motorů. Zároveň se sluší připomenout, že Fabia bude k dispozici i jako kombi, Corsa spolu s i20 zase ve sportovněji vypadajícím třídveřovém provedení.
Na úplný závěr přidám odkazy na kompletní představení dnešních konkurentů – Hyundai i20 naleznete pod tímto odkazem, Opel Corsa E při kliknutí zde a Škodu Fabia včetně ceníku, startujícího na 234 900 korunách, tady.
Pozn.: Autor není fotograf, proto omluvte případnou sníženou kvalitu snímků