Servis a kontrola auta by měla probíhat pravidelně, a to nejlépe jednou či dvakrát za rok. Zahrnuje běžné servisní úkony, které dokážou prodloužit životnost vozidla. Co všechno se v rámci servisu provádí a jak probíhá?
Pro začátek rozhodně nepodceňte výběr autoservisu, jelikož na znalostech a schopnostech místních mechaniků více než záleží. Pokud je to ve vašich možnostech, vždy volte spíše servis autorizovaný a tím spíš u starších ojetých vozů.
Jak servis probíhá?
- Po příjezdu do servisu by po kontrole mělo být do zakázkového listu zaznamenáno identifikační číslo vozidla a jeho stav – to znamená, že by v něm měla být uvedena veškerá poškození.
- V listu by neměl chybět ani počet najetých kilometrů a stav palivové nádrže.
- Do zakázkového listu by se měly zapsat všechny úkony, na kterých je potřeba zapracovat (rozšíření oprav bez předchozího souhlasu není možné, i když se s tím v servisech často setkáme).
- Jako důkaz o provedení požadovaných oprav máte nárok na vrácení starých vyměněných dílů.
- Mechanik by vám měl na začátku sdělit přibližnou dobu a cenu opravy, popřípadě vás informovat o změně.
Co se v servisu kontroluje?
● Vyvážení kol
Při kontrole kol se mechanik soustředí na jejich vyváženost, stav disků a dezénu a také na tlak v pneumatikách. Vyvážení se provádí při každém přezouvání.
● Funkčnost brzd a obložení
Pozornost potřebují i brzdové destičky (obložení). Při nesprávné funkci brzd je nutná jejich výměna plus výměna brzdových kotoučů.
● Dezinfekce klimatizace
Aby klimatizace správně klimatizovala, je vhodné ji pravidelně čistit a jednou za dva až tři roky měnit filtr s vysoušečem.
● Diagnostika řídicích jednotek
Sériová diagnostika je takovým rentgenem, který může odhalit mnohé závady. Diagnostický konektor, který se ve vozidle nachází, se připojí do počítače nebo podobného zařízení a příslušný program dokáže přečíst možné poruchy.
Co se kontroluje na STK?
Mimo jiné je vůz třeba prověřit i v rámci technické kontroly. Pod tuto revizi spadá kontrola:
- identifikace vozidla,
- stavu tachometru,
- technického stavu a geometrie řízení,
- stavu brzd,
- světel a skel,
- podvozku,
- motoru,
- funkčnosti airbagů a bezpečnostních pásů,
- karoserie,
- povinné výbavy.
Zajímavost z oboru: Netradiční zakázku měli španělští technici v rámci návštěvy Španělska papeže Jana Pavla II. v roce 1982. Aby jeho vozidlo projelo branami stadionů klubů Real Madrid CF a FC Barcelona, museli z klasického modelu značky Seat Panda odstranit strop a okna a přidat trubkové držadlo, kterého se mohl papež držet, když vestoje zdravil přítomné věřící. Jeho původní model známý jako papamobil by se totiž do bran nevešel.