Poslanecká sněmovna schválila novelu zákona o pozemních komunikacích

Poslanecká sněmovna včera schválila novelu zákona o pozemních komunikacích (č. 13/1997 Sb.), a to včetně pozměňovacího návrhu připouštějícího do budoucna možnost navýšení rychlosti na našich dálnicích až na 150 km/h. Proti tomuto záměru se však postavil ministr dopravy Dan Ťok, který zdůraznil, že cílem ministerstva je sjednotit českou dálniční síť, nikoli navyšovat rychlost.

Hlavním cílem je zjednodušit označení našich silnic nejen pro domácí, ale také pro zahraniční řidiče. Motoristé se tak od 1. ledna 2016 už nesetkají s pojmem rychlostní komunikace, nově budou naši páteřní silniční síť tvořit pouze dálnice. Na vybraných úsecích silnic I. třídy, které vyhovují z hlediska bezpečnostních parametrů, bude umístěna značka „silnice pro motorová vozidla“ a rychlost se bude moci zvýšit z 90 na 110 km/h. Takový krok ale bude muset schválit příslušný kraj poté, co se ověří bezpečnostní požadavky.

Mohlo by vás zajímat:  Problém Toyoty s DPF filtry se týká až 250 000 vozidel. Majitelé se chtějí bránit žalobou

„Česká dálniční síť v současné době není stavěná na to, aby se po ní mohlo bezpečně jezdit rychlostí 150 km/h. Ministerstvo dopravy proto nebude vybírat žádné úseky, kde by se rychlost zvýšila až na tento limit. Navýšení rychlosti na konkrétním dálničním úseku vždy definuje a schvaluje ministerstvo dopravy. Podmínkou bude i souhlas ministerstva vnitra. Rozhodnutí poslanců dát do zákona možnost zvýšit rychlost na 150 km/h není ani dobrým psychologickým vzkazem pro řidiče. Nechci, aby řidiči na dálnicích závodili. Naopak si přeju, aby jezdili bezpečně a ohleduplně,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

„Zcela jiná je ovšem situace u vybraných úseků silnic I. třídy, které jsou směrově dělené a mají mimoúrovňová křížení. Na těchto úsecích chceme zákonem od příštího roku umožnit zvýšení rychlosti z 90 km/h na 110 km/h, protože tomu konstrukčně odpovídají. I v tomto případě ale zvýšení rychlosti na 110 km/h musí pro každý úsek schválit příslušný kraj a vyšší rychlost nesmí ohrožovat bezpečnost řidičů,“ doplnil Ťok.

Mohlo by vás zajímat:  Jak fungují zapalovací cívky, kdy je čas pro výměnu a na jaké problémy si dát pozor?

Novela zákona o pozemních komunikacích dále posílí pravomoce obcí s rozšířenou působnostíí, které budou moci omezit nebo zakázat vjezd nákladních vozidel s hmotností 12 tun a více po komunikacích II. a III. tříd. Výjimka z takového zákazu se bude vztahovat pouze na kamion, který má v místě nakládku, vykládku, údržbu nebo opravu či sídlo/provozovnu. „Obce s rozšířenou působností tak budou mít v zákoně nástroj k tomu, aby zamezili objíždění placených úseků dálnic po silnicích nižších tříd,“ uvedl ministr dopravy. Podmínkou pro zákaz vjezdu vozidel nad 12 tun bude vyjádření dopravní policie, která bude mít možnost v případě ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu vydat nesouhlasné stanovisko.

Vlastníkovi komunikace zůstane povinnost sdělit alespoň 7 dní předem, že je na vozovce zakázáno zastavit nebo stát, pokud tam má probíhat oprava, údržba nebo čištění komunikace. To nebude platit pro náhlé omezení, například v podobě vzniku havárie vodovodního potrubí apod. Změna nastane po ukončení akce. V případě, že majitel vozidla předtím povinnost nesplnil, může vlastník komunikace vůz odtáhnout, avšak po ukončení akce jej musí vrátit na příslušné místo, nebo místo jemu nejbližší. Odstavení vraků nově novela výslovně zakazuje. Po dvou měsících musí být vrak zlikvidován na náklady posledního známého vlastníka. Za znečištění nebo poškození účelové komunikace pak podle zákona obce mohou nově udělit sankci až 200 tisíc korun.

Mohlo by vás zajímat:  Folie na autech

Novelu zákona o pozemních komunikacích nyní posoudí ještě Senát a prezident Miloš Zeman. Ten však již předeslal, že rozhodnutí poslanců zvýšit povolenou rychlost na dalnici považuje za nezodpovědné a pokud se novela dostane přes Senát, bude ji vetovat.

Zdroj: Ministerstvo dopravy, iDnes.cz, ceskedalnice,cz