Počet nehod za loňský rok se zvýšil – velký podíl na haváriích mají senioři

7

Statistiky dopravních havárií na silnicích České republiky stále stoupají. Vzrůst můžeme vidět u každé jednotlivé oblasti nehod, na kterou se zaměříme. Výrazně však ostatní údaje převyšují senioři za volantem, kteří na silnicích bývají účastníky a mnohdy i příčinnou dopravních nehody, které končí vážnými zraněními i smrtí na obou stranách.

Statistiky nehovoří přívětivě

Statistiky dopravních nehod nejsou veselé nikdy, natož když se čísla neštěstích na silnici zvyšují. Za poslední rok policie evidovala 104 764 dopravních nehod, při kterých zahynulo 565 osob. Těžké zranění prodělalo 2 465 lidí a lehké pak 25 215. V rámci statistiky seniorů zemřelo při 16 174 haváriích, jejich byli účastníkem, 136 lidí. Číslo se od minulého období zvýšilo. Sami senioři v loňském roce prokazatelně zavinili 8 738 bouraček, které se staly osudné pro 64 pasažérů osobních automobilů, 9 chodců, 6 řidičů motocyklů a jednoho řidiče nákladního vozu a mopedu. Celkově na počet jednoho tisíce dopravních nehod zemřelo v průměru 5,4 osoby, při havárii důchodců bylo smrtelných případů až dvakrát tolik – to znamená 10 osob na tisíc dopravních havárií.

Mohlo by vás zajímat:  Thatcham Research zjistila, že nejbezpečnějším autem je Volvo XC90

Příčiny jsou různé

Počet nehod logicky stoupá s přibývající hustotou dopravy. Co se týká nehodovosti seniorů, lze použít stejné pravidlo – v postupně stárnoucí populaci je jich poměr vyšší a proto také častěji bývají účastníky dopravních nehod. Pokud opět zabrousíme do statistik a odhadů, zjistíme, že jejich počet skutečně stoupá:

  • V roce 2015 byl podíl seniorů v populaci v ČR 17,9%
  • V roce 2020 to bude dle odhadů 20,5%
  • V roce 2050 počet v populaci má dosáhnout dokonce 32,2%

Větší úmrtnost seniorů při dopravních nehodách je dána tím, že díky věku jsou fyzicky snáze zranitelní a také rekonvalescence po případném zranění bývá obtížnější. Mimo jiné senioři celkově díky přirozenému úbytku svých psychických i fyzických schopností mívají větší problémy s řízením. Roman Budský z Vize nula vysvětluje, že po dovršení 65 let je riziko tragické nehody až 2 krát větší a po 75 letech dokonce 16 krát.

Mohlo by vás zajímat:  Lovcům nehod v Česku naletí každý desátý. Policie na ně nemá páky

Zvážení schopností i příprava

Senioři by měli, stejně jako ostatní řidiči, přizpůsobit cestování autem situaci. To znamená, že pokud v danou chvíli mají problémy například se zrakem nebo koordinací, rozhodně by neměli sedat za volant. Velice také pomůže spolucestující, který při jízdě drží spolu s řidičem pozornost a soustředění na cestu. Pokus o zdokonalení v řízení pro ty, kteří to dost dobře neumějí, přesto se ve vyšším věku vydávají na silnice, nebo pro ty, kteří si chtějí své schopnosti vyzkoušet, než usednou po dlouhé době za volant, nabízí bezplatně projekt „Jedu s dobou“, jež je organizovaný Autoklubem ČR a financovaný Fondem zábrany škod. Letos probíhá již druhý ročník, který se opět setkává s úspěchem.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora