Zase jednou si připomene historii účasti jedné automobilky v motoristickém sportu. Tentokrát se podíváme na zoubek francouzskému lvu – týmu Peugeot Sport. Když pomineme pionýrskou účast v závodu 500 mil Indianopolis v roce 1913, zavedou nás stopy na africký kontinent. Zde se Peugeoty těšily velké popularitě, protože byly roubustní a odolné. A není divu, že se sedan 404 účastnil soutěží a byl úspěšný.
Za první oficiální start můžeme považovat až sezonu 1974, kdy tým do soutěží nasadil Peugeot 504 a později 504 Coupé V6. Na evropských tratích ovšem bylo velké kupé docela neohrabané, a tak se objevil také malý typ 104 ZS. Už o rok později slavili Francouzi své první vítězství – a to na Safari rally 1975. Mäkinen, Mikkola, Andersson a Shankland – to byla hvězdná sestava zaručující úspěch. A tím nejlepším byl nakonec Andersson (ano, ten Andersson, který později šéfoval Toyotě), kterého marně pronásledovali Munari a Waldegaard na Stratosech. Na Marocké rally se pak radoval Mikkola před Constenem. O rok později v Maroku úřadoval Nicolas. V roce 1978 vyhrál Nicolas Safari rally i Rally Pobřeží Slonoviny. Costa Bandama téhož roku pak přinesla první vítězství pro Coupé V6.
Pak byl Peugeot několik let nahrazen v rally značkou Talbot, tým tehdy nesl název Peugeot Talbot Sport. Od roku 1981 se však rozeběhnul projekt 205 Turbo 16. Týmu tehdy velel charismatický Jean Todt (ano, ten Todt). Prvním startem byla domácí Korsická rally 1984, kde díky náhlým dešťům malý Peugeot s Ari Vatanenem za volantem hned vyhrál několik erzet, ale bohužel na konci havaroval. Dalším startem byla až Finská rally, kde už Vatanen nechyboval a získal pro peugeot první vítězství. Totéž se opakovalo v San Remu i na RAC Rally. Ve stejném duchu se nesl začátek sezóny 1985. Vatanen vyhrál Monte Carlo a Švédsko, týmový kolega Timo Salonen přidal vítězství v Portugalsku. Vatanen bohužel těžce havaroval v Argentině a několik dalších měsíců strávil v nemocnici. Do speciálu skupiny B už se na tratích Mistrovství světa nikdy neposadil. Salonen se chopil příležitosti a vybojoval svůj jediný mistrovský titul a také první titul pro Peugeot. Poslední sezónu pro skupinu B pak opanoval nováček v týmu Juha Kankkunen. O jeho titulu se ovšem rozhodovalo až o 11 dní později u zeleného stolu.
Přesun do skupiny A Peugeotu nevyhovoval. Sice typy 205 GTI a 309 GTI byly vhodné pro nižší kategorie, ale automobilka nevyráběla žádný přeplňovaný vůz s pohonem všech kol, který by mohl porážet Lancii Deltu Integrale. Když tedy bylo jasné, že béčka skončí, tak se Peugeot už během roku připravoval na přesun k maratonským soutěžím a na závody do vrchu Pikes Peak. Tam se Vatanenovi podařilo několikrát zvítězit a dodnes si můžet pustil i slavný film Climb Dance z jeho startu s typem 405 T16. Na Rally Dakar 1987 slavil navrátilec Vatanen vítězství pro typ 205 T16, které o rok později zopakoval Kankkunen. Další dva ročníky pak opět patřily Vatanenovi, který tentokrát řídil typ 405 T16. Tým byl tehdy kritozován za machinace a týmovou režii, asi nejvíc to poznamenalo ročník 1989, kdy Ickc ještě poslední den bezečně vedl a pak teprve pustil Ariho před sebe. V rámci koncernu PSA bylo rozhodnuto, že pro rok 1991 se na speciály nasadí kastle připomínající Citroëny ZX a Peugeot nasměruje své aktivity jinam.
Dvakrát vyhrál populární Le Mans, dodával motory pro Formuli 1, nás ale zajímá rally, kde se v soukromých rukách objevovaly vozy 106 XSi, 106 Rallye a 306 GTi. Automobilka se rozhodla opět vrátit s plnou parádou do nižších kategorií Kit Car a představila typy 106 MAXI a 306 MAXI. S druhým jmenovaným je spojován zejména Gilles Panizzi, který v letech 1996 a 1997 získal titul mistra Francie. Na asfaltu vozy 306 MAXI dominovaly a pokud zrovna nepršelo, dokázaly zle trápit i speciály WRC. A když skončil tým Prost ve Formuli 1, rozhodl se Peugeot naplno vrátit do nejvyšší kategorie Mistrovství světa v rally.
Na Korsice 1999 se odehrál první start vozu Peugeot 206 WRC. Ten zpočátku vzbuzoval rozruch, protože základní model nesplňoval rozměrovou podmínku. Proto vznikla verze 206 GTi s delším předním nárazníkem, na základě které mohl bát nový speciál homologován (stejné problémy postihly posléze i Škodu Fabii). A tentokrát by se nám ve spojitosti s Peugeotem měl vybavit hlavně Marcus Grönholm, který vybojoval mistrovské tituly v letech 2000 a 2002. Mezi týmy Peugeot panoval nepřetižitě celé 3 sezóny. Pro rok 2003 navíc získal tým silného sponzora Marlboro a vozy se přebarvily do červena. Úspěch to sebou však nepřineslo, protože na výsledcích dravého lva začal opět parazitovat bratrský Citroën Sport, který do WRC vstoupil s Xsarou a fenomenálním Loebem. Typ 206 se jinak prosazoval i v nižší kategorii S1600, ale spíše v národních šampionátech.
V letech 2004 a 2005 se ještě Grönholm s kolegy Markko Märtinem a Harrim Rovanperou pokoušeli prolomit smůlu s typem 307 WRC, který byl unikátní tím, že vycházel z kabrioletu 307 CC. Vůz ale získal jen 3 vítězství a tak bylo rozhodnuto, že v rally bude pokračovat ten úspěšnější, tedy Citroën (Loeb v obou letech získal titul pro sebe i pro značku). Po krátké pauze pak tým Peugeot Sport zlákal až nový šampionát IRC. Nový typ 207 S2000 byl velmi úspěšný a zajistil titul pro Nicolase Vouilloze v roce 2008 a pro Krise Meeka v roce 2009. Pak se ovšem kategorie S2000 stala jasnou záležitostí českých škodovek a jiné značky neměly nárok na víc, než občasná dílčí vítězství.
S přechodem na pravidla nových tříd R ale Peugeot vycítil šanci a postavil speciály 208 R2 a 208 T16, který je postaven dle předpisů třídy R5. Typ 208 R2 už má nějaké úspěchy za sebou, 208 T16 pomalu vychytává dětské nemoci. Je ale mnohem úspěšnější než bratránek Citroën DS3 R5. A před ohlášenou Fabií R5 má také velký náskok. Experti v Peugeotu jeden exemplář 208 T16 přestavěli na závod do vrchu Pikes Peak a angažovali fenomenálního Loeba, který s tímto vozem zajel absolutní rekord tratě, který vylepšil o více než minutu. Dost vydařená oslava tradice, nemyslíte?
Foto: Shannons, Bringatrailer, Uniquecarsandparts, Iedeiblog, BobWatsonrally, Taringa, Rallye-info, Blog.Peugeot, Wikipedia, Volkswagen-Motorsport, Photobucket, Goodoldvalves, GripTV, Pinterest, Crankandpiston, Motorsportretro, Allracingcars, Peugeot-info, Flickr, Onlymotors, Simoncarsports, Motor-kid, 106owners, All-car-s, Peugeotforum, Carenthusiast, Dieselstation, Tech-racingcars, F1Fanatic, Motoren.Wordpress, ByBillWood, Auto123, Worldcarfans, FIA, Youtube, Cyprusrally